- רדיו קול חי - -

תושבי רמת בית שמש ג' נדחסים באוטובוסים כמו סרדינים

השבוע ב'מעבירים הילוך' עם יעקב גרודקה ב'קול חי' נחשפה תמונתה העגומה של התחבורה הציבורית בעיר בית שמש ובפרט ברמה ג', שכונה שהתאכלסה לפני כשנתיים ואשר חווה מצוקה אמיתית בהתניידות לשכונות אחרות בעיר.

עשרות הפניות שהגיעו לפתחה של מערכת התוכנית – עסקו בעיקר סביב קו 19 העירוני של חברת 'סופרבוס', הקו היחיד שמחבר את רמה ג' עם העיר בית שמש כולה.

בתחילת השעה, סיפרה אישה, תושבת המקום, אם ל-6 ילדים על הסבל הנוראי, "הילדים שלי נאלצים לנדוד בכל בוקר לרמה א' מכיוון שאין לגילם מוסדות בשכונה, בשל כך הם נאלצים לנסוע עם קו 19, שהוא הקו היחיד שקיים בשכונה", לדבריה, "תנאי האוטובוסים מחפירים, מאות ילדים, נשים וגברים נאלצים להצטופף כמו סרדינים בקווים, כשחלקם של האוטובוסים לא עוצרים ברוב התחנות. כתוצאה מכך, הנוסעים מאחרים לעבודתם וללימודיהם".

הטענות המרכזיות היו סביב תדירות האוטובוסים, "הבטיחו שיהיה אוטובוס כל 8 דקות, אבל זה לא קורה בפועל", אמרה, "נהגים רבים מדלגים על תחנות או שמאחרים בצורה רצינית".

בעדויות נוספות שהגיעו ל'מעבירים הילוך' נאמר כי "עשרות אנשים ונשים נדחסים פי כמה מהקיבולת של האוטובוס, מהשעה 1 עד 2 בצהריים זה קטסטרופה – אנשים דחוסים כמו סרדינים", אמרה ל'קול חי' תושבת נוספת בשכונה, "שאלתי פעם פקח באוטובוס בשעה 1 למה אין עוד אוטובוסים והוא אמר ש'סופרבוס' מאד רוצים להוסיף ומשרד התחבורה לא מאשר", הוסיפה.

טענות נוספות הגיעו גם סביב העובדה שתחנות רבות ברמה ג' אינם מקורות, "אשתי והתינוקות שלנו צריכות לחכות בכל יום בחום הכבד ובשמש הקופחת לאוטובוס כי אין תחנה מקורה, האוטובוס בדרך כלל מלא וזה לא נעים בכלל".

בית שמש אוטובוס (1) [1]

"כאשר צריך להגיע לרמה ב' זה סיוט כפול כי אין אוטובוס ישיר לשם. זאת השערורייה הכי גדולה. למה לא עושים עוד קו שמחבר את שתי השכונות?", טען תושב נוסף.

"התחנה ברחוב שאני מתגוררת בו – משמשת עשרות אנשים, אבל למרבה הצער אין בתחנה ספסל וצל, וזה מאוד מקשה בשמש לחכות ובפרט נשים בהריון ואנשים מבוגרים שזה גורם להם סבל רב ומיותר", אמרה תושבת אחרת ל'קול חי'.

פניה נוספת שהגיעה ל'קול חי': "אני אמא ל- 5 ילדים, אשר 4 מהם נאלצים לחזור באוטובוס הביתה ממוסדות הלימוד. אנחנו מתגוררים ברמה ג', והמצב כאן באמת מביש. התנאים בהם עומדות נשים לאחר יום עבודה עם ילדים או אבות – אברכים, שכל רצונם זה להגיע הביתה ולהינצל מחום היום כמה שיותר מהר – זה פשוט נורא. בלי גוזמה – זה נראה כמו אוטובוס משא של בהמות, אני פשוט מתביישת לראות את זה".

בית שמש אוטובוס (5) [2]

בעקבות הפניות הרבות, יצא 'קול חי' לבדוק את המציאות בשטח. היה מספיק לנו לתעד בהפתעה את הנורמה היומיומית בשכונה, בכדי לראות את התמונה המחרידה של התחבורה הציבורית ברמת בית שמש ג'.

האוטובוסים של קו 19 היחיד בשכונה דילגו על רוב התחנות וזאת מחמת העומס הגדול. עשרות נשים, ילדים וגברים שכן הצליחו לעלות על האוטובוס נדחסו כאילו היו בהמות, והמראות היו מזעזעים. צפו בתיעוד.

בית שמש אוטובוס (4) [3]

תגובות:

ממשרד התחבורה נמסר ל'קול חי': "משרד התחבורה נערך לתוספת נסיעות משמעותית בשכונת רמת בית שמש ג', באמצעות הארכת קו מספר 15 שיכנס לשכונה ובאמצעות פתיחת קו חדש נוסף. תוספת הנסיעות תחל בשבועות הקרובים".

עוד נאמר כי "פתיחת הקו החדש תלויה, בין היתר, בהסדרת תשתיות תומכות תחבורה ציבורית בשכונה ובפתיחת הגשר המחבר בין רחוב נהר הירקון לרמת בית שמש ג'".

בית שמש אוטובוס (3) [4]

מסופרבוס נמסר בתגובה ל'קול חי': "העומס בקו 19 מוכר לחברה ונובע בשל הגידול באוכלוסייה. בהתאם להנחיות הרישוי והבטיחות, הנהג אינו יכול להעלות נוסעים מעבר לכמות המותרת בחוק. סופרבוס יחד עם משרד התחבורה, בוחנת את האפשרות להגדלת כמות הנסיעות בקו 19 ובכלל. החברה מודה על האמון שניתן לה בקרב הלקוחות ותמשיך לפעול למתן שירות יעיל".

עוד הדגישו בסופרבוס כי "אושר על ידי משרד התחבורה, תגבור משמעותי לקו 19 בבית שמש. האוטובוסים הוזמנו על ידינו ואנו משוכנעים שניווכח בהקלה משמעותית בעומס בקו 19".

מעיריית בית שמש נמסר ל'קול חי': "העירייה פועלת רבות להרחבת שרותי התחבורה הציבורית בעיר בכלל ובשכונות החדשות בפרט. לאור בקשות משרד התחבורה נעשו בתקופה האחרונה שיפורי תשתיות בשכונת רמת בית שמש ג' כבניית ככרות, הרחבות צירי תנועה, פתיחת מפרצים ועוד. במקביל פועלת העירייה מול משרד השיכון לזירוז השלמת בניית הגשר הנוסף לשכונה. ואכן בשבועות הקרובים נוכל לבשר לציבור על תוספת קווים משמעותית לשכונת רמב"ש ג".

תיעוד: של יוסי חיון

האזינו לתוכנית 'מעבירים הילוך': 

/wp-content/uploads/2016/07/בית-שמש.mp3 [5]