לסקר ולהיעצר: העיתונאי הישראלי מדבר מטורקיה

    הוא אחז אותי ביד לקח אותי מרחק של כמה מטרים לתחנת המשטרה שם הוכרחתי למחוק את התמונות בטלפון, רק כאשר הם השתכנעו שמחקתי, רק אז הורשתי ללכת לדרכי
    ישראל פריי 1 Comment on לסקר ולהיעצר: העיתונאי הישראלי מדבר מטורקיה

    היישר מרחובות איסטנבול הבוערים, מעביר רן בנימני חוויות ודיווחים בראיון ל'מהדורה המרכזית' • על הקולות הרבים והמפתיעים שחוגגים את כשלון ההפיכה אך מתנגדים לארדואן, על המעצרים ההמוניים וההלוויות, וגם: כך הוא נחלץ משני מעצרים של בלשים

    צילום: רשת ב'
    הוא אחז אותי ביד לקח אותי מרחק של כמה מטרים לתחנת המשטרה שם הוכרחתי למחוק את התמונות בטלפון, רק כאשר הם השתכנעו שמחקתי, רק אז הורשתי ללכת לדרכי
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בדיווחים על המאורעות בטורקיה נתקלנו בכל מקום מרגע צאת השבת, אך אין כמו דיווח אותנטי מהשטח בכדי ללמד על הלך הרוח ועל אמינות הדיווחים והפרשנויות השונות.

    בראיון ארוך שהעניק שליח רשת ב' לטורקיה רן בנימיני ל'מהדורה המרכזית' ב'קול חי', שוחח העיתונאי הוותיק על המצב ברחובות, על תחושות התושבים, וגם, על חוויות אישיות שהספיק לחוש על בשרו במהלך ביקורו הקצר במדינה הבוערת.

    עכשיו כשאנחנו מדברים, מרגישים עוד משהו ברחובות מכל הדרמה שהתחוללה?

    "לא, אפשר לומר לגמרי לא. אפילו הטנקים שהיו ברחובות כעדות אילמת ללילה המאד דרמטי שבין שישי לשבת – גם הטנקים האלה שאתמול עוד הצטלמו אתם, הוזזו. אפשר לראות כמובן נוכחות משטרתית, של כוחות גלויים וסמויים עם הרבה חשדנות כלפי זרים, אבל אפשר לומר שהעניינים חזרו לשגרה".

    גם אתה תושאלת ע"י המשטרה?

    "האמת שזה קרה פעמיים. גם אתמול וגם היום שוב, כשאני מדבר על החשדנות ועל הזחיחות של כוחות המשטרה כלפי אנשים זרים ועיתונאים, זה גם באופן אישי. אתמול כשצילמתי את הטנקים מחוץ לשדה התעופה סביחה – ניסיתי גם לראיין כמה אנשים – ניגש אליי בלש, אמר לי שאי אפשר להצטלם, הוא אחז אותי ביד לקח אותי מרחק של כמה מטרים לתחנת המשטרה שם הוכרחתי למחוק את התמונות בטלפון – הם כמובן בדקו את הדרכון ואת תעודת העיתונאי שלי, דבר שלא כ"כ הרשים אותם – אבל רק כאשר הם השתכנעו שמחקתי, רק אז הורשתי ללכת לדרכי".

    "גם היום עצרו אותי בלשים באחד מרחובות איסטנבול וסחבו אותי למעין תשאול. הם פשפשו גם בדרכון גם בתעודת העיתונאי, לרוע המזל – במרכאות או שלא – החולצה בתמונה של הדרכון בצבע חאקי הם תהו אם אני חייל. זה גרם לעיכוב דקות ארוכות. רק בזכות התעודה והמיקרופון של קול ישראל – שילחו אותי לדרכי, אבל זה כמובן רק אנקדוטות קטנות".

    ארדואן עוצר כעת אלפי חיילים ומדיח שופטים, מה בכלל הקשר של השופטים למהלך?

    "הצעדים של ארדואן, לאו דווקא יש היגיון טהור ובריא מאחורי מה שהוא עושה. הוא רוצה להשתלט על המערכות הגדולות והחזקות בטורקיה – זה כבר ברור. על העיתונות הוא כבר עשה ועושה את זה, ומערכת המשפט, הוא נוקט נגדה יד קשה בתואנה כזו או אחרת שהם סייעו למורדים וכו', הצעד הזה בו הוא מדיח כמה שופטים, יתכן ומלכתחילה הוא כבר סימן אותם".

    "גם לגבי הקושרים: אחד הבכירים שנעצר הוא מפקד בבסיס ממנו יוצאים כוחות נאט"ו. לא ברור האם יש לו או אין לו קשר, זה לא דמוקרטיה עם מערכת משפט שאתה באמת יכול לדעת את האמת".

    בניגוד לדעה הרווחת, טוען בנימיני כי הקולות בשטח לא מלמדים בהכרח על תמיכה בארדואן. "אני אתמול הסתובבתי שעות רבות באיסטנבול, שוחחתי עם אנשים רבים, ואחד הדברים שחזר שוב ושוב על עצמו היה שהם לא בעד ארדואן. הם פחות בעד ארדואן, ויותר נגד הפיכה, נגד הרעיון שבטורקיה מחליפים שלטון בכוח הזרוע והנשק".

    "ארדואן – עם כל הביקורת – צריך להיות מוחלף בבחירות. נח אולי לארדואן להציג את הכל כתמיכה בו ולקבל גושפנקה להמשיך בדברים שהוא עושה, אבל זו טעות. הוא לא קיבל שום אישור לעצור אלפי קצינים ושופטים".

    האזינו לראיון המלא:



    1 תגובות

    מיין תגובות