- רדיו קול חי - -

50 אלף איש ליוו את רבי אריה פינקל למנוחות עולמים

בשעה האחרונה ניטמן בחלקת הרבנים שבהר המנוחות הגאון הגדול רבי אריה לייב פינקל זצ"ל ראש ישיבת מיר ברכפלד וחבר מועצת גדולי התורה.

כזכור, אמש התמוטט הרב זצ"ל במפתיע פתח ביתו ולאחר מאמצי החייאה רבים נאלצו כוחות ההצלה לקבוע את מותו בצער רב.

הרב הגאון זצ"ל היה חבר נשיאות מפעל השס העולמי, ובסוף השבוע היה אמור להתקיים בביתו אירוע של מפעל הש"ס.

ע"פ הערכות בכלי התקשורת השונים, וכן של מנהלי וסדרני הלוויה, למעלה מ- 50,000 איש לקחו חלק במסע הלוויה הקשה.

ניחום אבלים אצל בניו של הגר"א פינקל זצ"ל: רק הערב ומחר עד הצהריים ישבו במעונו בברכפלד, לאחמ"כ ישבו בי-ם בדירתו של רבי חיים שמואלביץ זצ"ל בבניין ישיבת מיר בשכונת בית ישראל.

***

אלפים רבים השתתפו במסע ההלוויה של חבר מועצת גדולי התורה, ראש ישיבת מיר באחוזת ברכפלד, הגאון רבי אריה פינקל זצ"ל  שנפטר הלילה בפתאומיות. ההלוויה יצאה מהיכל בית המדרש במודיעין עילית לישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים, שם החלו ההספדים בשעה 14:30 ולאחר מכן צעדו ההמונים רגלית לחלקת הרבנים בבית הקברות 'הר המנוחות' שם הוא נטמן.

ראשון המספידים בהיכל ישיבת מיר במודיעית עילית היה ראש הישיבה רבי נועם אלון, "היית האבא והאמא שלנו. מורינו ראש השיבה היה עמוד התורה ועמלה של תורה, ועמוד המוסר, שמע בני מוסר אביך", אמר בהספדו.

הגאון רבי נועם אלון [1]

הגאון רבי נועם אלון

המרא דאתרא של מודיעין עילית רבי מאיר קסלר הספיד שני ואמר כי "פנה הודה, פנה זיווה, פנה הדרה, יציאת צדיק עושה רושם, רושם על העיר כולה. העיר עם הצדיק ובלי הצדיק היא עיר אחרת. בני העיר כולם צריכים להתבונן בדמותו של הצדיק", אמר, "כמה יראת אלוקים היו על פניו של מורינו ראש הישיבה, מי עוד זוכה לשמוע יהודי שמתפלל תפילה של חול בדמעות שליש?".

רבי מאיר קסלר [2]

לאחר מכן נשא דברי הספד ראש הישיבה הגאון רבי אברהם יצחק ברזל, "נפלה עטרת ראשינו, אוי נא לנו כי חטאנו, הראש ישיבה, קשה עלי פרדתכם, קשה להפרד, לא נראה אותך יותר, איך אפשר להיפרד?", אמר בדמעות שליש, "מי שראה את אברהם אבינו נהיה בריא, מי שראה את ה'ראש ישיבה' נהיה בריא", עוד הוא אמר כי "קיבלנו תשעה באב לפני תשעה באב, קשה סילוקם של צדיקים יותר מחורבן בית אלוקינו".

"'ובא השמש וזרח השמש', אולי יבוא עוד אחד גדול כמוהו בתורה, אבל את החיוך של רבי אריה כבר לא יהיה לנו. לפעמים חיוך טוב יותר מחזק, חיוך שבא מן הלב לא מבחוץ. הראש ישיבה היה מלכות גור אריה יהודה, אצילות ולב כזה שיכל עם חיוך אחד להחיות בן אדם", הוסיף הגרא"י ברזל והציע כי "בחורי הישיבה יבוא לכאן גם בימי 'בין הזמנים' וילמדו 5-6 שעות ברציפות, השמחה הזו מגיעה לר' אריה", אמר.

הרב ברזל [3]

ראש הישיבה רבי צבי פרצוביץ הספיד אף הוא ואמר כי "גדול הכאב מאוד, הוא היה רבי באמונה, כל השיחות שלו בשנים האחרונות היו על אמונה. ראו עליו בחוש  את ה'איש באמונותו יחיה', הוא היה רבי בכל דבר, אבל ביותר היה רבי באיך נראה בן אדם. נוכל להגיד שזכינו לראות אדם", אמר, "מישהו פעם ראה את ר' אריה מדבר על מישהו?", לסיום אמר, "אבא זצ"ל היה ואמר שהאחרון עם הצניעות של סלבודקה – זה הרבי ר' אריה, איי, איזה צניעות, שיהיה מליץ יושר על המשפחה ועל בני הישיבה".

צבי פרצוביץ [4]

משגיח הישיבה רבי ראובן הכסטר אמר כי "רבי מורינו ראש הישיבה היה בשבילינו ארמון שהמלך יושב בתוכו, ראינו אצלו את המושג ש'תלמיד חכם הרי הוא כמקדש', וכמו שכתוב במסילת ישרים. זכינו להיות במחיצה של יהודי שבכוח התורה הגיע עד הפרקים האחרונים של ה'מסילת ישרים'".

אקסטר המשגיח [5]

רבה של 'אחוזת ברכפלד' רבי ישראל זיכרמן הספיד ואמר כי "האבא של כל עולם התורה ובפרט של בני העיר הזאת – עזב אותנו לאנחות. הצדיק הוא עמוד העיר, כשהצדיק הולך כל העיר מזדעזת, היום הזה הוא יום אחר, אם הולכים כאן בעיר רואים עמודים נוטפים דמעות, כולנו מזועזעים". הוא לא רק היה ראש ישיבה או משגחי, אלא אבא שלנו, האבא שכל אחד ידע להכנס לבית הגדול הזה ולצאת עם חיזוק ועם לטיפה".

רבי ישראל זיכרמן [6]

"מורינו רבי אריה היה מוסר נפש על ייחוד שמו יתבברך בעולמו, ועל זה כתוב בירושלמי ש'נוטפים מרזבי של ציפורי דמא', לא ראינו אדם כזה", הוסיף. "כמה דינים הוא סילק מהעיר שלנו עם תפילותיו ותחנוניו, ידענו שיש כאן מי שמגן על המקום".

"עכשיו כולנו מלאי דמעות, הקירות, העמודים זבים בדמעות, ואין לנו אלא לבקש ולהתחנן כמו שהיית כאן בעולם משמש לנו, הרי ידע כל אחד שיכול להכנס לראש הישיבה ולשטוח את בקשותיו והראש ישיבה הפקיר את עצמו לתלמידים כמדבר ונתן להם את הלב שלו, כך גם במרום, תעלה לפני כסא הכבוד, כמה צרות וכמה ישועות שזקוקים, ותלמד זכות על עולם התורה, על כל ישראל ובפרט על הישיבה הקדושה שהיא מחמד עיננו", הוסיף הרב זיכרמן.

צאנז [7]

באופן חריג, נשא דברי הספד גם כ"ק האדמו"ר מצאנז, שדיבר בלשון הקודש. "בושתי ונכלמתי לעמוד ולהספיד אדם ענק בענקים, מי אני, אבל חושבני, כי כל מי שפגש או ראה והיה במחיצו של הראש ישיבה אפילו פעם אחת, הרגיש את האהבה שלו, כל כך הרבה שמרגישים את עצמם קרובים אליו", אמר האדמו"ר בתחילת דבריו.

האדמו"ר הוסיף בהספדו כי "גדול הכאב מאוד, זה לא רק אבל יחיד של הישיבה הקדושה ושל עיר התורה הזו, אלא של כל כלל ישראל, המדרש אומר 'כשם שאי אפשר לציפור ללא כנפים, כך אי אפשר לישראל בלי הזקנים'. זכינו לראות את מאור הפנים, אור הקדושה שכל אחד ראה על פניו, הטהרה שהשפיעה על כל אחד".

כאמור, מסע ההלוויה יעבור לבית ההלוויות שמגר בירושלים, שם לאחר מעמד הטהרה, תועבר מיטתו להיכל ישיבת מיר בשכונת 'בית ישראל' בעיר, שם יימשך מסע ההספדים. לאחר מכן, הוא ייטמן בחלקת הרבנים שבהר המנוחות.

קודם לכן, הורה מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, לישיבות קטנות והגדולות בירושלים: לצאת למסע ההלוויה, שיתקיים בירושלים ב'בין הסדרים', דבר שלא יגרור ביטול תורה.

גם המשטרה נערכת לאבטח את ההלוויה, במסגרת זו יפרסו השוטרים בסביבות הישיבה בברכפלד ובבית ישראל בירושלים. חסימות צירים: מהשעה 09:00 יחסמו לתנועה הרחובות הבאים: שד' יחזקאל, רחוב רבי עקיבא, רחוב רשב"י, רחוב רב ושמואל, ורחוב יהודה הנשיא. הרחובות יחסמו עד ליציאת הארון מהעיר מודיעין עלית בסמוך לשעה 13:00.

"הציבור נקרא בכל לשון של בקשה לשמור כבוד האחר, להימנע מדחיפות ודוחק, לא לטפס על מקומות מסוכנים,להרבות בשתיה ובעיקר להישמע להוראות השוטרים שבמקום", אמרו במשטרת ישראל.

הלוויית רבי אריה פינקל [8]

גם מתנדבי איחוד הצלה מסניף 'מודיעין עילית' ומסניף 'ירושלים' יאבטחו את מסע ההלוויה, יו"ר איחוד הצלה זאב קשש מסר: "עקב מזג האוויר ראוי להרבות בשתיה בכדי למנוע מקרי התייבשות ועלפונות. כמו כן חשוב להקפיד על כללי הבטיחות ולא לטפס על מקומות גבוהים שעלולים לגרום לפציעות ואסונות עקב נפילות מגובה. מתנדבי הארגון גם ממודיעין עילית וגם מירושלים ערוכים לתת מענה רפואי ראשוני לכל מקרה שיידרשו ובתקווה שמסע ההלוויה יסתיים ללא אירועים חריגים".

רשימת המספידים בהלווית הגר"א פינקל זצ"ל, בישיבה בברכפלד: הגאונים רבי נועם אלון. רבי א"י ברזל. רבי מאיר קסלר. ורבי ישראל זיכרמן. בישיבה בירושלים: הגרב"ד פוברסקי, הגר"י אזרחי, הגרא"י פינקל, ובנו הגה"צ רבי בנימין פינקל.

15:10 – המיטה הגיעה להיכל ישיבת מיר בירושלים, הציבור מתבקש לפנות מקום לחברא קדישא. קריאת תהילים החלה במקום.

dd7a945a-6a6d-41e1-b6a7-6969326a36ee [9]

ראשון המספידים בהיכל ישיבת מיר בירושלים, ראש ישיבת מיר הגרא"י פינקל החל להספיד כעת כשהוא פרץ בבכי: "כול כולו של רבי אריה הייתה חיוך ויראת שמיים, כל חייו אמר שמה שמחזיק אותו זה "שויתי ה' לנגדי תמיד", מי יתן לנו תמורתו".הגר"אי פינקל מבכה: רבי אריה היה ארי בתורה וארי בחסד מאיר פנים לכל אחד, היה הלב של הישיבה וזה יותר קשה משריפת בית אלוקינו".

ראש ישיבת פוניבז' רבי ברוך דוב פוברסקי ידידו של רבי אריה פינקל וחברו במועצת גדולי התורה, ספד לר"י מיר ברכפלד בבכי רב: "נשארתי לבד, החל בהספדו ר"י פוניבז', "רבי אריה היה אחינו ובשרנו, היינו מחוברים מאוד, כל היום כל יום אני חשבתי עליו והוא חשב עלי". רבי ברוך ממשיך בדבריו כשהוא ממרר בבכי: "כבה נר המערבי, טוב שם משמן טוב". רבי אריה היום אתה נמצא במקום שרצית".
"כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה', רבי אריה אל תשכח אותנו ותתפלל עלינו"  סיכם ראש ישיבת פוניבז' את הספדו.

d4ad5a65-39bc-42b7-8dac-1bf89afd114e [10]

הגאון רבי אהרון חדש, משגיח ישיבת מיר וגיסו של רבי אריה פינקל ניגש להספיד את ר"י מיר ברכפלד: "רבי אריה גדל כל חייו בישיבה, היה צדיק וחסיד, ידע לשמוע את כולם, היה יודע להקשיב לכל אחד, כל כולו היה עבודת שמיים". רבי אהרון חדש ממשיך להספיד את ר"י מיר ברכפלד בבכי רב: "כל חייו היה חי בצניעות רבה, כל כולו הייתה ישרות, כל הנהגתו הייתה בישרות". רבי אהרון חדש מספר: בעינינו ראינו מופתים שרבי אריה עשה, דאגת לכולנו, התפילות שלך היו נעימות ומתקבלות בשמיים. בסיום דבריו אמר משגיח ישיבת מיר: "רבי אריה תתפלל עלינו שנזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו".

הגאון רבי יצחק אזרחי ספד לגאון רבי אריה פינקל: "רבי אריה ידע את כל התורה, היו לו מידות נפלאות צניעות גדולה וקדושת המחשבה". הרב אזרחי מספיד בבכי רב: "רבי אריה היה מסביר פנים לכל אחד, היה וותרן בלי שיעור". "זכיתי להתפלל פעם בשבוע עם רבי אריה הושטת היד שלו ללחיצת יד זה היה גן עדן, הסבר פנים שלו הייתה מאירה את האדם", מספר הרב יצחק אזרחי. "ירדנו כעת כמה קומות, בלי רבי אריה הדור כבר לא אותו דבר" מסכם הגאון רבי יצחק אזרחי את הספדו לר"י מיר ברכפלד.

רבה של העיר העתיקה וגיסו של רבי אריה הרב אביגדר נבנצל ספד לר"י מיר: "צר לי עליך אחי רבי אריה, רבי אריה היה גדול בתורה וחסד, תורת סלבודקא בליבו וברמ"ח אבריו, קיבל את התורה מאביו וסבו היה לו הכל תורה יראת שמיים ומוסר, שמו היה רבי אריה ממש כך אריה בתורה היה חזק בהכל". "פני אריה במרכבה" רבי אריה היה הסמל של החסד נעים לבריות טוב לבריאות ומקרב את הבריאות
הרב נבנצל מספר: "שמעתי סיפור כשהיה רבי אריה במטוס, פגש יהודי שלא שומר תורה ומצוות אולם אחרי שרבי אריה בירך אותו מיד התקרב לדת זה רק מברכה של רבי אריה". "מי יתן לנו תמורתו" חתם רבה של העיר העתיקה את הספדו לגאון רבי אריה פינקל זצוק"ל.

אחרון המספידים רבי בנימין פינקל מגדולי בעלי המוסר של דורנו ומי שמכונה בפי תלמידיו "רבי בנימין הצדיק" ומשגיח בישיבת משכן ישראל ספד לאביו ראש הישיבה: "אבא היה עבד ה' ממש, א"א לספר את כל הסיפורים על אבא מטורח הזמן, אבא ממש ביטל את עצמו מכל רצונותיו". אני מילדות זוכר אבא היה תמים לה' ופיקח גדול, נאמן לרבו , נאמן לסבא הקדוש, אין לנו תמורתו". "לאבא היה כוח הניגון וכוח הלב, אבא ביטל המון גזירות". לסיום ספד רבי בנימין הצדיק: "שאבא יהיה מליץ יושר וימחל לכולנו, ושנזכה לראות בגילוי כבוד שמיים אמן".

16:30 – בניו של ראש הישיבה עושים כעת קריעה על בגדיהם, ולאחמ"כ רבי בנימין הצדיק בנו של ראש הישיבה יגיד את הקדיש.

ההלויה כעת יוצאת לכיוון הר המנוחות, ע"פ בקשת המשטרה הקהל מתבקש לצאת מביהמ"ד בכדי לאפשר לתת למיטה לצאת. מקום הקבורה בגוש י'ט בהר המנוחות הגאון רבי אריה פינקל יקבר סמוך לקברו של ראש ישיבת אור אלחנן ובסמיכות לקברו של מרן הגרי"ש אלישיב.