הגר"מ מאיה: "למדתי בבית ספר שלמדו בו ליבה"

    "אבא שרוצה שהבן שלו יהיה כולו קודש בלימוד התורה שולח אותו לת"ת, אבא שרוצה שלבן שלו יהיה מושגים איפה זה אמריקה ואיפה זה אנגליה - שישלח אותו לבית ספר, זה לא שאלה שצריך לדון בה כעת, ללמוד ליבה או לא ללמוד ליבה, כל גדולי ישראל דנו כבר בזה לפני הרבה זמן, והחליטו מה שהחליטו"
    דוד לזר 4 Comment on הגר"מ מאיה: "למדתי בבית ספר שלמדו בו ליבה"

    פולמוס הליבה • חבר מועצת חכמי התורה הגר"מ מאיה הפתיע הערב את מאזיני 'קול חי' • "מי שרוצה לשלוח לבתי הספר שישלח, מה יש לדון מחדש על זה?" • "אני למדתי ב'שארית ישראל' שהוא לא היה בית ספר של 'קירוב' ולמדו ליבה"

    צילום: Yaacov Cohen/Flash90
    "אבא שרוצה שהבן שלו יהיה כולו קודש בלימוד התורה שולח אותו לת"ת, אבא שרוצה שלבן שלו יהיה מושגים איפה זה אמריקה ואיפה זה אנגליה - שישלח אותו לבית ספר, זה לא שאלה שצריך לדון בה כעת, ללמוד ליבה או לא ללמוד ליבה, כל גדולי ישראל דנו כבר בזה לפני הרבה זמן, והחליטו מה שהחליטו"
    12:16
    29.03.24
    קובי פינקלר No Comments on נעצרו מחבלים שהיו מעורבים בפיגועי ירי ומטענים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חבר מועצת חכמי התורה הגר"מ מאיה התארח הערב (רביעי) ב'מהדורה המרכזית' עם אבי מימרן ב'קול חי' והפתיע בהתייחסותו לנושא לימודי הליבה במוסדות החרדים, תלמודי התורה ובתי הספר.

    "שמעתי את התוכנית שלכם בעת שהתיישבתי לאכול", פתח הגר"מ את דבריו, "קודם כל יישר כוח שאתם מעמיקים בדברים, אבל שמעתי דעות שצריך לדון ליבה לא ליבה. מה השאלה בכלל? יש בחינוך החרדי שני סוגי בתי ספר, מוכר שאינם רשמי ורובם לומדים ליבה בהסכמת הרבנים", אמר.

    "מועצת חכמי התורה ישבה בזמנו עם מרן הגר"ע יוסף והוא אמר שבבתי הספר יכולים ללמוד ליבה. אבל כנגד זה יש ת"תים שהם הרי פטור, הם פטורים מכל מיני דברים, ומה בכלל צריך לדון בזה, הרי ההורים שלנו אנשים חכמים ומי שרוצה לשאול יש לו את הרב שלו או את ראש הישיבה שלו, מי שרוצה לשלוח לת"תים שישלח לת"תים, ומי שרוצה לשלוח לבתי הספר – ישלח לבתי הספר, הרי יש כבר דפוסים מסודרים, מה יש לדון מחדש על כל הדברים?".

    "למשל יש את החינוך העצמאי שיש לו בית ספר, אני למדתי בחינוך העצמאי לפני 70 שנה, ולמדנו ליבה ואת כל המקצועות, זה בבתי ספר. כנגד זה, הנכדים שלי, לומדים בת"תים – אז הם לא לומדים אנגלית ולא כלום, כל הורה שולח את הבנים שלו לאיפה שהא רוצה", סיפר.

    חבר המועצת הבהיר כי הסיבה שבבתי הספר לומדים ליבה היא לא בגלל שהם מיועדים ל'קירוב', "אני למדתי ב'שארית ישראל' שהוא לא היה בית ספר של 'קירוב' ושם בתוכנית הלימודים היה גם ליבה, לא הייתה שום בעיה בזה. הסיבה שבמוסדות הפטור לא לומדים ליבה היא עקרונית, רוצים שמגיל אפס – ראשו של התלמיד יהיה כולו בתורה ולא ילמד לא אנגלית, לא מתמטיקה, לא גיאוגרפיה ולא את כל הדברים האלה. מלמדים שם חשבון ועברית".

    "אבא שרוצה שהבן שלו יהיה כולו קודש בלימוד התורה שולח אותו לת"ת, אבא שרוצה שלבן שלו יהיה מושגים איפה זה אמריקה ואיפה זה אנגליה – שישלח אותו לבית ספר, זה לא שאלה שצריך לדון בה כעת, ללמוד ליבה או לא ללמוד ליבה, כל גדולי ישראל דנו כבר בזה לפני הרבה זמן, והחליטו מה שהחליטו", אמר לסיום.

    האזינו לראיון המלא:



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      בפתח תקווה שלפני 50 ן60 שנה לא היו מספיק אנשים שרצו חיידר טהור ולכן גם הבעלי בתים החרדים שלחו בלית ברירה לחינוך העצמאי.
      הבית ספר בפירוש לא היה על טהרת הקודש. דיברו שם על תוכניות הטלוויזיה של אתמול ועל המשחקים של מכבי בכדורסל. בכיתה ז' מחצית מן הכיתה עברה לחטיבות ביניים דת"ל.
      בביה"ס בפירוש היתה קונוטציה של קירוב.
      אני יודע זאת מעדות אישית בתור אחד שלמד שם בשנות ה70.
      בתקופות יותר מאוחרות כשהציבור החרדי תורני התפתח בפ"ת נוסדו חיידרים [ברכת יעקב בנשיאות הסטייפלר]. ואז שארית ישראל נהיה בי"ס של קירוב וחולצות כחולות ביי דפינישן.

    2. 3

      הבן איש חיט, רבי אליהו מני, הגאון עזרא עטיה וכל גדולי המזרח עד קום המדינה לא למדו ליב"ה
      כל נושא הליב"ה הוא בכדי להחדיר מוטיביים חילוניים לחיינו כמו חיים נחמן ביאליק וכו' על חשבון כמות ואיכות בלימוד התורה בטהרתה!

    3. 2

      אפשר לחשוב מה לומדים בתתי"ם חשבון ועברית שירגעו לעולם בתתי"ם לא ילמדו אנגלית ומטמתיקה אז באמת על מה הבלאגן כמו שהגאון הרב מיא אומר מי שרוצה בית ספר לבן שלו שילך וילמד אנגלית וגאוגרפיה ומי שבאמת חשוב לו הטוהר והקדושה שישלח רק לת"ת שברוך השם רובני החרדים שולחים לשם ההורים מחליטים זה שהם לא שומעים לגדולי התורה שאומרים שלא ילמדו מקצועות אלו זו בחירה שלהם אבל שומרי התורה ברור שלא ישלחו לשם אלא רק לתת"ים

    4. 1

      אני מתבונן איך נראים החילונים שלומדים ליבה וזה מספיק משכנע שלא להראות כאלו מסטולים