הפתעה לראש השנה • 3 יינות מהשורה הראשונה של יקבי ברקן

    נח ויין No Comments on הפתעה לראש השנה • 3 יינות מהשורה הראשונה של יקבי ברקן
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש השנה כבר בפתח, והסימנא מילתא – אותו אנו מציינים בסעודות החג לא אמור לפסוח גם על תחילת כל סעודה, הלא הוא ה'קידוש'.

    בפוסט הזה אנו נציג בפניכם שלושה יינות של ברקן, יינות מפתיעים ברמתם ואיכותם, לא נגזים עם נכנה אותם "ינות ליגה". מדובר על קברנה סוביניון אלטיטיוד 585  2011, פטי ורדו סופרייר 2010 וקברנה סוביניון לא מסונן סגל 2011.

    אפשר לקחת אחריות מלאה ולהצהיר כי היינות הללו מהווים 'סיפתח' משובח לשנה טובה ואיכותית. קבלו את ההתרשמות מהבקבוקים ומהרו לחנויות.

     

    קברנה סוביניון, ללא סינון "של סגל"

    4400000

    הענבים מגיעים מכרם דישון ממוקם ברכס הרי נפתלי בגובה 430 מטר על אדמת סחף עמוקה וחרסיתית מעורבת בחצץ סלע גיר מרוסק, המאפשר ניקוז טוב ומכרם דובב שממוקם על פסגת הר גודרים שבמרום הגליל, צפון-מערבית לרמת דלתון, צפונית למירון, על גבול הצפון, בגובה 740 מטר, על אדמה חרסיתית רדודה מעל מסלע גירי ועם פני השטח האבניים ביותר בצפון הארץ.

    הגפנים בכרמים מורכבות על שלוש כנות שונות ונטועות בשתי צפיפויות נטיעה. שיטות ההדליה, הזמירה הקפדנית בחורף, הצמאות אביב והדילולים הירוקים, תורמים מן הצד האנושי את חלקם להאחדת, הגבלת ושיפור היבול, לקבלת גרגרים קטנים באשכול דליל יחסית, ולהבטחת יחס טוב בין קליפה לתירוש – המפתח ליצור מוגבר של חומרי צבע, ארומה וטנינים.

    היין עשוי ממיטב ענבי כרמי האיכות החלוציים של סגל בגליל: 90% קברנה עצמתי מכרם דישון וכרם דובב, ו-10% מרלו איתן שדרה, עמוק צבע ותבליני מכרם דובב.

    כמאפיין את הסגנון הייחודי שפיתח היקב במהלך השנים, המשיך היין בתום התסיסה אל  השריית זגים ארוכה בת למעלה מחודש (וסה"כ 42 ימי מגע עם הזגים), תוך שהוא עובר שאיבה יומית להרטבת הזגים. השריית זגים ארוכה ממצה את מירב המרכיבים הטבעיים ויוצרת יין רך אך רב תוכן ומורכב, המתאפיין במרכיבי ארומה ייחודיים. השריה ארוכה במיוחד זו, שהתאפשרה בגלל הבשלות המלאה ובריאות הענבים, חילצה שפע טנין רך אך עוצמתי ונוכח.

    לאחר הפרדת הקליפות, עבר רק המיץ הראשון ליישון באוסף חביות עץ, שהרכבו כלל 95% חביות צרפתיות שנועדו ליישון ארוך טווח, ו-5% חביות מאלון אקזוטי ממקור אירופאי. בהתחשב בסגנון היין ובעוצמת הפרי נעשה שימוש בחביות חדשות, שנבחרו במיוחד לתיבול והרחבת קשת הארומות של יין זה, אך תוך שימת דגש על שימת הפרי במרכז ושמירת העץ כמסגרת בלבד. מרכיבי היין השונים יושנו בחביות במשך 18 חודשים ועברו בתקופה זו שפיות מחבית לחבית לשם ניקוי היין וקידום התפתחותו. הערכת משך השריית הזגים אוזן באמצעות קיצור משך היישון בחבית.

    המאזן שבין פרי ועץ. למרות שפרי עוצמתי תמיד היה בחזית, ולמרות שתמיד עבר הסבה לכיוון התבליני (בעיקר באמצעות טעמי קפה עור ומנטה שחילצו השריות הזגים המאפיינות את היין, מפרי הכרמים), בכל זאת הווה העץ תבלין דומיננטי. הדיקות מושגת מעיצוב ציר טעם אחד, שאותו מתבלים, לא משני צירים, ולכן הפך העץ למסגרת המגיחה מאחור. הדבר הושג באמצעות קיצור השהות בעץ, ובאמצעות שימוש בחביות חבתנים המכבדים את הפרי, חביות עץ מייבוש ממושך, או חביות מעץ יערות שנועדו ליישון ארוך טווח, שבשימוש ראוי יתרמו ליין מבנה, אך בנוכחות עצמית מאופקת.

    אסור לפספס: התווית על הבקבוק עשויה מגפת ענבים וסיבי עץ תות הניר, הגדל בכרם בצד הגפנים, ומשקפת את הייחודי והראשוני שבעשיית היין.

    צבעו של היין אדמדם הנוטה לצבעי אדמה עמוקים. באף, מיד מורגש באיזה זן מדובר, גוונים ירקרקים של עלי תות עץ, אקליפטוס, אורגנו וטימין, משולבים בעדינות עם פירות שחורים-כחולים כגון דובדבן שחור ואוכמניות. אליהם מצטרפות ארומות של זפת חמה ואבק שריפה ארוגים בתיבול עץ מתקתק. סחרור נוסף חושף נגיעות קפה, פטל שחור, חמוציות מיובשות וצימוקים לבנים.

    בפה היין בעל גוף מלא, עם טאנינים עשירים ומוצקים אשר עוטפים את החך. דובדבנים שחורים ואדומים, שזיפים ותפוחי עץ אדומים מציפים את הפה ומשתלבים עם חמיצות מורגשת, אך מעודנת. הסיומת ארוכה וממושכת וחושפת נגיעות מנטה, קפה, שוקולד מריר ועץ אלון איכותי.

    ברקן אלטיטיוד 585 קברנה סוביניון alt_585_700-197x600

    היינות החלו את דרכם ביקב במיכלי תסיסה אנכיים בעלי מערכת המטרה אוטומטית אשר שומרת על תוכן המיכל מעורבב ואחיד, ועל בריאות הקליפות. במהלך התסיסה הטמפרטורה נשמרה קבועה על 25 מעלות ונמשכה בין 28 ל- 48 ימים ליינות השונים המרכיבים את הממסך הסופי. השרייה ארוכה זו מאפשרת לנו למצות את מיטב מרכיבי הענב כגון צבע, חומרי ארומה וטאנינים, ותורמת לפוטנציאל התיישנות גבוה יותר. לאחר סיום התסיסה היינות הועברו להתיישנות בחביות עץ אלון צרפתי, כ-70% מהן חדשות, למשך תקופה של 14 חודשים על מנת לאפשר ליינות, ולא לחבית, לדבר בעד עצמם. היינות בוקבקו ללא כל תהליך זיכוך, ולאחר סינון מינימאלי בלבד.

    ליין גוון אדום-בורדו עמוק בעל שוליים ורדרדים. באף מורגשים מייד פירות אדומים כגון דובדבנים, תות עץ אדום ואף קסיס. סחרור נוסף חושף אלמנטים ירקרקים כגון עלי עגבנייה ועלי דפנה משולבים בקינמון וסילן. לאחר המתנה של 30 דקות היין מקבל גוונים של רכז רימונים וקרמל עטופים בעץ אלון מתקתק.

    בפה היין פירותי להפליא ומזכיר שזיפים שחורים ורימונים מלוכדים בארומות עץ אלון. הגוף בינוני והחמיצות נמוכה אך מורגשת ותורמת לסיומת ארוכה, רעננה, פירותית ונעימה. היין מותאם לשתייה מיידית ומציג אופי אלגנטי, המתאים לשנת הבציר.

    סופרייר, פטי ורדו 2010 , יקבי ברקן

    ברקן סופרייר פטי ורדו 2010 תמונת תוכן 200

    זה כבר לא סוד כי זן הפטי ורדו, אחד מחמשת זני בורדו, אשר בעולם משמש בעיקר כתוסף קל לצבע ומבנה, התגלה כזן אשר יכול להפיק יינות זניים שלמים ומאוזנים במספר מדינות בעולם וביניהן ישראל. אנו בברקן מאמינים כי זן זה אינו רק מסוגל להפיק יין שלם ומאוזן אלא מסוגל לייצג נאמנה את מדינת ישראל שכן, אין עוד כמעט זנים המסוגלים לגדול ולהפיק יין טוב לכל רמות המחיר בכל אזור הגידול בישראל.  כמובן שהיינות הסופיים יהיו שונים בצורה מהותית מאיזור גידול אחד לשני ויש שיהיו משמעותית בולטים מהאחרים אך זהו שוני "טרואריסטי" מקובל. כמובן שכשמדובר בטרואר הגלילי שלאורך השנים הוכיח את עצמו, בעיקר בהקשר של "הזנים הבורדולזים", גם הפטי ורדו גדל ומתבלט באיכויות גבוהות ומרשימות בהרבה. אנו רואים כי שנה אחרי שנה הפטי ורדו הגלילי מפיק יינות לא רק בולטים ומאוזנים אלא בעלי רבדים רבים, מורכבות יוצאת דופן, פירותיות עוצמתית ויכולת התיישנות מרשימה.

    בהסתכלות על עונת הגידול 2010, עונה שהייתה חמה ומאתגרת, כוחו של הזן עוד יותר בולט שכן, גם בעונה זו הפטי ורדו הצליח להתברג בצמרת האיכות, או שאולי דווקא בשנה זו?… אנו מודעים לכך שהעשייה הייננית בארץ עוד בחיתוליה אבל במקרה של הזן פטי ורדו, כל האינסטינקטים הייננים קופצים ומאותתים לנו שיש פה משהו שהוא מעבר לסגנון, "טרנדיות", או טריקים שיווקיים, משהו שאולי אפילו עם השנים יהפוך למסורת.

    הענבים שהגיעו משתי חלקות שבגליל העליון, נבצרו לפי הבשלתם והותססו במכלים אנכיים קטנים בטמפרטורות מבוקרות של כ  ºC25 מעלות (בהתאם לשלב התסיסה) והיינות שהו על הזגים בצורה מבוקרת שכן לזן הפטי ורדו כמות פנולים מכובדת אשר במיצוי גבוה יכולה ליצור עפיצות ומרירות מוגזמות ולא מאוזנות. לאחר הפרדה מהקליפות וסיום התסיסה המאלו-לקטית הוכנסו היינות ליישון בחביות עץ אלון צרפתי למשך כ-20 חודשים. בסיום תקופת היישון בחביות, נבחרו החביות המוצלחות ביותר ועם תוספת של 4% קברנה סוביניון, הורכבו ליין הסופי אשר בוקבק, ללא תהליך זיכוך ועם תהליך סינון קל יחיד וייושן שוב בבקבוק ביקב למשך תקופה של למעלה משנתיים.

    ליין גוון אדום-ארגמן עמוק ועז. כבר במזיגה ראשונה, הפלפל השחור מתפרץ. לאחר איוורור קל, מתקבלת כבר תמונה של משהו מורכב ומפתה. פירות שחורים ומרוכזים לצד תבלינים מתוקים ועשבוניים השזורים ביחד בצורה כה הדוקה שכמעט קשה להבדיל ולהבחין ביניהם. ערסול קל נוסף כבר משחרר מעט את המבנה המהודק ואל עשבי התיבול הכוללים בעיקר, מרווה ותימין, מצטרפים ארומות של טבק, עור ונגיעות של אניס. כל רגע נוסף בכוס חושף עוד רבדים ועוד ארומות.

    על החך, בניגוד לפרי השחור, מורגשים בעיקר טעמי פרי אדום ורענן, דובדבנים חמצמצים ורימונים אשר משתלבים עם חמיצות מורגשת אך מעודנת ועם הטאנינים הפריכים באיזון מושלם. כל אלה עטופים במאין מסגרת עץ עדינה הנמצאת בהרמוניה עם מכלול היין. מדובר ביין המוכן ונעים לשתייה כבר משלב זה אך אנו מאמינים כי יוסיף להתיישן בחן עוד שנים.

    יין זה יוצר במהדורה מוגבלת בת 6400 בקבוקים.

     



    0 תגובות