67 שנה אחרי: מפעל הנשק הסודי נחשף

    מהפרטים שהיו ברשותנו מאז שנחשף סיפורו של המכון, ידענו שבזמן שנחפר המפעל, הושארה ביציקת הקיר מסגרת עץ, שהיתה צריכה לשמש למילוט. אולם תוך כדי בנייה התמוטטה המסגרת, והחלל כולו התמלא בבטון. לאור זאת, הוחלט שיש לחפור את הפיר, ולפתוח פתח מילוט אליו מתוך המכון. הפיר נחפר, אולם עוד לפני שהספיקו העובדים לפרוץ את הפתח אליו מתוך המפעל - הוקמה מדינת ישראל ומכון איילון סיים את תפקידו".
    קובי פינקלר No Comments on 67 שנה אחרי: מפעל הנשק הסודי נחשף

    שישים ושבע שנים אחרי שעזבו את מפעל הנשק הסודי של ההגנה במכון איילון ברחובות, התכנסו לא מזמן, למעלה מ-30 עובדי מפעל הנשק הסודי דאז, ותיקי אתר המורשת מכון איילון • ויש גם תמונות

    מהפרטים שהיו ברשותנו מאז שנחשף סיפורו של המכון, ידענו שבזמן שנחפר המפעל, הושארה ביציקת הקיר מסגרת עץ, שהיתה צריכה לשמש למילוט. אולם תוך כדי בנייה התמוטטה המסגרת, והחלל כולו התמלא בבטון. לאור זאת, הוחלט שיש לחפור את הפיר, ולפתוח פתח מילוט אליו מתוך המכון. הפיר נחפר, אולם עוד לפני שהספיקו העובדים לפרוץ את הפתח אליו מתוך המפעל - הוקמה מדינת ישראל ומכון איילון סיים את תפקידו".

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מכון איילון

    שישים ושבע שנים אחרי שעזבו את מפעל הנשק הסודי של ההגנה במכון איילון ברחובות, התכנסו לא מזמן, למעלה מ-30 עובדי מפעל הנשק הסודי דאז, ותיקי אתר המורשת מכון איילון, שפעל בין השנים 1945-1949, לכנס מחזור ראשון מסוגו.

    בערב מרגש של כנס רעים, שחלקם לא פגשו זה את זה מעל 40 שנה ויותר, סיפרו חברי הקבוצה על המשימות שהוטלו עליהם ושפכו אור על חלק מהנעשה באותה תקופה עלומה וסודית שקדמה להקמת המדינה.

    שלמה הלל, שהיה אחד העובדים במפעל דאז ולימים חבר כנסת, שר המשטרה ואיש ציבור חתן פרס ישראל על תרומה מיוחדת למדינה ולחברה, סיפר איך בקיץ 1945, כחבר גרעין קבוצת הצופים א', בעודם מתכננים להקים קיבוץ ימי, הגיע אליהם יוסף אבידר מבכירי ארגון ההגנה דאז ובקש מהם לגנוז את רעיון הקיבוץ הימי, לשכוח ממנו ולעבור לגבעת הקיבוצים על מנת להקים שם יישוב שישמש מסווה למפעל נשק לייצור כדורי סטן.

    מסוה של מכבסה

    יהודית איילון, גם היא מעובדות המפעל דאז בקשה להזים את השמועות שהתפתחו ברבות השנים לפיהן חלק מחברי הקבוצה לא ידעו על מפעל הנשק הסודי שנבנה מתחת לקבוץ. "למעט חברים חדשים בקיבוץ שכונו 'ג'ירפות' כל חברי הקבוצה ידעו. בחירתו של האלוף אבידר בנו חברי הקבוצה לא הייתה מקרית כי רק בקיבוץ השותפות והאחריות ההדדית הייתה ללא תנאי כך שסמכו עלינו שנשמור את

    "מכון איילון", מפעל הנשק הראשון של 'תעש' במחתרת, היה אחד הסודות השמורים ביותר באמצע שנות ה-40' של המאה שעברה ועד קום המדינה. במפעל, שנבנה מתחת לאפם של הבריטים על 'גבעת הקיבוצים' שבגבולה הצפוני של רחובות, יוצרו במשך כשלוש שנים בחשאיות מוחלטת למעלה מ-2 מיליון כדורי 9 מ"מ, שהיוו חלק נכבד מהתחמושת של כוחותינו במלחמת העצמאות.

    לחם
    סיפורו של המפעל נחשף באמצע שנות ה-70'. המקום שוקם על ידי המועצה לשימור אתרים, והפך למוזיאון פעיל ומרתק. אולם מסתבר, שחלק מסודותיו של מכון איילון נותרו עלומים עוד עשרות שנים.

    לגמרי במקרה, התגלה פתח המילוט הסודי של המפעל, שעצם קיומו אמנם היה ידוע, אולם מעולם לא התגלה מיקומו האמיתי בשטח.

    רני אורן, מנהל מכון איילון סיפר "בעקבות אחד הגשמים האחרונים, גילינו שבאחד המקומות על הגבעה נסחפת האדמה, והמים נבלעים בתוך הקרקע. התחלנו מיד לחפור במקום, והגענו לפתח עשוי בטון, שהוביל לבור גדול (130 X 130 ס"מ), עומקו כ-4 מטר, מלא במים ובסחף. בתום עבודה מאומצת הצלחנו לנקז את כל המים ולנקות את הבור, ואז הסתבר שהוא מקביל לחלוטין למפעל, ובעל קיר משותף עימו.

    המכונות

    מהפרטים שהיו ברשותנו מאז שנחשף סיפורו של המכון, ידענו שבזמן שנחפר המפעל, הושארה ביציקת הקיר מסגרת עץ, שהיתה צריכה לשמש למילוט. אולם תוך כדי בנייה התמוטטה המסגרת, והחלל כולו התמלא בבטון. לאור זאת, הוחלט שיש לחפור את הפיר, ולפתוח פתח מילוט אליו מתוך המכון. הפיר נחפר, אולם עוד לפני שהספיקו העובדים לפרוץ את הפתח אליו מתוך המפעל – הוקמה מדינת ישראל ומכון איילון סיים את תפקידו".

    אהל

    לדברי אורן, לא אותר עדיין מי מבין העובדים היה אחראי על חפירת הפתח הסודי: "המידור והחשאיות באותה תקופה היו כל כך גדולים, שכל אחד ידע אך ורק מה שחייב היה לדעת. אנחנו מקווים להגיע בקרוב למי שביצע את החפירה, כדי לקבל את התמונה המלאה"

    איך מגיעים? גבעת הקיבוצים, בגבולה הצפוני של רחובות, בצמוד לפארק התעשייה ת. מ. ר.



    0 תגובות