- רדיו קול חי - -

סופ"ש אקטואלי: החכם והטיפש, הרב קרים וח"כ גליק

השבוע עבר עלינו בצלם של המון אירועים כותרות כתבות הכפשות ספינים ועוד. אך ישנו מכנה משותף אחד גדול לשלל האירועים שעברו עלינו השבוע.

הפוסט שהעלה גידי אורשר [מי?] אומנם ההעלה אותו לכותרות, אך ברור לי שכשמירי רגב קראה את הפוסט הזה, ההבעה שהייתה מרוחה לה על הפנים, הייתה בדיוק כהבעתו של אביגדור ליברמן בעת שנכנס לקוקפיט של מטוס החמקן הF35 החדש בארה"ב. הבעה של הממ המממ..

אין ספק שפוסט זה נתן הצדקה לטענות שהעלו כנגד השר אריה דרעי וח"כ יגאל גואטה על האובססיה שגילו בפרשת רמי סדן. והנה עוד לא הספיקו לשקוע אדי הסיפור עם רמי סדן וכבר צץ לו הפוסט של הטיפש התורן שמחזיר בכח את הנושא לכותרות, ונותן לגיטמציה נוספת לדון ולחפור בנושא הקיפוח המזרחי שוב ושוב.

אך מה שיותר גרוע בעיני הייתה ההתנצלות של גידי אח"כ, בנוסח "לא התכוונתי שכול המזרחים הם פרמיטיבים אלא רק לאותם מיעוט שאכן פרמיטיבי", סגנון התנצלות זו מראה על חוסר הבנה מוחלט של הבעיה מלכתחילה, זה דומה לתשובה שהשיב השבוע ח"כ יהודה גליק לשאלת המראיין אבי מימרן בתוכנית הערב של רדיו 'קול חי', ששאל אותו בעניין תמיכתו באותן נשות הרפורמים בכותל, תשובתו הייתה שאין לו בעיה בנשים יראות שמים שרק רוצות להתקרב ולהתפלל בדרכן, גם אם זה עם תפילין בכותל, אך כששאל האם יתמוך גם בתפילה כזאת על הר הבית? השיב בפליאה: "אתה משווה בין הכותל לבין הר הבית עצמו?", תשובות כאלה מראות על חוסר עמוק בהבנת הבעיה.

כמובן שלא רק המרואיינים נגועים בבעיה הזאת גם העיתונאים והכתבים עצמם אינם נקיים מזה. רק השבוע הוביל 'העיתון של המדינה' קמפיין גדול כנגד מינוי הרבצ"ר החדש הרב אייל קרים.

גילוי נאות אני מכיר את הרב קרים כבר שנים, מדובר באישיות חמה וצנועה למרות הרקורד המאוד מרשים שלו – היחס שלו לשני מאוד חם ואוהד. מדובר בתלמיד חכם גדול שהוביל בשנים האחרונות את כל נושא הפסיקה ההלכתית בצה"ל, והנה במחי כותרת בעיתון – הפך האישיות המרשימה הזאת לפנאט הזוי וקיצוני.

אז נכון, כנראה שהציבור שלנו החרדי לא יסכים עם חלק מהפסיקות שלו, אבל בוודאי שמדובר בתלמיד חכם ובמינוי ראוי לרבצ"ר. במיוחד שהוא מינוי מבפנים. בשנים האחרונות הוא היה חלק מרכזי ברבנות הצבאית ומכיר את כל האתגרים שניצבים בפניה. אך למישהו בעיתונות זה הפריע וישר שלפו ציטוטים מוטים ולא מדויקים על מנת להשחיר את פניו. נכון שבשורה האחרונה מזימתם לא עלתה בידם. המעלה במערכת הצבאית שהיא פועלת בסטנדרטים משלה וכמעט שלא מושפעת ממה שקורה בחוץ. עדיין הרבצ"ר המיועד נאלץ לפרסם "התנצלות" בסגנון של "הרבנות מכבדת כל אחד ללא הבדל דת גזע ומין וכ"ו".

המכנה המשותף והמסקנה שלנו מכל שלל הפרשיות הללו היא דברי חז"ל במסכת אבות פרק א משנה י: אַבְטַלְיוֹן אוֹמֵר, חֲכָמִים, הִזָּהֲרוּ בְּדִבְרֵיכֶם! …וְנִמְצָא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְחַלֵּל,".

כמובן שדברים אלו מכוונים לכולנו גם אם אנחנו לא עיתונאים, רבנים או מרואיינים.

אחרי שבכדור הארץ הבנו שכאן אצלנו לא נמצא צדק. שלחנו את החללית ג'ונו, שגמאה קרוב ל-3 מיליארד ק"מ, רק כדי להגיע לחלל הרחוק ולמצוא ולחקור את המושג והכוכב ששמו צדק.