- רדיו קול חי - -

"הגיע הזמן לכתוב 'שולחן ערוך' לעולם המודרני"

הסערה סביב שמירת הסטטוס קוו במדינת ישראל הולכת ומתרחבת, זאת בעקבות התנגדות הח"כים החרדים לעבודות התשתית בשבת במתחם תחנת רכבת השלום בת"א.

לאחר שהמפלגות החרדיות דרשו להיפגש בדחיפות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לדון עמו בהתנהלותו של שר התחבורה ישראל כץ, הח"כ חובש הכיפה יהודה גליק, העלה פוסט לרשת החברתית ועורר זעם רב.

"תורתנו תורת חיים לא דת של רשימת חוקים של אסור אסור אסור. פיקוח נפש שדוחה שבת אינה פשרה אלא זהו חלק מתורת החיים", כתב גליק, "תורתנו תורה רחבה ואינה מתמקדת רק באדם הפרטי וביחסו לזולתו אלא כר נרחב יש בה להנהגת מדינה".

לדבריו של גליק, "חברת חשמל, צה"ל, מערכת הבריאות הפועלים בשבת אינם חילול שבת הכרחי אלא הן הן שמירת השבת וקיום מצות וחי בהם. האם אין מקום לחשיבה גל על מערכות תשתיות נוספות אשר המדינה זקוקה להם וביצוען בשבת לא תפגע בקדושת השבת אלא תוסיף קדושת החיים העם והמדינה".

"הגיע הזמן לכתוב שולחן ערוך לעולם המודרני ובו דבר התורה להלכות מדינה וצרכי ציבור ושהמנהיגות המייצגת לכאורה את 'יהדות התורה' תרים קולה גם בדיני בין אדם לחברו, בדיני עבודה, התנהלות מוסרית, דיני מעקה ומניעת תאונות דרכים", כתב גליק.

ביום חמישי התייחס גליק לעבודות וחילולי השבת המתוכננים ברכבת ישראל וכתב "דרושים בדחיפות בעלי תחושת אחריות ציבורית ורבנים עם כתפיים רחבות להתמודד בסוגיות כעבודות בשבת, במקום השיח של איומים קואליציוניים ואולטימטומים".

דבריו של גליק עוררו זעם רב במגזר החרדי, "חצוף מחוצף, לא כל אדם ששם כיפה על ראשו – ראוי לפתוח את פיו, ולהמציא שולחן ערוך חדש", אמר בכיר חרדי, "הוא התחיל בהר הבית, עבר על דברי גדולי ומאורי ישראל וכעת הוא רוצה לשנות את כל ההלכה".

כזכור, מי שחשף לראשונה את דבר עבודות התשתית וחילול השבת הוא כתב 'קול חי' בנצי לייזרוביץ. בעקבות החשיפה פנה ח"כ אורי מקלב לכץ וביקש ממנו הבהרות, בהמשך גם ראש הממשלה נשאל על חילול השבת והפרת הסטטוס קוו וטען כי כלל לא ידע על הענין.

הבוקר, התיייחס יושב ראש הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, לאיומי המפלגות החרדיות ואמר כי "אמרתי לישראל כץ כבר ביום שישי שכדאי לכולנו להרגיע. החרדים גילו פתאום שהיו עבודות ברכבת שלא קשורות בפיקוחי נפש. כץ אמר להם שאין עבודות ומתברר שלאורך שנים הרכבת עשו עבודות בשבת".

ביטן הוסיף כי "כל הבלאגן עכשיו מבחינת החרדים הוא לא על מה שהיה אלא על מה שיהיה. הם רוצים שיתאמו איתם ולא יעשו דברים מעל הראש שלהם. אבל לגבי הדרישה לפיטורים, הם גם יודעים שהם לא אלה שיקבעו מי יהיה שר בליכוד ומי לא", אמר ביטן לחדשות 2.

בערוץ 10 אמר הבוקר ביטן כי "יש משברון, בהסכם הקואליציוני החתום כתוב שהסטטוס קוו ישמר, כשהחרדים רצו לחזור אחורה הם עשו זאת, את חוק הליבה הם שינו וכתבו במפורש, גם את חוק הגיוס הם רצו לשנות וכתבו במפורש, מכאן אנחנו למדים שהם לא כתבו את הנושא של השבת, כי כך היה הסטטוס קוו במדינה בעת חתימה על ההסכם, ושיש מקרים חריגים שכן נעשות עבודות".

לדברי יו"ר הקואליציה: "מה שמפריע להם הפעם זה שהעבודות קרו באיילון, במרכז המדינה. אני לא חושב שישראל כץ היה צריך לבוא ולהגיד את הדברים שאמר אמש, לא צריך להשים אצבע בעין לאף אחד".