גפני: "בפועל, התקציב הדו-שנתי הוא שני תקציבים חד-שנתיים"

    הממונה על התקציבים, אמיר לוי, ציין: "הצגנו את עמדתנו גם בפני ראש הממשלה אך מי שהוחלט ללכת בכל-זאת על תקציב דו-שנתי עלינו לבצע את תפקידינו ולוודא שהוא יונהג בדרך הטובה ביותר עם מינימום כשלים ובעיות". לוי הפתיע כשאמר, ש"בשנת בחירות אנחנו דווקא תומכים במנגנון של תקציב דו-שנתי, על-מנת לאפשר המשכיות וכמה שפחות זעזועים עקב אי אישור תקציב בזמן"
    איתי גדסי No Comments on גפני: "בפועל, התקציב הדו-שנתי הוא שני תקציבים חד-שנתיים"

    טרכטנברג: "אין איש מקצוע בעולם ואני מכיר את עולם הכלכלה בעולם שתומך בתקציב דו-שנתי" • גפני: "באופן בסיסי הייתי מעדיף תקציב חד-שנתי אך אני בקואליציה וראש הממשלה מעוניין בתקציב דו-שנתי"

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    הממונה על התקציבים, אמיר לוי, ציין: "הצגנו את עמדתנו גם בפני ראש הממשלה אך מי שהוחלט ללכת בכל-זאת על תקציב דו-שנתי עלינו לבצע את תפקידינו ולוודא שהוא יונהג בדרך הטובה ביותר עם מינימום כשלים ובעיות". לוי הפתיע כשאמר, ש"בשנת בחירות אנחנו דווקא תומכים במנגנון של תקציב דו-שנתי, על-מנת לאפשר המשכיות וכמה שפחות זעזועים עקב אי אישור תקציב בזמן"
    17:47
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on ריקודי שמחה והודיה: בירושלים מתקשים לעכל את גודל הנס

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "מאותו הרגע שהתקבלה החלטה על תקציב דו-שנתי, התפקיד שלנו כדרג מקצועי, לראות איך עומדים ביעדים הכלכליים במציאות של תקציב דו-שנתי", כך אמר היום (ב') הממונה על אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, בדיון עקרוני על התקציב הדו-שנתי בוועדת הכספים. היועץ המשפטי לכנסת הציג את עמדתו וציין, כי "אימוץ תקציב דו-שנתי, פוגע במאזן הכוחות בין הממשלה והכנסת לרעת הכנסת, כיוון שפוחת כוחם של חברי הכנסת בעיצוב סדרי העדיפויות הלאומיים אחת לשנה". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע ש"ועדת הכספים תקדם בחקיקה מנגנונים שייפצו על הכשלים הנוצרים בתקציב דו-שנתי ובין השאר, תדרוש תקציב התאמות למעבר בין שתי שנות התקציב".

    גפני הוסיף: "עמדתי הבסיסית היא שיש לפעול עפ"י תקציב חד-שנתי בלבד. כל מדינות העולם פועלות כך למעט בחריין, אך ראש הממשלה מעוניין בתקציב דו-שנתי. כיו"ר ועדת הכספים אפעל לקדם בחקיקה איזונים והגבלות על התקציב הדו-שנתי באופן כזה שישאיר בידינו כוח לבצע שינויים. יש כאן הטעייה, כי בפועל מדובר בשני תקציבים חד-שנתיים שמאושרים יחדיו.

    היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון: "להנהגת תקציב דו-שנתי יש היבטים חוקתיים ומשטריים שיש לתת עליהם את הדעת. כיום אין אילוץ אובייקטיבי שמצריך תקציב דו-שנתי. אין משבר כלכלי עולמי, אנחנו לא בשנת בחירות וגם הטיעון של פיילוט כבר לא קיים, שהרי הדבר כבר נוסה כמה פעמים. אם רוצים לעבור למנגנון קבוע של תקציב דו-שנתי אזי מדובר בעניין חוקתי מובהק. הדבר מפחית את כוחה של הכנסת ובמיוחד של האופוזיציה להשפיע על סדרי העדיפויות הלאומיים אחת לשנה. הדבר גם מפחית מכוחה של האופוזיציה לקדם בחירות ע"י הפלת הממשלה. גם הפעלת תקציב דו-שנתי כהוראת שעה על-גבי חוק יסוד משק המדינה היא בעייתית. יש חשש שהנורמה הזו תיתפס כשימוש לרעה בחוק יסוד. מיצינו את סל העוגנים החיצוניים: בחירות, משבר כלכלי עולמי וניסיון ופיילוט".

    יו"ר הוועדה גפני, הבהיר את דברי ינון עפ"י השקפתו: "אומר היועץ המשפטי, שבעצם מותר לכנסת לאשר תקציב דו-שנתי אך יש כאן בעיות. עתה, עלינו לצמצם אותן כמה שניתן".

    חברי הכנסת מהאופוזיציה תקפו בחריפות את ההחלטה להנהיג תקציב דו-שנתי. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "לא ניתן לחזות שנתיים ויותר איך תראה הכלכלה. עכשיו כשהקואליציה התרחבה, יתכבד ראש הממשלה ויסתפק בתקציב חד-שנתי. כל העניין כאן הוא פוליטי ולא כלכלי". ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני): "שר האוצר ופקידי האוצר אמרו באופן חד-משמעי שהם נגד תקציב דו-שנתי. עכשיו שר האוצר מתחבא מאחורי חברי ממשלה קיצוניים ונותן קדימות לסדרי עדיפויות הזויים. לוקחים את המדינה הזו ומוכרים אותה בשביל הפוליטיקה על חשבון הפרנסה של אנשים". ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "ראש הממשלה מפקיר את הביטחון בשביל השרידות שלו וגם את הכלכלה לצורך כך. הציפייה שלי מוועדת הכספים שבעבר ידעה לעצור רפורמות גרועות שתעשה זאת גם כשמדובר בכוונה להנהיג תקציב דו-שנתי".

    ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) קראה לגפני לדאוג לכבודה של הכנסת ולדחות מסלול עוקף כנסת דוגמת התקציב הדו-שנתי. "הדרג המקצועי יכול היה לעשות לעצמו חיים קלים ולשחק אותה ראש קטן ולהגיד נלך על תקציב דו-שנתי, אבל אנחנו ככנסת חייבים לקיים דיון אמיתי, במיוחד אם הדרג המקצועי דווקא קם ואמר את עמדתו נגד תקציב דו-שנתי". ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) טען ש"אין איש מקצוע בעולם ואני מכיר את עולם הכלכלה בעולם שתומך בתקציב דו-שנתי. מישהו הפיץ בשקר שב- OECD תומכים בתקציב דו-שנתי. אין כלכלן אחד בעולם שחושב שיש היגיון בכך ולמרות זאת אנחנו דוהרים לכך".

    הממונה על התקציבים באוצר וסגניתו אישרו שמלכתחילה הם תומכים בתקציב חד-שנתי, אך הציגו את הנדרש מהם על-מנת להבטיח עמידה ביעדים הפיסקאליים חרף הנהגת דו-שנתי.

    הממונה על התקציבים, אמיר לוי, ציין: "הצגנו את עמדתנו גם בפני ראש הממשלה אך מי שהוחלט ללכת בכל-זאת על תקציב דו-שנתי עלינו לבצע את תפקידינו ולוודא שהוא יונהג בדרך הטובה ביותר עם מינימום כשלים ובעיות". לוי הפתיע כשאמר, ש"בשנת בחירות אנחנו דווקא תומכים במנגנון של תקציב דו-שנתי, על-מנת לאפשר המשכיות וכמה שפחות זעזועים עקב אי אישור תקציב בזמן".

    יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את הדיון העקרוני: "באופן בסיסי הייתי מעדיף תקציב חד-שנתי אך אני בקואליציה וראש הממשלה מעוניין בתקציב דו-שנתי. עתה על האוצר להיות מוכן לכך שכמות השינויים שיידרשו בתקציב, בוודאי ב- 2018 תגדל דרמטית. ועדת הכספים תעמוד על-כך שאגף התקציבים יפעל בהתאם לנוהל ההעברות התקציביות אותו היא אישרה. על כל בקשה תקציבית וכמובן גם על עודפים, יידרשו הסברים מפורטים כתובים בטרם הדיון כאן בוועדה לצורך השקיפות וכן נציגות רלוונטית של אנשי אגף התקציבים, לרבות נציגי המשרדים המבקשים".



    0 תגובות