- רדיו קול חי - -

הלפרין: "אני לא עובד לשם שמיים ואני לא גמ"ח של משקפיים"

קרב עסקי בין אופטיקה הלפרין לבין תאגיד המשקפיים הבינלאומי לוקסאוטיקה, שהתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, חושף את מאחורי הקלעים של תעשיית האופטיקה עתירת הרווחים, ואף מלמד לא מעט על שיטת השיווק של הרשת החרדית.

במרכז התביעה עמד הסכם בלעדיות שהעניקה לוקסאוטיקה להלפרין עבור יבוא מותג ריי באן היוקרתי. בין הטענות שהועלו היו: הפרת ההסכם, יבוא מקביל, פערי מחירים בין מה שסוכם לבין מה ששולם, ועוד טענות רבות שהתבררו בבית המשפט.

בדיקת 'גלובס' ממסמכי התביעה העלתה, כי הרווח הגולמי של הרשת על המסגרות עומד על כ- 75%, רווח שנשחב לגבוה במיוחד בשוק הקמעונאי. בתרגום לסכומים, מדובר במחירי קנייה הנעים סביב ה- 159, ומכירתם בכ- 355 ש"ח למסגרת בודדה.

יעקב הלפרין, מנכ"ל הרשת ומבעליה אמר ל'גלובס': "להרוויח 80% על מוצר כשיש עליו הוצאות שיוק ועוד, זה לא עוול. אני לא עובד לשם שמיים ואני גם לא גמ"ח של משקפיים. אנחנו חברה רווחית שעובדת כדי לפרנס 550 משפחות, וגם יודעת למכור במחיר הגון. יחד עם זה, תמיד היה איום של חברות האופטיקה, לוקסאוטיקה ואחרות, לא לשבור מחיר כלפי מטה".

"אם אני כצרכנית שלך יודעת שאתה קונה ריי באן ב-30 אירו, אני מצפה ממך למכור לי במחירים הרבה יותר נמוכים", שאלה אילנה חיות, ונענתה: "קחי ממוצע עלות של 35 אירו למשקף. יש לי על זה 27% עלויות יבוא בשל מכס והובלה, תוסיפי 18% מע"מ ואז תכפילי בשער של 5 שקלים לאירו, ותגיעי ל-270 שקל. תכפילי ל-80% רווח גולמי, זה 470 שקל. אין אפילו הכפלה של 100%".

– המכס הוא 12% בלבד. מאין העלויות של 27% על מכס והובלה?

"תתחילי לייבא משקפיים ותראי איך. בכלל, קחי הוצאות חנות, שיווק, אופטומיטריסט. לא נשאר הרבה מקום להתפרנס".