רשמי מסע • קובי פינקלר בלובלין ובמחנה ההשמדה מיידנק

    קובי פינקלר No Comments on רשמי מסע • קובי פינקלר בלובלין ובמחנה ההשמדה מיידנק
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קובי פינקלר יצא יחד עם חבורת עיתונאים חרדים למסע בעיירות פולין עם משלחת אלעל, את רשמיו הוא מעביר בתיעוד ובמילים.

    הקצוות בפולין גדולים. מחד, עיירות קטנות, כפרים שלוים עם הרבה ירק מסביב ולצידם ערים גדולות ומפותחות, כבישים מהירים, תחבורה נוחה ומזג אויר נעים באביב וקשה בחורף.

    אנטישמיות היא כמעט מילה ולא מורגשת כאן, "אין כאן כמעט מוסלמים", אומר רבה של פולין הרב שודריך, "וממילא אין אנטישמיות". "הסוכנות היהודית הציונית עושה היום הרבה למיגור וטיפול באנטישמיות ברחבי אירופה", אומר יעקב חגואל.

    ומנגד. אי אפשר להיות אדיש לפעולתם הרצחנית של הפולנים ולומר שהם לא היו שותפים לרצח העם היהודי, כפי שמנסים חלק מהנהגת הקהילה היהודית לצייר.

    מחנה ההשמדה מיידאנק בפאתי לובלין נמצא מרחק של מטרים ספורים מבתי התושבים. שמונים אלף יהודים נרצחו כאן בעינויים, חמישים אלף ביום ד חשון תש"ד ביום שכונה יום הקציר. לא היה יום כזה מאז חורבן הבית. וזה קורה במיידנק בפאתי לובלין. אי אפשר לומר לרגע שהם לא ידעו או לא שמעו והריחו.

    כמה דקות משם, היכל ישיבת חכמי לובלין. בחודש סיון תר"צ (1930) הקים כאן הרב מאיר שפירא זצ"ל ישיבה ללימוד הדף היומי. שלוש שנים אח"כ נפטר ובכיבוש הנאצי הוצת בית המדרש וכל הספרים נשרפו לנגד עיני הפולנים הצוהלים והיהודים הבוכים. היום הפך המבנה למלון מפואר בשם המטעה "אילן".

    דואב הלב שבמקום בו למדו תורה, מתופעל במקום ששייך לקהילה היהודית, בית מלון  שלא רק אינו כשר אלא גם טרף. קחו בחשבון.

    אבל יש גם דברים יפים. בקומה השניה בית הכנסת ובית המדרש. ללמוד דף יומי במקום הזה אחרי 87 שנה – זה מחזק. זה חשוב. ההרגשה כפולה. גם לבוא לכאן ולחדש ימינו כקדם וגם ללמוד לזכרם של הנופלים.

    חשוב היום לבוא.

    ככה. אל על מפעילה שמונה טיסות שבועיות לבירת פולין ורשה, בשעות שיתאימו לציבור הנוסעים להרויח הן את יום ההגעה והן את יום החזרה. בנוסף לכך, תמצאו בפולין כבישים נוחים ומהירים, שבילי אופניים מסודרים, מסעדות כשרות למהדרין והרבה מרחבים ירוקים, וכמובן, אפשרות נוחה לבקר בעיירות, בכפרים של גדולי החסידות שהיו כאן כמו רבי אלימלך מליזאנסק, שושלת אדמורי לובלין ועוד. על כך בפרק הבא.



    0 תגובות