הרבנית פרבשטיין: "אף גדול בישראל לא צפה את השואה"

    בשיחה המרתקת ב'קול חי' פרשה פרבשטיין נושאים שעלו למחקר בשנים האחרונות כמו סוגיות הלכתיות בשואה, אמונה, ומנהיגות
    אסתי פלד וישראל פריי 16 Comment on הרבנית פרבשטיין: "אף גדול בישראל לא צפה את השואה"

    חוקרת השואה החרדית פותחת בפני אבי מימרן צוהר לעולם נסתר ובלתי מוכר לחיי היהודים בשואה • על יומנים שכתבו אדמו"רים בספריהם, ארכיונים חדשים ופסקי הלכה נדירים • וגם: האם חקר והנצחת השואה שאופיינה בגישה חילונית הופכת לאוניברסלית או לאמונית-יהודית? • האזינו

    בשיחה המרתקת ב'קול חי' פרשה פרבשטיין נושאים שעלו למחקר בשנים האחרונות כמו סוגיות הלכתיות בשואה, אמונה, ומנהיגות
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הערב מציינים בישראל ובעולם את יום השואה והגבורה, לזכרם של מיליוני הנרצחים, הנשרפים והנעקדים באסון הגדול בהיסטוריה היהודית. בראיון מיוחד ב'מהדורה המרכזית' ב'קול חי', שוחח אבי מימרן עם הרבנית אסתר פרבשטיין – חוקרת שואה חרדית – שהאירה זוויות חדשות, בלתי מוכרות ומרתקות בחקר השואה ובזכרה.

    אחרי שנים בהם זירת מחקר והנצחת השואה הופקדה בידי אנשים בעלי תפיסת עולם חילונית, שהשפיעה מטבע הדברים על אופיה, פועלים בשנים האחרונות מוסדות ואישים חרדיים להבאת הזווית היהודית, כשהרבנית פרבשטיין תופסת מקום בולט ומכובד ביניהם.

    בשיחה המרתקת ב'קול חי' פרשה פרבשטיין נושאים שעלו למחקר בשנים האחרונות כמו סוגיות הלכתיות בשואה, אמונה, ומנהיגות. "בכל פעם כשמסתיים מחקר ואני חושבת לקחת מנוחה, מגיעים חומרים חדשים, זה פשוט לא יאמן". מסתבר שגם כשמונים שנה אחרי, נחשפים ארכיוני משפחות, נמצאים יומני יהודים, וכך נפתחים אפיקים נרחבים עוד יותר להבנת עולמם של יהודי המחנות.

    בהמשך חשפה פרבשטיין פסק הלכה שאסר על הורים למול את בניהם במחנות, חיוותה דעה נחרצה נגד הטוענים כי היו גדולי ישראל שצפו את השואה ("אם אנחנו אומרים שהם ידעו, אנחנו בעצם מטילים עליהם אשמה"), וכואבת את הפיכת נרטיב השואה מיהודי לאוניברסלי.

    ראיון חובה:



    16 תגובות

    מיין תגובות
    1. 16

      שקר וטעות! החפת חיים חזה אותה בפירוש… מובא בכתבי תלמידיו. וכן המשך חכמה בספרו על התורה פרשת בחוקותי מנבא ומזהיר על מה שיקרה וקרה בדיוק…!

      1. מה המקור אם תוכל לציין בבקשה!

    2. 15

      החפץ חיים זצ"ל צפה את השואה ואמר שמי שיהיה בארץ ישראל ינצל וציין לפסוק: "ובהר ציון תהיה פליטה והיה קודש".

    3. 14

      זה לא בדיוק הרי החפץ חיים רמז עם הפסוק שכתוב מעל ישיבת פונוביץ
      "והנותר לפליטה"…

    4. 13

      איך אפשר להעלות על שפתיים דברים כאלו?
      צדיקי עולם ראו הרבה [אם כי הרבה התבטאו שהסתירו מהם הרבה] ורק עתה בפסח התפרסם ראיון עם ר' יעקב מאיר שכטר שסיפר שכשהיה ילד בשנת תרצ"ט [טרם פרוץ המלחמה] הגיע האדמו"ר ר' אברהם אלימלך מקרלין הי"ד לביקור בתלמוד תורה ולא ידע מיהו משום שהיה לבוש באופן פשוט, ונעמד ושאל אותו מה הפירוש בפסוק "קל קנא ונוקם"? וסיפר שהאדמו"ר נהיה חיוור כסיד ולחש לאחד המלווים: "אלמלא ראה הנער את מה שאנחנו רואים"… מצמרר!!
      ואח"כ נסע הוא בעצמו ביודעו את אשר קורה שם ונטבח על קידוש ד'.

    5. 12

      המגיד מקלם זצ"ל בשיחתו המפורסמת 40 שנה לפני השואה אמר על השו"ע של גייגר יהיה שו"ע של הגויים ואז ניבא את כל חוקי הגזע וכל מה שיקרה

    6. 10

      מה הקטע שלכם לכתוב את זה בכותרת? חוץ מזה שזה שקר גס, (חוקרת!!!!….) מה הצורך הבוער שלכם לכתוב את זה בכותרת?? וכן צורך מיוחד להדגיש כי היה אסור למול… איזה הנאה יש לכם בזה? (נראה שאתם מנסים לחקות את החילונים כאילו "יום השואה" מככב הרבה אצלכם באתר… אבל מה, אתם רואים בשואה שתי דברים, א. אף גדול בישראל לא צפה את השואה, ב. האסור למול…

    7. 9

      ככה זה בתקשורת כל אחד שמעיז להגיד דברים מוזרים נהיה "חוקר" ומקבל חשיבות, אני ממליץ לה שתלך ללמוד קצת לפני שתדבר היא סתם מפדחת אתעצמה, ולכל הפחות אני ממליץ לה ולשכמותה לשמוע את השיעור של הרב נויגרשל [זה נמצא גם בקול הלשון] על "התנהגות גדולי התורה בזמן השואה" שם היא תשמע רשימה ארוכה של רבנים שצפו ועוד קצת דברים שיחכימו אותה

    8. 8

      אני שמעתי מהאדמו"ר מהאלמין שכבוד קדושת בעל הסולם המקובל האלוקי רבי יהודה לייב אשלג זצ"ל אמר והזהיר בשנים תרע"ז עד תרע"ט אחרי מלחמת העולם הראשונה ופנה לגדולי ישראל שיעוררו את לימוד הזהר הקדוש, כי כתוב "ביזה הרג וחרב ועניות באים לעולם בגלל שלא לומדים את הזהר הקדוש" , אבל לעגו לו וצחקו ממנו, עד שבשנת תרע"ט אמר "נגזרה הגזרה בשמים ויבוא ח"ו חורבן על אירופה ונותנים לנו משמים 20 שנה לברוח לארץ ישראל, גם אז צחקו ממנו וקראו לו "ציויני"!! ואחר שראה שאין לו השפעה, קם והעלה את משפחתו לארץ ישראל ובכה על החורבן שח"ו יגיע! ולצערנו 20 שנה אח"כ בשנת תרצ"ט פרצה השואה!!
      ניסיתי לאמת הדברים אצל כ"ק האדמו"ר הצדיק המקובל רבי שמחה אברהם אשלג שליט"א בבני ברק, ולא זו בלבד שאישר את אמיתותם אלא הפגיש אותי עם נכדי וניני ניצולים מהשואה שאמרו ששמעו מהסבא שלהם שרבי יהודה לייב אשלג זצ"ל רצה להציל היהדות החרדית מפולין ע"י עלי-ה לארץ ישראל עוד לפני תר"פ, וחבל שלעגו לו ולא שמעו בקולו והיו שאמרו על בעל הסולם שהי-ה ממש נביא, אך כנראה בגלל גילו הצעיר לא התייחסו לדבריו, אך הוא הי-ה אפילו בצעירותו, "הגדול שבגדולים" ממילא מה שאמרה הרבנית הנ"ל נאמרו בטעות מחוסר ידיעת האמת!!!

    9. 7

      הרבנית פרבשטיין הינה אשת הגאון ר'משה מרדכי פרבשטיין ראש ישיבת חברון גבעת מרדכי, היא עצמה ממשפחה מיוחסת בחסידות גור.
      הרבנית אשה צדקנית ויראת שמים ואינה חשודה בחוסר אמונת חכמים, היא חוקרת שואה ותיקה וידועה, ואף הוציאה ספר על השואה הנחמד בסמינרים רבים.
      כל דבריה נאמרו לאחר מחקר מעמיק ומקיף. אין לי מושג האם דבריה נכונים, אך ודאי שאין לבוא עליה בהשמצות ועלילות כפי שעשו כמה מהמגיבים כאן.
      חכמים היזהרו בדבריכם!, כל תגובה כאן נקראת ע"י אלפי אנשים, ואם בתגובה יש לשון הרע וכדו' מדובר באלפי חטאים.

    10. 6

      האדמו"ר מסטולין זצוק"ל שעבר את השואה, אמר בליל שב"ק פרשת כי תבוא טז אלול תרצ"ט לפני פרוץ המלחמה, "לפני קידוש בערו פניו כלפיד אש עמד על מקומו והתחיל לדבר תיכף מהמלחמה: (במקור כתוב באידיש) "אנחנו רואים נהרות של דמעות, אנחנו רואים נהרות של דם, אוי ווי! איך נמצא מקום, פחד, אנחנו ראינו את זה הרבה לפני, ניסינו להציל את העולם, הקרבנו את הטובים שמהחסידים שלנו.. (וכאן הוא מנה שמות של כמה מבני עליה ורבנים שנפטרו לאחרונה) ודחינו את הגזירה…" וכן הוא ממשיך שם לדבר גלויות, ( ציטוט מתוך קונטרס מסע הצלה שכתב אחד המלוים את האדמו"ר במשך כל המסע וגם ניצל וכתב אותו אחר השואה, בזכרון מדויק עם כל הפרטים )
      כל מילה מיותרת

    11. 5

      המקור, במשך חכמה:
      (פרשת בחוקתי, כו' מד'). "והישראלי בכלל ישכח מחצבתו ויחשב לאזרח רענן,.. "יחשוב כי ברלין היא ירושלים".. "אז יבוא רוח סועה וסער, יעקור אותו מגזעו".. "ובטלטולו ישכח תורתו, עומקה ופלפולה".. וכו'..
      'המשך חכמה', נפטר בשנת תרפ"ג, כשש עשרה שנים לפני פרוץ השואה.

    12. 4

      ב"ה
      כותרת מבזה ומביישת אשר רוח של כפירה נושבת מזה

    13. 3

      ב"ה

      האדמו"ר ר' אברהם אלימלך מקרלין זצ"ל דיבר הרבה מזה שחור משחור ואמר שיש בידו מכתב מהבעש"ט על הימים האלו ושאלו אותו למה אינו מראה את זה אמר שכתוב שם הרבה יותר גרוע ממה שהוא אומר

      ועיין בספר הק' תולדות יעקב יוסף בפרשת כי תשא מה שהוא כותב על שנת תש"א עיי"ש

      ולמה אחת אשר בשם חוקרת שואה קוראת לעצמה איננה שומעת לכל הפחות מה שנאמר בנידון זה בקו יזכרם עשרות ואולי מאות מגדולי ישראל שדיברו גלוי
      ואם יש לה שאלה א"כ למה למה לא הזהירו לא מפני כן משנים את המציאות … והתשובה ג"כ גלוי לכל פשוט לא האמינו גזירת שמים היתה שלא יאמינו להם והדברים נאמרו על אזניים אטומות