ועדת הכלכלה: בנקים לא יוכלו לסגור סניפים בלי לקבל אישור

    לא הצעת להודיע על סגירת סניפי קופת חולים ואתה מציע להודיע על סגירת סניפי בנק כי זה נשמע טוב, ועכשיו אתה גם רוצה לתת למתחרים הודעה מראש על המועד
    איתי גדסי No Comments on ועדת הכלכלה: בנקים לא יוכלו לסגור סניפים בלי לקבל אישור

    "העולם נהייה יותר ויותר דיגיטלי ואולי יום אחד אנשים בכלל לא ידעו שהיה דבר כזה כמו סניף עם שומר ותור לדלפק. יום אחד זה יהיה סיפור שאתה מספר לילדים שלך לפני השינה, שפעם מזמן היה דבר כזה סניף בנק עם טלר"

    צילום: Nati Shohat/FLASH90
    לא הצעת להודיע על סגירת סניפי קופת חולים ואתה מציע להודיע על סגירת סניפי בנק כי זה נשמע טוב, ועכשיו אתה גם רוצה לתת למתחרים הודעה מראש על המועד
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר, ח"כ איתן כבל, לתקן את חוק הבנקאות ולאפשר לבנק ישראל לעצור סגירת סניפים של הבנקים המסחריים. הצעת החוק נועדה להתמודד עם המגמה המתמשכת של הבנקים לסגור סניפים, במסגרת תכניות התייעלות, שלעיתים פוגעת בשירות לציבור. היו"ר כבל אף ציין כי "ההצעה היא על שם אמו של שר האוצר משה כחלון, ונולדה בעקבות הפגנתה נגד סגירת סניף הבנק שלה בגבעת אולגה". הוא הוסיף כי הבנקים צריכים להתייעל וכי יכול להיות שבעתיד לא יהיו יותר סניפי בנק, אבל זה לא יכול לקרות באבחה אחת ובלי מענה ללקוחות.

    "העולם נהייה יותר ויותר דיגיטלי ואולי יום אחד אנשים בכלל לא ידעו שהיה דבר כזה כמו סניף עם שומר ותור לדלפק. יום אחד זה יהיה סיפור שאתה מספר לילדים שלך לפני השינה, שפעם מזמן היה דבר כזה סניף בנק עם טלר, אבל לא יכול להיות שזה יקרה באבחה אחת. לא יכול להיות שאנשים יגיעו ופתאום לא ימצאו את הסניף או הפקיד וישלחו אותם ל'בנקוחור'", אמר היו"ר כבל. הוא אף מתח ביקורת על המפקחת על הבנקים, חדווה בר, שנעדרה מהדיון ואמר כי "גם היא שולחת אותנו לדבר עם הטלר, על הבעיות שיש לנו עם המנהל".

    ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הוסיף כי בנק לאומי סגר את כל מחלקות העסקים בדרום המשולש, בטייבה, טירה, קלנסווה, ג'לג'וליה וכפר קאסם, בעת שפותחים מחלקה אחת בכוכב יאיר אליה שולחים את כולם. הוא אף קרא לאפשר למפקחת על הבנקים למנוע סגירת מחלקות ולא רק סניפים, והיו"ר כבל אמר כי הנושא ייבחן בעתיד בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. ח"כ אוסאמה סעדי הוסיף כי ההצעה ראויה ואסור לתת לבנקים יד חופשית בסגירת סניפים, למרות שמדובר בעסק פרטי שהרווחיות מניעה אותו. לדבריו, גם בפזורה הבדואית בדרום, בחורה, כסייפה, שגב שלום, לקיה ועוד אין באף יישוב סניף אחד לרפואה. הוא טען כי "יש החלטה לא להתקרב ליישובים האלה בגלל סטראוטיפ שהבדואים שודדים, כאילו שברמת גן או במרכז אין שודדים".

    סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי צריך לבקש מהמפקחת על הבנקים את תוכנית העבודה של הבנקים בעניין סגירת סניפים בשנים הקרובות, כדי שהלקוחות ידעו מה מתוכנן ויוכלו לכלכל את צעדיהם. הוא הוסיף כי את תוכנית העבודה תוצג לציבור זה יכול לשמש ככלי במסגרת ההחלטה באיזה בנק לבחור. נציג איגוד הבנקים, טיבי רבינוביץ', אמר כי הלקוחות מקבלים הודעה חודשיים לפני סגירת סניף והוסיף כי מספר הסניפים שנפתחו בשנים האחרונות במגזר הערבי עולה על מספר הסניפים שנסגרו.

    עו"ד לבנת קופרשטין דאש, המייצגת את איגוד הבנקים, טענה כי סגירת הסניפים היא חלק מהמהפכה הטכנולוגית והוסיפה כי ההצעה היא מרחיקת לכת ומבקשת להפקיע מידי הבנק את ההחלטה על סגירת סניף ולהעביר אותה לרגולטור. לדבריה, בין השנים 2012-2015 נסגרו כ-50 סניפים מתוך למעלה מ-1,000. היו"ר כבל הגיב על כך בחריפות ואמר כי ההצעה היא מספיק מידתית. לדבריו, לבנקים יש את כל הכוחות לפנות לרגולטור ולהשמיע את טיעוניהם, בעוד שהלקוח בכלל לא יודע שהולכים לסגור לו את הסניף. "מי שנותן אישור לפתוח סניף יכול גם להגיד מתי אסור לסגור סניף ואני אשמח אם הבנקים יגישו עתירה לבג"ץ על המידתיות של הצעת החוק", אמר.

    היו"ר כבל אף דרש כי גם אם המפקחת על הבנקים תאשר לסגור סניף יהיה עליה לנמק זאת, כדי שהציבור יראה שהייתה התייחסות אמתית לבקשה ולא אישור אוטומטי. רבינוביץ' הגיב על כך ואמר כי אין חקיקה דומה בעולם וגם לא בארץ באשר לסגירת או פתיחת סנפי קופת חולים או סופרמרקטים. "לא הצעת להודיע על סגירת סניפי קופת חולים ואתה מציע להודיע על סגירת סניפי בנק כי זה נשמע טוב, ועכשיו אתה גם רוצה לתת למתחרים הודעה מראש על המועד", אמר רבינוביץ' ליו"ר כבל. לדברי רבינוביץ', "אלה תהליכים עסקיים שהבנק לא מעוניין לפרסם בפומבי וזה לא קורה בשום עסק אחר". היו"ר כבל אמר בתגובה: "לא ביקשנו מהמפקחת על הבנקים לפרוס בנימוק את כל תזרים המזומנים של הבנק ואת תכניתו העסקית וגם לא ביקשנו שתצייר דמעות על הבקשה של הבנק, אלא רק שקיפות לטובת הלקוחות".

    בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה וקבעה כי תאגיד בנקאי המבקש לסגור סניף ימסור על כך הודעה מנומקת למפקחת על הבנקים. המפקחת על הבנקים תודיע לתאגיד תוך 45 יום על החלטתה האם לאשר את הבקשה או לאשר אותה בתנאים או במועד מאוחר יותר או האם בכוונתה לדחות את הבקשה ולמנוע את סגירת הסניף. עוד נקבע כי המפקחת תוכל להאריך את המועד וכי החלטה להתנגד לסגירת סניף תהייה מנומקת בכתב, ותינתן לאחר שהתאגיד הבנקאי השמיע את טענותיו ולאחר התייעצות עם ועדת הרישיונות. כמו כן, בהתאם לדרישת היו"ר כבל נקבע כי אם תאשר המפקחת לסגור סניף הבנק יצטרך להודיע על כל ללקוחות לפחות 60 יום מראש.



    0 תגובות