ירושלים שלא הכרתם • קובי פינקלר במסע מתועד ומצולם

    חודש אלול וימי הסליחות בחובו, הוא זמן חשוב מאין כמותו לבקר בירושלים. זו העילית וזו התחתית
    קובי פינקלר 1 Comment on ירושלים שלא הכרתם • קובי פינקלר במסע מתועד ומצולם

    תעלת ניקוז מרתקת, מסע לירושלים וענבל של מקום: קובי פינקלר יצא לתור את ירושלים, וחזר עם שלל חוויות מסעירות • בין סמטאות עתיקות, לתעלות קדומות, ובין מיצג מרהיב ללובי מפואר – רשמי מסע

    צילום: מסע לירושלים
    חודש אלול וימי הסליחות בחובו, הוא זמן חשוב מאין כמותו לבקר בירושלים. זו העילית וזו התחתית
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשעולים במדרגות למול שערי חולדה (שניים מהם סמוכים לפינה המערבית בכותל הדרומי ושלושה במרכז הכותל הדרומי) מבינים יותר מכל את המציאות אותה חוו עולי הרגל שהגיעו לירושלים ונכנסו לתוך המתחם המקודש. חודש אלול וימי הסליחות בחובו, הוא זמן חשוב מאין כמותו לבקר בירושלים. זו העילית וזו התחתית. נתחיל מלמטה.

    תעלת הניקוז והעופל

    עמוק בבטן האדמה מתחת לשער האשפות מסתתרת לה תעלת הניקוז של ירושלים. הסיפור מתחיל אמנם לפני אלפי שנים אך בתקופתנו בדיוק לפני תשע שנים (בשנת תשס"ז 2007) החלו הפרופסורים רייך ושוקרון בחפירה מסודרת בתוך תעלת הניקוז המרכזית של העיר ירושלים, זו מסוף ימי הבית השני.

    חפירות

    אורכה שנחשף הוא מעל ל- 700 מטרים והיא עוברת מתחת למרכזה של העיר, חולפת על פני שער האשפות וחודרת פנימה לתוככי העיר העתיקה ולעבר אזור הכותל הדרומי.

    "תעלה זו נקזה את העיר ירושלים דרומה אל עבר בריכת השילוח ואל מחוץ לעיר והיא גם שימשה כפי שמספר לנו פיני רפאל מתיירות הרובע "את המורדים ברומאים כמקום מחבוא".

    ואכן בתוכה נתגלו ממצאים רבים המספרים על העיר ירושלים ועל חורבנה. כלים ומטבעות רבים, פעמון זהב זעיר שהיה תפור לבגד של אדם רם מעלה, חרב רומאית בנדנה ולאחרונה, מספרים בעיר דוד, טביעת חותם בלשון הארמית ובה כתוב 'דכא ליה' (= טהור לה'), החתמה רשמית, כנראה, של אישור לטהרתו של קרבן או חפץ וקשור למנהל של המקדש.

    די לראות את מקוואות הטהרה עמוק בטן האדמה כדי להבין את עצמתו של המקום הזה שנושק לאבני הסלע ולאבני הכותל המערבי.

    מרכז מידע חדש לגן הארכיאולוגי, בצמוד לשער האשפות נותן את כל האפשרויות, כולל "קפה גן" להתרעננות.

    זאת ועוד: תגלית מסעירה שנמצאה בגן הארכיאולוגי היא הזדמנות נהדרת לבקר בירושלים בימי ממלכת ישראל ויהודה. כאן נמצא חותם המלך חזקיהו, מלך יהודה, ששלט לפני 2700 שנה. החותמת התגלתה למרגלות הכותל הדרומי, ליד העופל – המדרגות שהובילו אל רחבת בית המקדש.

    תעלת הניקוז

    מה כתב המלך חזקיהו ולמי? מה עוד מתחבא באדמה שנמצאת שם כבר 3,000 שנה?

    תיירות הרובע היהודי פותחת את שערי הגן ומזמינה מבקרים להיכנס אל אתר החפירות, לעלות על מדרגות העופל, לגעת בכותל הדרומי ובשערי חולדה – השערים שהובילו אל הר הבית וגם להיכנס אל מרכז דוידסון, בו מרכז תצוגה מרהיב בו נמצאות תגליות מסקרנות: מכסה של ארון קבורה עליו חרוטה הכתובת "בן הכהן הגדול", אבן עליה מופיעה המילה 'קורבן' שהייתה מעין 'אישור תשלום' עתיק עבור אלה שלא רצו לעלות עד לבית המקדש עם הצאן שקנו להעלאת עולה.

    הכותל הדרומי

    עוד במיצגים: מטבעות עם סימנים קדומים שכולנו מכירים מצידו האחורי של מטבע השקל הישראלי של ימינו וגם ממטבעות נפוצים נוספים, בקבוקוני בושם, כלי קרמיקה מרשימים ומפוארים, משקולות אבן, ספלים ועוד.

    בגן נמצאת גם אבן הפינה של רחבת בית המקדש עליה כתובת מיוחדת ושהייתה מוצבת במקום הגבוה ביותר על הר הבית ממנו היא נפלה מטה בעת חורבן העיר.

    לא הרחק משם בכניסה לכותל הקטן בתוך אולם ממלוכי מפואר מסתתר לו ה"מסע לירושלים".

    אתר תיירות ראשון מסוגו בשם: "המסע לירושלים", אשר מספר את סיפור נדודי העם היהודי, מכל קצוות תבל, עד שובו לירושלים.

    כל מבקר במרכז יוצא כאן למסלול אישי (על פי ארץ מוצאו), בו עומדים ( בעצם יושבים מול מסכים..) בצמתי ההכרעה הדרמטיים של התפוצה היהודית ממנה הגיע ומקבלים את ההחלטות שקיבלו אבות אבותינו במהלך שנות הגלות הארוכה.

    רחלי חדד, מורת הדרך שלנו, מספרת ש"המסע לירושלים" עושה שימוש בטכנולוגיה אינטראקטיבית מתקדמת, המשלבת בין למעלה ממאה סצנות דרמטיות וסרטי מידע אנימטיביים, אשר יוצרים הזדהות והבנה עם סיפורו המופלא של העם היהודי.

    סע לירושלים

    במשך למעלה מעשר שנים עמל צוות ההקמה על בניית מפת נדודי היהודים בעולם ועריכת תחקיר מעמיק על כל אחת מתפוצות ישראל, שבעקבותיהם נכתבו תסריטים דרמטיים הפותחים צוהר אל חייהם של יהודים בכל שנות הגלות ובכל קצוות תבל – האתגרים, התלאות והגעגועים התמידיים לירושלים ולארץ ישראל.

    כדי להגיע למידע , הוכנו 63 "ספרי תפוצה" כשבכל ספר הסיפור המלא של תולדות היהודים מהגעתם ועד צאתם מאותה תפוצה, צוות קבוע של 17 אנשים ליווה את הפרויקט מתחילתו ואליהם הצטרפו מאות בעלי מקצוע שונים (אוצרים, תחקירנים, תסריטאים, במאים, מתרגמים, מגיהים, עורכים ועוד עשרות בעלי נוספים), צולמו 128 דרמות תקופתיות בהשתתפות למעלה מ- 420 שחקנים וכ- 700 ניצבים להם נתפרו 420 תלבושות ייחודיות.

    המבנה ההמלוכי

    הסרטונים עוסקים בנדודים לירושלים מ-9 ארצות מוצא: מערב אירופה, מזרח אירופה, המסלול הפרסי-עיראקי, צפון אפריקה, צפון אמריקה, דרום אמריקה, הודו, תימן אתיופיה ומסלול ארץ ישראל.

    בקרוב, ייחשף גם מיזם חדש שישפוך אור על כל אשר היה כאן בעבר. לפרטים ניתן לפנות בטלפון 5958*

    והיכן אוכלים ולנים?

    זאת עשו עבורנו ביחידה אחת במלון ענבל הסמוך (צמוד לגן הפעמון ומכאן שמו, שפעם נשא את השם לרום). ואכן הוא בטופ של הכל. נעבור דרך הר ציון (תחנת חובה בסיורים בעיר), נחלוף במשכנות שאננים ובטחנת הקמח ואנו במלון שנבחר כמלון הטוב ביותר בישראל.

    ראשית ולפני הכול, אחרי שבצניעות אומר שראיתי כבר הרבה, זה המלון המטופח בישראל ויתכן שבמקומות רבים בעולם גם.

    שנית. האווירה והיחס לציבור הדתי. בכל פינה, שמירת השבת והכשרות היא מעל הכול. המשגיח נמצא באולם בית הכנסת בזמן, קורא ומעלה לתורה כמו שצריך ויכול להוות דוגמא ומופת למשגיח מהו. וידוי. איני מכירו ואיני יודע אפילו את שמו. אך ממבט מהצד אני חייב לשבח.

    ולא רק בישראל. התיירים מרחבי העולם בחרו "ענבל". הפרסים בהם זכה המלון הם, השירות הטוב ביותר, הכתרת המלון כמלון הטוב ביותר בישראל וזכייה באות המצוינות לשנת 2012.

    מנכ"ל המלון רוני טימסיט אומר "שוק התיירות בירושלים מתפתח ומשתנה ומביא עמו הזדמנויות חדשות למלון ענבל בירושלים. עם התפתחות סצנת התרבות והבילוי בעיר וכניסתם לשוק של מלונות יוקרה חדשים, אנו רואים יותר תיירות פנים בירושלים להפוך למלון המעוטר ביותר בישראל זה מרגש מאוד, ומוכיח כי מלון ענבל הוא אכן מלון העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר הקיימים כיום בעולם".

    גג מלוןן ענבל

    המלון, המדורג 5 כוכבים דה לוקס ממוקם בסמוך לגן הפעמון, אל מול נופיה המרהיבים של העיר העתיקה והרי יהודה. במלון 283 חדרים ו25 סוויטות בגדלים שונים בעיצוב קלאסי-מודרני. המוטיבים הירושלמים המוכרים של צבע ואבן שזורים בין המסדרונות והשטחים הציבוריים ומשווים תחושת המשכיות לאתריה ההיסטוריים של העיר.

    חדר אוכל

    תוסיפו לכל אלו את האוכל המשובח בחדר האוכל רחב הידיים ושטוף השמש של המלון, את פטיו הקפה בחצר פנימית הטובלת בפרחים וצמחים, את מסעדת הגורמה סופיה (האיטלקית חלבית) ואת הטופ אפ גריל הפועל בימי חמישי כמענה מושלם נוסף, ותקבלו מוצר מושלם.

    זאת בטרם דיברנו על טרקלין העסקים בקומה התשיעית, הנותן מענה לכל צורך עסקי וקיומי. לשבת בגג המלון, להרגיש את האוויר והאווירה המיוחדים של ירושלים ואתה אכן ברום האמיתי של ירושלים.

    ימי חודש אלול, הסתיו, צלילי הפעמונים ופרשות השבוע הכל כך מקרבות אותנו אל המקום אשר בחר בו ה'. כל הדרכים מובילות לירושלים.



    1 תגובות

    מיין תגובות