האם ניתן להעמיד לדין הורה ששכח את ילדו ברכב?

    לא נהוג היה להעמיד לדין הורה ששכל את ילדו באירוע מסוג מזה, בשל ריבוי המקרים של שכחת ילדים ברכב בשנים האחרונות החליט המחוקק לתקן את סעיף 361 לחוק העונשין בשנת 2001 ולנסחו באופן כזה שיתייחס ספציפית לביצוע עבירת השארת ילד שטרם מלאו לו שש שנים בלא השגחה ראויה. הסעיף קובע, כי דינו של מבצע עבירה מסוג זה - מאסר של שנה עד חמש שנים.
    דוד לזר 1 Comment on האם ניתן להעמיד לדין הורה ששכח את ילדו ברכב?

    אתמול נתבשרנו על טרגדיה נוספת בקשר עם מות פעוטה בת 8 חודשים שנשכחה ברכב, נוכח השרב הכבד • מהו מעמדם המשפטי – פלילי של הורים ששכחו את ילדיהם ברכב?

    צילום: Flash90
    לא נהוג היה להעמיד לדין הורה ששכל את ילדו באירוע מסוג מזה, בשל ריבוי המקרים של שכחת ילדים ברכב בשנים האחרונות החליט המחוקק לתקן את סעיף 361 לחוק העונשין בשנת 2001 ולנסחו באופן כזה שיתייחס ספציפית לביצוע עבירת השארת ילד שטרם מלאו לו שש שנים בלא השגחה ראויה. הסעיף קובע, כי דינו של מבצע עבירה מסוג זה - מאסר של שנה עד חמש שנים.
    12:16
    29.03.24
    קובי פינקלר No Comments on נעצרו מחבלים שהיו מעורבים בפיגועי ירי ומטענים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אתמול נתבשרנו על טרגדיה נוספת בקשר עם מות פעוטה בת 8 חודשים שנשכחה ברכב, נוכח השרב הכבד. ילד השוהה ברכב סגור עלול להיפגע קשות ואף למות, עקב הטמפרטורה הגבוהה הגוררת התייבשות ומכת חום.

    שכחת ילד ברכב הוא מקרה בו מבוגר שהסיע ילד ברכב יוצא את רכבו ומשאיר בו את הילד עקב הסחת דעת או חוסר תשומת לב. לצערנו, אין לילדים קטנים ולא כל שכן לפעוטות, את האפשרות או היכולת לחלץ עצמם או להזעיק עזרה, כך שהפעוט נותר חסר ישע.

    מדברים רבות על הנושא, אולם מהו מעמדם המשפטי – פלילי של הורים ששכחו את ילדיהם ברכב? בעבר, התייחסו פקודת הנזיקין (נוסח חדש) תשכ"ח-1968, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ז- 1962 וחוק העונשין, תשל"ז-1977 להזנחת ילדים כעוולה אזרחית או עבירה פלילית בכלל.

    לא נהוג היה להעמיד לדין הורה ששכל את ילדו באירוע מסוג מזה, בשל ריבוי המקרים של שכחת ילדים ברכב בשנים האחרונות החליט המחוקק לתקן את סעיף 361 לחוק העונשין בשנת 2001 ולנסחו באופן כזה שיתייחס ספציפית לביצוע עבירת השארת ילד שטרם מלאו לו שש שנים בלא השגחה ראויה. הסעיף קובע, כי דינו של מבצע עבירה מסוג זה – מאסר של שנה עד חמש שנים.

    עו"ד ארז אבוהב, מומחה במשפט פלילי, מסביר: "שירות המבחן למבוגרים" של משרד הרווחה והשירותים החברתיים הנו שירות ש- "אספקתו" מעוגנת בחוק הפלילי והוא בבחינת חלק מן המסגרות העוסקות באכיפת החוק. השירות מסייע באבחון, בפיקוח, בסיוע ובשיקום המעורבים באירוע פלילי (נפגעי עבירה, חשודים ונאשמים), אשר מלאו להם 18 שנים. בין היתר, ממליצים המומחים מטעמו על על חלופות ענישה או מעצר וזאת מתוך האידיאל של גישה חברתית רחמנית, אחראית ושירותית, כזו המעודדת את חיזוק תחושת הביטחון של האדם המתנהל במרחב הציבורי במדינת ישראל".

    עו"ד אבוהב מסכם כי "תופעת שכחת ילדים ברכב הולכת וגוברת. ישנה אסכולה המצדדת בהטלת אחריות פלילית של הריגה או גרימת מוות ברשלנות נוכח ביצוע אחת מן העבירות הללו, אך הרשויות בישראל עדיין רחוקות מאוד מלאוכפו כהוויית, מתוך הרציונאל שהורה שילדו נספה כבר נענש עונש קשה ומשלם מחיר כבד מאוד, כמי שאחראי לביצוע העבירה או המחדל כשלעצמו ושאין להוסיף עליו. למרות זאת, ישנן מדינות בהן יועמדו ההורים לדין פלילי". עםזאת, לא זכור לי מקרה בו עמדו הורים שילדם נספה בגין הנסיבות שלעיל לדין פלילי בישראל".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      צריך להטיל עונש כבד על הורה ששוכח את ילדו ברכב, ישנה טענה שאין לך עונש גדול מזה שאיבד ילד, זה לא נכון, כי כל זמן שהוא מרגיש שהוא האחראי הבלעדי עליו, סומך הוא על עצמו שיהיה בסדר ולי זה לא יקרה, אבל אם ידע שהמדינה והשלטונות יתבעו אותו מידו לפי החוק, יתפוס חוק ותביעה זו כאחד מחוקי התנועה, ויפנים את חובתו זו, ביודעו שאינו אדון היחידי על ילדו, כי יצטרך לתת עליו את הדין.