מוזיאון העם היהודי – בית התפוצות פותח שעריו בשבת

    כיצד ייתכן שמוזיאון המתקרא "מוזיאון העם היהודי" ירמוס ברגל גסה את הערך המקודש של יום השבת?
    איתי גדסי No Comments on מוזיאון העם היהודי – בית התפוצות פותח שעריו בשבת

    איפה הלב? • מוזיאון המיועד לשימור מורשת העם היהודי, יחל לרמוס ברגל גסה את כבוד השבת • דבר הפתיחה נחשף על ידי עובדים המוחים על המהלך, ומציתים מאבק ציבורי נרחב • בית התפוצות בתגובה: הכרטיסים ימכרו לפני שבת

    צילום: Yaakov Naumi/Flash90
    כיצד ייתכן שמוזיאון המתקרא "מוזיאון העם היהודי" ירמוס ברגל גסה את הערך המקודש של יום השבת?
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פרצה חמורה בחומות השבת: מוזיאון בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי, המופעל על ידי אוניברסיטת תל אביב ופועל בתמיכה ממשלתית, יחל לפתוח את שעריו בשבתות, כבר מהשבת הקרובה.

    רבנים ואישי ציבור הביעו שאט נפש מהמהלך, שמהווה תקדים מסוכן במאבק על כבודה של השבת במרחב הציבורי של מדינת ישראל. החמור מכל הוא – מדגישים פעילים – שמדובר במקום המופעל על ידי חברה בבעלות ממשלת ישראל, אוניברסיטת תל אביב, הסוכנות היהודית והקונגרס היהודי העולמי.

    מוזיאון בית התפוצות מגדיר עצמו כ"מוזיאון העם היהודי, הוא מוסד עולמי שמספר על תרבות אחת רבת-פנים, עשירה ועתירת רבדים; הוא מספר על אנשים ונשים, על מבוגרים וילדים, על משפחות וקהילות, על השנה העברית ומועדיה, על תלאות ושמחות, ועל פירות הרוח, החינוך והיצירה, המסורות ואורחות החיים של העם היהודי, אשר נוצרו במגוון ארצות, בכל מיני תקופות, תחת שליטים ומשטרים שונים, ובשבעים לשונות, במשך אלפי שנים. בבית התפוצות מתואר העם היהודי, עם בקרב עמים אחרים, אשר שומר ומטפח גם קשר מיוחד אל ארץ ישראל ואל מדינת ישראל".

    דבר הפתיחה נחשף על ידי עובדים במוזיאון, ששיגרו מכתב חריף ובו טענו: "דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל, התנגד בתוקף לעבודה בשבת, והחיל את חוקי שעות עבודה ומנוחה במדינת ישראל, לפיהם אסור לעסקים לפעול בישראל בשבת, כמו גם אסור להעסיק עובדים בשבת… גם במוזיאון שלנו יש מוצג, שממחיש איך סירבו יהודים לעבוד בספינה מחללת שבת. הם הבינו שחור קטן לבסוף יטביע את כולנו".

    מלבד העניין הציבורי והיהודי, העובדים טוענים שהתפיחה תביא לפגיעה בהעסקתם: "במידה וייפתח המתחם – משמרות שבת יתבקשו מן העובדים המעוניינים בכך. ייתכן אף שתינתן עדיפות לעובדים שמוכנים לתת משמרת גם בשבת. המוזיאון יעסיק באופן אינטנסיבי את עובדי הניקיון, התחזוקה, המאבטחים ביום השבת, והעבודה שיאלצו לבצע תהיה כפולה ומכופלת. מהלך כזה עלול לפגוע בהנהלה ובעובדים, כמו גם באופיו הייחודי של מוזיאון העם היהודי. במקום קדושה ושקט – תהיה כאן המולת חולין וברגע שחוקי השוק החופשי יגברו על ערכי השבת – כולנו נעבוד כפל כפליים 7 / 24".

    בעקבות הפרסום, פנה חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) בשאילתה דחופה למשרד הכלכלה בעקבות מידע שהגיע אליו על כוונת מוזיאון בית התפוצות "בית העם היהודי" לפתוח את שעריו בשבת, כבר בשבת הבאה.

    בפנייתו תהה ח"כ זוהר "כיצד ייתכן שמוזיאון המתקרא "מוזיאון העם היהודי" ירמוס ברגל גסה את הערך המקודש של יום השבת?. הצעת החוק הגשתי בנושא ביחד עם ח"כ עליזה לביא, אמורה לשים סוף להתנהלות זו המאלצת את העובדים לעבוד בשבת למרות רצונם. על פי ההצעה שהגשתי- כל עובד יוכל לסרב לעבוד בשבת גם מבלי להצהיר שהוא שומר מצוות".

    להלן תגובת בית התפוצות: "בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי השיק לאחרונה את האגף החדש הכולל ארבע תערוכות שכל אחת מהן מייצגת את התרבות העשירה ורבת הפנים של העם היהודי.

    "התערוכות החדשות זוכות לאהדה ולעניין רב ובכוונתנו לחשוף את התכנים החדשים של בפני כמה שיותר מבקרים, ישראלים ותיירים, ובכך להעניק להם את חוויית השייכות לסיפור היהודי וגם להעשיר את תרבות הפנאי בסופי השבוע.

    "מבדיקות שערכנו, מרבית המוזיאונים פתוחים בשבת וכ- 30% – 40% מהישראלים מעדיפים לבקר במוזיאונים בשבת, כאשר המשפחה מתכנסת ובוחרת את הבילוי המועדף עליה. לפיכך, בית התפוצות כגוף ציבורי, מתאים את עצמו לרצונות ולהעדפות של הקהל ומאפשר גם למשפחות וגם ליחידים – לבקר במוזיאון בסוף השבוע.

    "דירקטוריון בית התפוצות, הכולל גם את נציגי מדינת ישראל, קיבל את ההחלטה והתווה את מדיניות פתיחת המוזיאון בשבת. הפתיחה בשבת נעשית, כמובן, על פי חוקי התעסוקה וגם בהתאמה לכללים שקבענו לעצמנו: לא תהיה מכירת כרטיסים במקום, אלא רק בהזמנה מראש באתר בית התפוצות, המסעדה והחנות יהיו סגורים וכוח האדם המועסק יהיה מינימלי. העבודה בשבת תהיה מתוך בחירה אישית של העובד מבלי לפגוע בזכויותיו".



    0 תגובות