שישים שניות על חשיבות שמירת היגניית הפה לפני לידה

    הרי תסכימו איתי שאין דבר שהורה לא יעשה עבור הילד שלו
    פרופסור ליאור שפירא No Comments on שישים שניות על חשיבות שמירת היגניית הפה לפני לידה

    נשים רבות אינן מודעות לחשיבות שמירה על היגיינת הפה לפני לידה
    ומחקרים מלמדים כי מחלות חניכיים הן גורם סיכון מובהק במצב כזה

    אילוסטרציה
    הרי תסכימו איתי שאין דבר שהורה לא יעשה עבור הילד שלו
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מה הקשר בין שמירה על היגיינת פה לבין לידת תינוק בריא

    פרופסור ליאור שפירא
    התקופה לפני הלידה נחשבת מכוננת ומשמעותית עבור כל אישה. מרגע קבלת הבשורה המשמחת ועד שהחסידה מוסרת את הרך הנולד לידי ההורה או ההורים המאושרים, מתבצע תהליך הכנה קפדני הכולל קריאה של ספרים שונים, מחקר עצמי אודות הבדיקות השונות המוצעות, ותחקור המעגלים החברתיים הקרובים, המספקים אף הם את החוויות והחרדות הייחודיות שלהם.

    זוהי תקופה בה הכל משתנה במטרה לאפשר לתינוק את התנאים האופטימליים לגדול ולהתפתח. החל מהרגלי התזונה, דפוסי השינה ועד צמצום מנהגים מגונים דוגמת עישון וצריכה מופרזת של אלכוהול. הרי תסכימו איתי שאין דבר שהורה לא יעשה עבור הילד שלו.

    רגע… לא שכחת משהו?

    נשים רבות אינן מודעות לחשיבות שמירה על היגיינת הפה לפני לידה. נכון, שמירה על פה בריא תחשב למדיניות נבונה בכל זמן, אולם הנושא הופך משמעותי יותר בזמן כזה. מחקרים מלמדים כי מחלות חניכיים הן גורם סיכון מובהק במצב כזה, ונמצא כי נשים לפני לידה הסובלות מדלקת חניכיים עלולות ללדת תינוקות במשקל נמוך מדי, לעבור לידה מוקדמת מדי ואף נמצאות בסיכון לרעלת הריון.

    החל מהחודש השלישי יחוו מאה אחוזים מהנשים דימום מהחניכיים. הסיבה היא שההורמונים גורמים להגברת זרימת הדם באזור החניכיים. כתוצאה מכך, הופכים החניכיים מצע נח לשגשוג חיידקים וגורמים להופעת דלקת.

    בנוסף, השינויים במערכת החיסון בזמן הזה גורמים לכך שדלקת החניכיים מתפתחת במהירות רבה יותר, מכיוון שלמערכת החיסון בהריון יש פחות יכולת להתמודד עם החיידקים הללו ואלה יכולים לעבור מהדם אל הרחם ומי השפיר ולגרום ללידה מוקדמת.

    דלקת חניכיים לפני לידה מייצרת גורם סיכון נוסף- סוכרת הריון, מצב המסכן את האם והעובר. במחקר שנערך על בסיס הנתונים הלאומי האמריקאי, התגלה כי 45 אחוזים מהנשים שסבלו מסכרת הריונית סבלו גם ממחלת חניכיים, לעומת 13% בלבד מהנשים ללא סכרת הריון, עם סיכון מוגבר של פי 5 לסכרת הריון בנשים עם מחלת החניכיים.

    טיפול בדלקת חניכיים בזמן כזה יכול למנוע לידה של תינוק במשקל נמוך.

    מחקר טיפולי נערך בצ'ילה בהשתתפות למעלה מ- 350 נשים לפני לידה אשר סבלו מדלקת חניכיים מתקדמת ומחצית מהן עברו טיפול חניכיים בסיסי (לא ניתוחי). מחקר זה הראה כי הטיפול שקיבלו הפחית את הסיכון ללידה של תינוק במשקל לידה נמוך מ 2.5 ק"ג ביותר מפי 5 (10% סיכון ללא טיפול חניכיים, לעומת ירידה לפחות מ 2% בעקבות טיפול בשלב מוקדם . כלומר, רוב הנשים בניסוי שסבלו מדלקת חניכיים יכלו להימנע מסיבוכים בעזרת טיפול בסיסי ופשוט.

     הטיפול המניעתי פשוט, ומומלץ לכל אישה  לבצע בדיקת חניכיים עוד טרם כניסתה למצב הזה ובמהלכו. יש להקפיד על ביקור במרפאה המתמחה ברפואת חניכיים ולעקוב אחר הטיפול שהתאים הרופא.

    לקביעת תור במרפאת הדסה דנטלי, מרכז מומחים לבריאות השיניים, לחצו כאן

    *הכותב הוא רופא מומחה ומנהל המחלקה לרפואת חניכיים בדנט-לי, מרפאות השיניים של המרכז הרפואי הדסה, וראש הקתדרה למחקר של מחלות החניכיים ע"ש בטי וד. וולטר כהן באוניברסיטה העברית.



    0 תגובות