מערכת המשפט הודפת ניסיונות מינוי נציב תלונות עליה

    אם יתקבל הרעיון שהנציב יהיה גם מבקר, אני צופה שזה יהיה מדרון חלקלק בכך שיבוא יום, והוא ינגוס מתפקידו של מבקר המדינה ומי לידינו יתקע כף, שהרעיון לא יועתק למקומות נוספים, והארץ תהיה כולה נציבים נציבים
    איתי גדסי No Comments on מערכת המשפט הודפת ניסיונות מינוי נציב תלונות עליה

    דיון מתוח בכנסת בהצעות המבקשות להטיל פיקוח ומשוב על עבודת הפרקליטות ● השופט גולדברג על דרך מינוי נציב תלונות הציבור על הפרקליטות: "מדובר בנאה דורש, אבל לא נאה מקיים" ● ח"כ ציפי לבני: הביקורת צריכה לחול גם על היועץ המשפטי לממשלה

    צילום: Gideon Markowicz/Flash90
    אם יתקבל הרעיון שהנציב יהיה גם מבקר, אני צופה שזה יהיה מדרון חלקלק בכך שיבוא יום, והוא ינגוס מתפקידו של מבקר המדינה ומי לידינו יתקע כף, שהרעיון לא יועתק למקומות נוספים, והארץ תהיה כולה נציבים נציבים
    8:47
    25.04.24
    בנצי לייזרוביץ No Comments on צפו: שידור חי ממעמד ברכת הכהנים בכותל המערבי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת החלה לדון היום בהצעת חוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. הוועדה דנה גם בהצעת החוק שיזמה ח"כ ציפי לבני הצעה העוסקת באותו נושא.

    יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר בפתיחת הדיון "בחלק המעשי, הצעת החוק מעוררת הרבה שאלות. האם מדובר בכלי ניהולי של היועמ"ש או בכלי ביקורת עצמאית. יש לכך השלכות בשאלה האם הביקורת תיערך על כל מערכת התביעה, והאם יבקרו את שיקול הדעת של התביעה. הפרקליטות עושה עבודת קודש והפרקליטים מתמודדים מול טובי עורכי הדין ואנו רוצים שהם יתמודדו כראוי, ולא מול מאות תלונות שינטרלו אותם מהעבודה שלהם".

    שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג מתח ביקורת על הצעת החוק הממשלתית. "בהמלצות הדו"ח שהגשתי, בקשתי ליישם כללים שמקובלים בעולם הביקורת. תורת הביקורת, מבחינה בין ביקורת מערכתית, לתלונה על התנהגות או התנהלות של נושא תפקיד או של הגוף. אלו שתי מתודות. האחת מערכתית והשנייה ברור תלונה מהציבור".

    לדבריו, "בכל משרד ממשלתי יש ממונה על תלונות הציבור. לא לכך התכוונתי, אלא לנציב שיברר תלונות על פרקליטים. הייחוד שלו תהיה בעצמאותו ובאי תלותו. לנגד עייני עמדה דוגמת נציב תלונות הציבור על שופטים, דרך מינויו והפסקת כהונתו. בדברי ההסבר להצע"הח הממשלתית, מוזכרת עצמאותו. הוראות הצעת החוק מלמדות כי להצהרת העצמאות אין כיסוי מלא. מדובר בנאה דורש, אבל לא נאה מקיים. ההצעה כי השר בהסכמת היועמ"ש, ימנה את הנציב, אינה מתיישבת עם עצמאות הנציב. היועמ"ש עצמו בעל תפקיד שניתן להתלונן עליו. לפיכך יש להעדיף את החלופה שבהצע"הח של ח"כ לבני, שהנציב ימונה ע"י הממשלה עפ"י המלצות ועדה ציבורית, כך גם העברה מתפקידו".

    "אם יתקבל הרעיון שהנציב יהיה גם מבקר, אני צופה שזה יהיה מדרון חלקלק בכך שיבוא יום, והוא ינגוס מתפקידו של מבקר המדינה ומי לידינו יתקע כף, שהרעיון לא יועתק למקומות נוספים, והארץ תהיה כולה נציבים נציבים".

    גולדברג התייחס לגם למבוקרים ואמר "הצעתי שהביקורת המערכתית היזומה, תחול על הפרקליטות, ולא על יתר מייצגי המדינה בערכאות. גולדברג אמר כי הוא מציע שהביקורת היזומה, תפעל כיחידה בביקורת פנים על הפרקליטות. וכי היחידה תהיה תחת פיקוח היועמ"ש לממשלה שיהיה ממונה עליה. אני לא רואה את הפרקליטים כארגון פשע שצריך ליצור עבורו חוק מיוחד ולעקור מתוכו את הדברים הנוראים שקורים בו".



    0 תגובות