תכלס, האם באמת המשיח ישלם לנו את המשכנתא?

    האמת היא שטכנית יש קצת יותר זמן בימי 'בין המצרים', כי אין חתונות ולא צריך לקחת את השבט לגזיז, אבל זה חיצוני מדי ולא ממש גורם להרגיש כאילו חרב הבית, כי עם יד על הלב - זה משהו שאף פעם לא חשנו, אז איך נדע להתאבל על האובדן?
    יעקב גרודקה 11 Comment on תכלס, האם באמת המשיח ישלם לנו את המשכנתא?

    "עוד מהילדות, כשהיינו עוצמים עיניים בסיום התפילה ומתפללים למשיח – לא ממש ידענו מי ומה. אנו חיים על המקורות והאמונה התמימה הזו שעוברת מדור לדור ומקווים מאד שנזכה לראותו מגיע על סוס לבן, כמו מסיפורי הצדיקים של 'מחניים'" • אתי קצבורג על חורבן ב-2016

    צילום: Doron Horowitz/FLASH90
    האמת היא שטכנית יש קצת יותר זמן בימי 'בין המצרים', כי אין חתונות ולא צריך לקחת את השבט לגזיז, אבל זה חיצוני מדי ולא ממש גורם להרגיש כאילו חרב הבית, כי עם יד על הלב - זה משהו שאף פעם לא חשנו, אז איך נדע להתאבל על האובדן?
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טוב, בדרך כלל אני מחבבת את הז'אנר הקומי, קשה לי עם דברים כבדים וניסוחים פומפוזיים – בפרט בדברים שההבנה שלי בהם דלה משהו, אבל הימים האלה כל כך רציניים וקרויים בשם עצוב כזה ואסור להסתפר ולהתחתן והכי גרוע אסור לקנות דברים חדשים, אז מה למען ה' ישמח אותי?

    סתם שתדעו, בזמן האחרון מציקות לי המחשבות סביב נושא החורבן ומהותו, אני מנסה להבין איפה אנוכי ממוקמת במאה העשרים ואחת – ואיך בדיוק ובאיזה אופן זה נוגע בי.

    נכון שרק בתשעת הימים שקודמים ל"תשעה באב" זה ממש רציני, והאשכנזים שביננו לא טועמים יין ובשר ולא מכבסים ובקושי מותר להם לנשום, אגב, זו סתם אפליה מגזרית, ועוד אחרי זה המזרחים יטענו לקיפוח.

    נכון שהאבל האמיתי מורגש בתשעה באב – שאז על פי המסורת היהודית לא נוגעים באוכל למשך 24 שעות (לא כזה מסובך אחרי שבסעודה מפסקת אף אחד לא טומן את ידיו בצלחת) וכן תנאי ההנעלה לא אופטימליים, מה אומר ומה אדבר, חורבן של ממש.

    בסיום היום הקשה הזה, דקה לפני ערבית, אנשים ברחובות נדמים כצללים ומוכנים לאכול חצץ, פשוט נורא.

    כמה שעות קודם לכן – הם היו עסוקים במגילת איכה, שם התיאורים קורעי לב מתארים רעב מהו, בצבעים חיים ובלי לחסוך במילים.

    שואת יהדות אירופה מחווירה לעומת תיאורי החורבן, אימהות מבשלות ילדיהן, היצירה הארכיטקטונית המדהימה ביותר בהיסטוריה הפכה לתל חרבות, זרים שולטים בירושלים החרבה, שועלים מהלכים וצחוקם הלועג נשמע למרחוק.

    ושוב בתוך הערבוביה של ההיסטוריה ושל הימים האלה בו אנחנו חיים – אני מנסה ותוהה מהו חורבן?, האם יש לנו היום שיג ושיח עם המושג המפחיד הזה?

    מה בעצם מנהגי האבלות שלנו באים לסמל? האם הם משפיעים עלינו?
    הרי אנחנו נוהגים בהם כלאחר יד ומוצאים פרצות להקל.

    בואו נודה על האמת, עוד מהילדות שלנו כשהיינו עוצמים עיניים בסיום התפילה ומתפללים למשיח – לא ממש ידענו מי ומה. אנו חיים על המקורות והאמונה התמימה הזו שעוברת מדור לדור, ומקווים מאד שנזכה לראות את המשיח מגיע על סוס לבן ומן הסתם הוא נראה כמו מסיפורי הצדיקים של 'מחניים'.

    המשיח נמצא בדימיון שלנו ושגור על לשוננו בדיוק כמו 'שלום', 'היי', 'מה המצב?' ו'ביי'.

    תכל'ס, האם מתאים לנו שהוא יגיע עכשיו בדיוק באמצע שאנחנו מפתחים קריירה או מחתנים ילדים?, האם בואו יעזור לנו לשלם את המשכנתא או האם נוכל לנסוע לטיולים בחו"ל?

    כשחושבים על זה לעומק לצד חיי היומיום השגרתיים והטובעניים שלנו – אני באמת מתבלבלת, גם אחרי שאני עושה סדר במושגים ומנסה לפשט אותם – אני עדיין מרגישה אבודה.

    האמת היא שטכנית יש קצת יותר זמן בימי 'בין המצרים', כי אין חתונות ולא צריך לקחת את השבט לגזיז, אבל זה חיצוני מדי ולא ממש גורם להרגיש כאילו חרב הבית,
    כי עם יד על הלב – זה משהו שאף פעם לא חשנו, אז איך נדע להתאבל על האובדן?

    ואז דקה לפני שאני נופלת לזרועות הייאוש והבלאגן המחשבתי – מגיעה הודעה כואבת על עוד מקרה מוות של ילד, ועוד מחלה סופנית של אמא צעירה. כל כך לא הגיוני ולא נתפס. ופתאום ברורה לי תמונת החורבן, ואני מבינה שאנחנו בגלות מתמשכת ויש רק אלוקים אחד שיש בידו את המפתח להוציא אותנו מהגלות ומהצרות, והמשיח נראה בעיני רוחי על כל הדרתו ולובנו וזקן שיורד על פי מידותיו, לא מעשיות ולא נעליים, משיח NOW.



    11 תגובות

    מיין תגובות
    1. 11

      דיבורים חסרי הבנה במשמעות ומהות החיים והיהדות, ובסתם לא צריך לתת לנשים להביע דעות בנושאים כאלו בציבור

      1. מצטרפת לתגובתך. גם התמונה כאילו מדמה את משיח וזה לא מתאים בכלל… חוצמזה שמשיח יבוא על חמור כעני ולא כ'אביר על סוס לבן' כפי שהתמונה מנסה להציג.

      2. סליחה????
        מה הן הנשים???
        סמרטוטים של הבית???
        יש מספיק נשים צדיקות ורבניות וחכמות שיכולות ומסוגלות להביע את השקפותיהן!!!
        זלזול!!!

        1. לתגובה של שיר. את צודקת במאה אחוז. לאישה יש זכות להביע את דעתה בדיוק כמו לגבר. וגם אם במקרה זה נכתבה כתבה בסגנון רדוד, אין זה אומר שלנשים אסור להביע את דעותיהן. יש הרבה נשים חכמות וידעניות [והרבה גברים טפשים]

        2. אכן נשים אינן סמרטוטים ח"ו, ולאף גבר אין את הזכות לסתום פיות של נשים. אנחנו לא באיראן. בינה יתרה ניתנה באישה, ויש נשים חכמות ולמדניות, והרבה.

    2. 10

      מה הזלזול הזה בנשים. גם אם דעותיה לא מוצאות חן בעיניך, זכותה להביע את דעתה בכל נושא. מספיק עם השובניזם

      1. תגידי, את בסדר???? בטוח קראת את התגובה??? מי בכלל הכניס את הנושא הקדוש של 'זלזול בנשים' בתגובה??? בטוח שאת יודעת לקרוא בלי ניקוד??? ולהבין??? מה אתן דוחפות בכל חור את השובינזם המטופש הזה עם קשר ובלי קשר???? באמת נראה לכן שמה שמעסיק כל היום את הגברים זה להשפיל נשים וכו'?????? יש דברים יותר מענינים…… צאו, צאו מהנחיתיות והמסכנות והתחילו לחיות……..

        1. בתגובה 6 נכתב ש"לנשים לא צריך לתת להביע דעות בציבור בנושאים כאלו" ועל כך היתה התגובה. עצם הדברים שכתבת בזלזול "יודעת לקרוא בלי ניקוד'?", "צאו מהנחיתיות" וכו' מראים על זלזול בנשים וגסות רוח. וכאן מסתיים הדיון.

    3. 9

      אני פשוט מזועזע!!!! איך אתם מעיזים להכניס כתבה כה מסוכנת, מזלזלת, לועגת ופוגעת בכל הנושא של אמונה תמימה, יסודות היהדות וזלזול מחפיר בהלכה???? השתגעתם????? לאן הגענו???? מי אנחנו, אנשים פשוטים ולא הכי חכמים שנתחיל להכנס לפני ולפנים, ונתחיל לנתח מושגים כה מופשטים וקדושים הרחוקים מאד מהשגתנו בשפה כה פשוטה, זולה ורדודה?? מה אנחנו בכלל מבינים בדברים האלה שניתן להם פרשנות 'מלומדת' משל עצמנו??? האם באמת איבדנו באיזשהו מקום את הרגש היהודי העתיק והטוב לכל דבר שבקדושה???? מה קורה לנו?????? ה' ישמור!!!
      ומי שיש לו/ה שאלות באמונה, בהבנת עומק וכדו', יש דרך לשאול!! יש צורה לשאול!! יש מקומות מתאימים לדיונים הללו!!! בטח ובטח לא בפרהסיא, בצורה כה בוטה, ארצית, מזלזלת ולועגת!!! אני פשוט המום!!! זמן רב מאד אני קורא ומאזין נאמן של קול חי ופשוט נהנ הן מהתוכן הרציני והן מהסגנון המכובד, הרציני, השקול והמאוזן, וכעת??? הנני חש (ובטוחני שאני לא היחיד!!) כאילו תקעו לי סכין בגב ולא הפסיקו לסובב!!! ממש כך!!! אנא, חזרו בכם לטובת כולנו!! חכמים! הזהרו בדבריכם!!! מאת מאזין ותיק, מאוכזב והמום.

    4. 8

      בכוונה תחילה לא נכנסתי למסלול המסוכן של 'זכויות נשים' וכדו', ולא מוזכר בתגובתי אפילו פעם אחת נושא זה או רמז לזה!! כל תגובתי באה להביע זעזוע ושאט נפש מהנושא הרוחני והאמוני שה' ישמור נשחק אט אט בין אצל נשים ובין אצל גברים ל"ע!! אלא מאי??
      מי שאין לו/ה תגובה ענינית ורצינית, לוקח/ת את הדיון בצורה מטופשת ודמגוגית לכיוונים הרצוים לו/לה למרות שאין קשר קלוש בין המגיב/ה למוגב….
      חבר'ה….. לא חכם להראות ברשות הרבים טיפשות מוצהרת…. כדאי אולי קצת לחשוב לפני כן….. במידה ואכן מצויה האפשרות הנצרכת הזו בקרב המגיבים/ות הנכבדים/ות……
      (ולדעתי, כל הנושא השובינסטי רק מראה על רמתו הרדודה של הדור המסכן שלנו…. במקום להתעסק במהות, ברעיון, מתעסקים בשטויות….
      הרי אין חולק בעולם! התורני בכל אופן, שלכל מין ומין יש את החסרונות והיתרונות היחודיים לו, ולכל מין ומין יש את היכולות והכישורים היחודיים רק לו, וכך העולם בנוי, שזה – משלים את זו ולהפך! ומובן מאליו שלכל מין ומין יש את מקומו הראוי והמכובד מבלי שהאחד יאפיל על השני חלילה!! אבל מה? זה 'אין' היום להיות חכמים ומבינים יותר מכל אלו שהיו מאות ואלפי שנים לפנינו ולחפש מתחת האדמה נושאים שניתן לעשות מהם 'דיונים אינטלגנטיים ובעלי השכלה ועומק' וקצת לדחוף התבכיינות והרי לכם המתכון המושלם לתוארי חוכמה ומבינות….