- רדיו קול חי - -

זעקת המשפחות: "לא יתכן שממשלת ישראל תפקיר את הבנים"

ראש הממשלה יצא הצהריים לרומא, לסגירת הקצוות האחרונות בהסכם הפיוס המתגבש עם טורקיה. היחסים בין המדינות שנקלעו למשבר בפרשת המרמרה, יחזרו לתקנם בהסכם הכורך תשלום פיצויים עם הטבות הומניטריות לתושבי רצועת עזה.

מה שההסכם לא כולל, הוא השבת גופות החיילים הישראלים המוחזקים בידי חמאס, והחזרת שני אזרחים ישראלים המוחזקים בשבי הארגון. בימים האחרונים, פתחו המשפחות בקמפיין הקורא להתניית חתימת הסכם הפיוס הישראלי-טורקי בשחרור הישראלים.

בראיונות כואבים ל'מהדורה המרכזית' ב'קול חי', שוחחו הורי החייל אורון שאול ואחיו של האזרח אברהם מנגיסטו, ותינו את כאבם. "זה המבחן הראשון של הממשלה, להראות את רצינותה, ולהוכיח שמה שראה"מ אמר במשך שנתיים, הוא מתכוון אליו ברצינות", אומר הרצל שאול, אביו של סמ"ר אורון שאול ז"ל, שנפל בצוק איתן.

"הוא אמר לנו חזור ואמור, כי כל הסכם בעזה יהיה כרוך בהחזרת הבנים ארצה. 'בכל הסכם שנוגע לעזה תנאי מוקדם יהיה החזרת הבנים', אלו היו דבריו, זה הניסיון הראשון והוא לא עומד בו", אמר האב הכאוב והוסיף, "זה לא הסכם עם טורקיה. טורקיה היא מנהיגת האחים המוסלמים והיא פטרון החמאס, אם היו לוחצים לקיים את ההסכם הזה הדר ואורון היו פה אצלנו בארץ ישראל. משום מה זה לא נעשה, זה מעשה רע מאד שיש בו פגיעה במורל הלאומי ומהווה פגיעה במלחמה בטרור".

האם אתם לא פועלים באופן שקט מדי? אתם שוקלים להחריף צעדים?

"אנחנו כבר החרפנו. יש לנו אוהל מתחת בית ראה"מ, כל המשפחה שם. נעשה כל מה שאנחנו יכולים על מנת להחזיר את הבנים הביתה. לא יתכן ולא ראוי שממשלת ישראל תפקיר את הבנים. הם שלחו אותם לצוק איתן חייבים להחזיר לא מעניין אותי. אנחנו נסתובב בכל הארץ, נהיה בכל מקום".

האב העביר ביקורת על עסקת שליט: "ההפגנות בתקופת שליט יצרו שיתוק בכל הארץ. כתוצאה מזה ששחרורו את שליט, שחררו את כל מפקדת חמאס והיא זו שהביאה את כל מבצע צוק איתן".

על השאלה האם הוא לא רואה הבדל בין השבת חייל חי להשבת גופות חיילים, ענה הרצל שאול: "להביא חלל לקבר ישראל זה חסד של אמת. כשאנחנו שולחים חיילים אנחנו מתחייבים להחזיר אותם, חיים או מתים. המחוייבות הזו נשענת על אושיות דתיות לאומיות וציוניות. מי שלא מבין את זה – יש לו בעיה".

אחיו של האזרח הישראלי אברהם מנגיסטו, המוחזק בידי חמאס לאחר שחצה את הגבול לעזה, הבליט את החלק ההומניטרי שראוי להתחשב בו. "אנחנו לא יודעים מה מצבו של אחי, מצבו הבריאותי והנפשי אין לנו שום מושג חמאס מונע את הזכות ההומניטרית-בסיסית הזאת", אומר אילן מנגיסטו.

"לא יתכן שעושים הסכם עם טורקיה, האמא של החמאס, ולא דרשו את חזרתו של אברהם הביתה", אמר אילן, אך לצד זה, מסרב להרכין ראש ולהנות אצבע מאשימה לישראל. "אסור להוריד ראש לכל עוול של החמאס. לצערי הרב, אנחנו והרבה אזרחי ישראל מורידים את הראש, כל עוול במקום להאשים את חמאס שיש אדם חף מפשע שמנצלים את החולשה שלו, במקום זה אנחנו מאשימים את עצמנו בכל מיני תירוצים קלושים".

האזינו לראיונות:

/wp-content/uploads/2016/06/חטופים-ונעדרים.mp3 [1]