רשמי מסע • קובי פינקלר עם המפוחית המצמררת בקרקוב

    קובי פינקלר 1 Comment on רשמי מסע • קובי פינקלר עם המפוחית המצמררת בקרקוב
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צילום: קובי פינקלר

    קובי פינקלר יצא יחד עם חבורת עיתונאים חרדים למסע בעיירות פולין עם משלחת אלעל, את רשמיו הוא מעביר בתיעוד ובמילים.

    שעת ערב בעיר הגדולה קרקוב שבפולין.

    התנועה ברחובות סואנת. עוברים ושבים ממהרים לעסקיהם, החשמלית עושה דרכה בין הרחובות העמוסים לעייפה ובכיכר העיר, עומדות כירכרות רתומות לסוסים, עוטים לבן כדי לאסוף תיירים לסיור בעיר. ממול, שוק מזכרות פולני: שח מט מעץ, צעצועים וכלי קריסטל. הם בהחלט זולים פה (אל תגלו. לא קניתי לאשתי.. ).

    אבל, הסיפור האמיתי מתרחש כמה דקות נסיעה משם ברובע היהודי של העיר לשם הוגלו היהודים ממרכז העיר. לא נאה היה לגויים שיהודים ידורו במרכזה של אחת מגדולות ערי פולין.

    חומת אבנים גבוהה מסתירה את המתרחש בתוככי בית העלמין, בית הכנסת של הרמ"א (רבי משה איסרליש) ומקבץ בתי כנסת.

    המרגש מכולם והמספר את סיפור חייהם של גדולים שחיו כאן לפני מאות שנים, הוא בית הקברות הגדול שבו טמון הרמ"א, רב נתן נטע, בעל ה"תוספות יום טוב" והיהודי שכונה "יוסלה קמצן קדוש".

    בפאתי בית העלמין כיום (פעם זה היה ליד השער שעכשיו נעול), ציון קבר נמוך מכולם.

    ללא הדר, ללא כבוד, עם פח מעליו ובצמוד לציון קברו של רב יום טוב ליפמן, קבר שמספרים עליו כי שייך הוא לדמות של יוסלה ה"קמצן הקדוש". דמות מופת לכל הדעות (ולא משנה אם הוא או לא), על היהודי שבמתן בסתר עסק כל חייו וכונה בשם קמצן שכן לפונים אליו ישירות לא נאות לתת צדקה, עד אשר אפילו מלוים לא נמצאו לו בעת פטירתו, ונודע בצידקותו  רק אחרי מותו ואז הוסף לו השם קדוש.

    קברו של הרמ"א למול פתחו של בית הכנסת הצמוד אליו, סגור בדרך כלל ואם לומר את האמת, יהודים כמעט ולא חיים פה (בלובלין למשל אומדים את מספר היהודים האמיתיים בכעשרים).

    כך או אחרת, פועלים כאן מספר בתי כנסת, מספר רבנים, 2 מסעדות כשרות למהדרין המשרתות בעיקר את התיירים (פנחס עציוני מהמסעדה הכשרה בורשה מפעיל גם בקרקוב וגם בלוד'ז קייטרינג מצויין), גן ילדים ומסלול טיול יהודי.

    שש שעות הנסיעה לורשה בדרך חזרה ארצה, כשבדרך נכנסים לבית הקברות היהודי הגדול בעולם בבירכנאו-אשוויץ, מליון ומאתיים אלף נרצחו, עונו ונטבחו כאן, מבלבלים אותך. הנופים הירוקים, העצים, המים הרבים, הכפרים, כולם מסתירים בעצם עולם יהודי שנכחד באדמה זו.

    כבר אמרנו. לבוא לשמוע את קול המפוחית בשיר "אדרבא" ולהתפלל על ציון קברו של רבי אלימלך מליז'נסק ושאר גדולי ישראל שעליהן דיברנו, זה חשוב, מטלטל ומשאיר המון מחשבה קדימה.

    צילום: קובי פינקלר

    בטיסת הלילה  הקצרה של "אל על" ארצה עדיין לא מעכלים הכל.

    רק שנוחתים בארץ ונזכרים במראות, ושומעים את הקולות, מבינים את החיים היהודיים בפולין.



    1 תגובות

    מיין תגובות