"הר הבית בידינו" • השדר שריגש את ישראל – חוזר אל הקולות

    "אני זוכר את עצמי הולך בוויה דולורוזה, ביחד עם חיים בר-לב, ברחוב ריק לחלוטין, כשלפתע החלו יריות שנשמעו היטב, וברחוב צפוף כזה אינך יודע מאין הן מגיעות ולאן הן מכוונות, ובר-לב התכווץ ונצמד אל הקיר, וזה הרשים אותי מאוד, שהוא לא משוויץ ושומר על עצמו. כך הלכנו ביחד, עד שהגענו אל הכותל"
    דוד לזר 5 Comment on "הר הבית בידינו" • השדר שריגש את ישראל – חוזר אל הקולות

    העיר ירושלים חוגגת היום 49 שנים לאיחודה מחדש • ב-7 ביוני 1967 שידר רפאל אמיר, כתב 'קול ישראל', את שחרור הכותל ואת הקריאה המרגשת "הר הבית בידינו" • אמיר חזר אל הקולות ואל הרגעים הדרמטיים • צפו

    צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון
    "אני זוכר את עצמי הולך בוויה דולורוזה, ביחד עם חיים בר-לב, ברחוב ריק לחלוטין, כשלפתע החלו יריות שנשמעו היטב, וברחוב צפוף כזה אינך יודע מאין הן מגיעות ולאן הן מכוונות, ובר-לב התכווץ ונצמד אל הקיר, וזה הרשים אותי מאוד, שהוא לא משוויץ ושומר על עצמו. כך הלכנו ביחד, עד שהגענו אל הכותל"
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    העיר ירושלים חוגגת היום 49 שנים לאיחודה מחדש. ב-7 ביוני 1967 שידר רפאל אמיר, כתב 'קול ישראל', את שחרור הכותל ואת הקריאה המרגשת "הר הבית בידינו".

    על הרגע הדרמטי במלחמת ששת הימים – סיפר אמיר שנפטר לפני כשנה: "אני כבר לא הייתי ילד ב-1967. הייתי כתב נודד של קול ישראל, והג'וב שלי היה למסור ידיעות, ואת זה השתדלתי לעשות על הצד הטוב ביותר".

    הוא ציין כי "זה היה לפני כל-כך הרבה זמן, אני מקווה שמה שאספר הם זיכרונות אמתיים ולא כל השכבות שמתווספות אחר כך", סיפר אמיר ל'גלובס' לפני כמה שנים, "כשהייתי על הר הצופים, חשבתי לעצמי על הכוחות שמתחברים ממזרח וממערב במלחמת העולם השנייה. זה מה שעבר לי בראש. בסופו של דבר, התברר שזה משהו אחר לגמרי. התחושה האישית שלי הייתה שמדובר בחגיגה. תחושה של פסטיבל".

    על רגעי הדרמה הוא סיפר, "כיוון שהייתי בג'יפ שלי – כנראה שצלף ירה לי בגלגל, והג'יפ הפך לחסר תועלת לחלוטין בירידה משער האריות. אז קפצתי לג'יפ של עוזי נרקיס שהיה אלוף פיקוד המרכז, ונסעתי איתו. כך הגענו לשם".

    "אני זוכר את עצמי הולך בוויה דולורוזה, ביחד עם חיים בר-לב, ברחוב ריק לחלוטין, כשלפתע החלו יריות שנשמעו היטב, וברחוב צפוף כזה אינך יודע מאין הן מגיעות ולאן הן מכוונות, ובר-לב התכווץ ונצמד אל הקיר, וזה הרשים אותי מאוד, שהוא לא משוויץ ושומר על עצמו. כך הלכנו ביחד, עד שהגענו אל הכותל", סיפר בהתרגשות.

    כשהוא עם מכשירי ההקלטה, הגיע אמיר למקום המרגש ביותר – הכותל המערבי, שם הוא אמר את המילים ההיסטוריות: "זהו הכותל, אני נוגע באבני הכותל המערבי".

    לאחר מכן, הוא הקליט את המילים הנצחיות של מוטה גור: "הר הבית בידינו" ומאוחר יותר בערב הוא שידר את הקולות בפני כל עם ישראל.

    התרגשותו של אמיר בשידור – נחקקה עמוק באוזני המאזינים, "הייתה שאלה אחת ויחידה במדינה: האם כתב 'קול ישראל' בכה בשידור? ובתי הקטנה התביישה ונעלבה, כיוון שצחקו עליה בבית הספר שאביה בכה ברדיו. ואמרתי לה, 'בתי, הירגעי. אם אביך בכה ב-10:20 בבוקר, הרי שכל המדינה בכתה ב-18:00".

    "זה נכס היסטורי, והחוויה הרגשית הייתה חזקה מאוד. הייתה לזה משמעות היסטורית, קשר של 2,000 שנה. כבני העלייה השלישית, לנו היה חשוב יותר לכבוש את האדמה כחקלאים, אבל אין ספק שהייתה לזה משמעות כבירה. העקרונות שלי כעיתונאי היו לספר את האמת ככל האפשר, אבל עצם ההליכה לכותל הייתה משהו אחר", סיפר אמיר.

    כאמור, במלחמת 'ששת הימים' כבשו כוחות הצנחנים את הר הבית, ומפקדם, מוטה גור, הכריז על כך באמירה שנכנסה לזיכרון הלאומי: "הר הבית בידינו". במהלך קיץ 1967 נוהל המתחם בידי הרבנות הצבאית, שבראשה עמד הרב שלמה גורן.

    בהמשך, החליטה ממשלת ישראל, בהמלצתו של שר הביטחון משה דיין ובעקבות לחצים שונים, על העברת השליטה במתחם לווקף המוסלמי, ועל הסרת סמלי ריבונות ישראליים במקום.



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      למה זה לא נדלק לי?

    2. 2

      יש לציין שבשוגג כנראה העבירו את הרב גורן דרך הר הבית, והדבר כידוע הוא איסור כרת.

      1. כרת זה רק במזיד,
        כך שלדבריך שזה היה שוגג זה חטאת ולא כרת.