- רדיו קול חי - -

סערה: רבה הראשי של הקהילה האתיופית הודח מתפקידו

הרב יוסף הדנה מכהן במשך שנים רבות כרבה הראשי של העדה האתיופית בישראל, ופעמים רבות מונה מטעם הרבנות הראשית על מנת לבדוק את היהדות של העולים האתיופים לארץ ישראל.

היום מתפרסם כי משרד הדתות והשר דוד אזולאי החליטו שלא להאריך את כהונתו, כרבה של הקהילה וזאת בעקבות תמיכתו במאבק הקהילה האתיופית בעיר פתח תקווה לגבי זהות יהדותם, כאשר הרב הדנה החליט לתמוך בקהילה המקומית ולא בהחלטת הרבנות, אי לכך הוא אמור לסיים את תפקידו בקרוב, דבר שמעורר סערה רבה בקרב הקהילה.

אלא שבמפלגת ש"ס ובמשרד הדתות דוחים את האשמות וטוענים שהרב הדנה הגיע לגיל 67 וזהו גיל הפרישה בהם יוצאים גם רבנים מכהנים לגימלאות, אך רבים מקבלים הארכה להמשך כהונתם במספר שנים.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "הרב הדנה הינו עובד המשרד ואין דינו כדין כל רב אלא דינו כדין עובד מדינה שפורש בגיל 67. הרב הדנה עתיד לפרוש לגמלאות בסוף יולי למרות שהוא חצה את גיל הפרישה כהונתו הוארכה ב-7 חודשים לפנים משורת הדין. המשרד מוקיר את העשייה הברוכה של הרב הדנה ומשוכנע שיעלה בידיו להוסיף ולתרום בנושא ועל כן נעשית חשיבה להמשך תרומתו".

ח"כ בר-לב הגיב על החלטת הרבנות הראשית לא להמשיך את תפקידו של הרב הדנה: "הדחת הרב הדנה היא עוד ביטוי להתדרדרות המוסרית של מוסד בר השפעה וסמכות במדינת ישראל ועל כך אני מוטרד מאוד. מדובר ברדיפה ברב שיצא כנגד הממסד הדתי בפתח תקווה ובכך קרא תגר על הממסד הרבני כולו – קשה להאמין שבישראל 2016 עדין קיימת אפליה כל כך קשה ועוד יותר מכך שכל מי שיוצא כנגדה מוצא עצמו מחוץ לגדר".

הוא קרא לרבנות הראשית "לחזור בה מההחלטה הבלתי מוסרית והבלתי מתקבלת על הדעת, אי המשכת תפקידו של הרב הדנה בעקבות התייחסותו לעוול הענק שנעשה לקהילה בפתח תקווה היא הוספת חטא על פשע. הקהילה האתיופית לא תהיה לבד במערכה ולא נאפשר שגורמים כאלו ואחרים יהפכו אותה לשק חבטות, על כן הגשתי על כך הצעה דחופה לסדר במליאת הכנסת".

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ח"כ ד"ר אברהם נגוסה: "נדהמתי לשמוע שמשרד הדתות מסיים את כהונתו של הרב יוסף הדנה. הרב הדנה שירת את הקהילה בנאמנות ובמסירות במשך שנים רבות וצריך לתת לו להמשיך לעשות את עבודתו. הוא בנה תשתית שעדיין לא הושלמה ואם הוא יעזוב יש חשש שהכל יקרוס. צריך לתת לו להמשיך לשרת את הציבור, במיוחד מכיוון שלא נמצא לו עדיין יורש ומכיוון שהרבנים הראשיים מבינים את החשיבות להשאיר אותו בתפקידו".