- רדיו קול חי - -

עורכי דין מאיימים לתבוע את מקדונלד'ס על הונאה בכשרות

סערת הג'אנק פוד של שר הבריאות עולה שלב: במסגרת קמפיין ההתגוננות של ענקית המזון מקדולנד'ס מפני שר הבריאות יעקב ליצמן, החלו בחברה האמריקאית לצאת במסע פרסום בכלי התקשורת, בהם נדרש השר ליצמן לפרט מהו אוכל לא בריא. תחת הכותרת "מקדולנד'ס גם בריא וגם כשר", עלה הקמפיין בתקשורת הכללית לפני כשבוע.

אלא שבמקדולנד'ס צפויים להיתקל בתת-מערכה בלתי צפויה. קבוצת עורכי דין מתל אביב הגישה בקשה להסיר במידי את הפרסומת הנוכחית בטענה כי זוהי עבירה על חוק איסור ההונאה בכשרות. בשיחה עם עו"ד יהונתן ישר ממשרד עורכי הדין dky מסביר לנו את פשר התביעה: "לחברת מקדולנס יש בארץ עשרות חנויות, רובם אינן כשרות, אך ישנן כמה שהן כן כשרות, כדי להבדיל בניהן צבעה מקדולנס את לוגו החברה לחנויות שאינן כשרות בצבעים צהוב ירוק, ואילו הסניפים הכשרים בצבעים כחול צהוב, בימים אלו מפרסמת החברה שהיא כשרה ובריאה, כאשר הפרסום הוא מעה כיון שהירוק על גבי צהוב נכתב כי מקדולנס כשרה אך זוהי הונאה כיון שהנסיפים בעלי אותו צבע אינן כשרות כלל".

במכתב שנשלח לחברת מקדולנס, ועותקים ממנו הועברו לשרי הבריאות והדתות, וכן לרבנים הראשיים לישראל נכתב "דרישה להסרת פרסומת התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים".

"בפרסומות‏ המופיעות ‏באמצעי ‏המדיה ‏השונים,‏ לרבות ‏בעיתונות,‏ מצוינת ‏אמרה כביכול ‏כבדרך‏ אגב‏ אך ‏באופן ‏המציג ‏זאת ‏בצורה ‏שאינה, כבדרך אגב כלל, ולפיה הבשר אותו אתם מוכרים כשר.

"ציבור ‏שומרי‏ הכשרות‏ (שהנו‏ ציבור‏ לא‏ מבוטל ‏כלל‏ בלשון ‏המעטה) ‏אשר‏ נחשף ‏לפרסומות ‏אלו ‏מוטעה‏ לחשוב ‏שסניפי ‏רשת ‏מקדונלד'ס ‏המזוהים‏ כ"סמל"‏ של ‏מקומות ‏לא ‏כשרים, ‏בהם ‏ניתן ‏לרכוש ‏מוצרי ‏בשר ‏וחלב‏ המנוגדים ‏לכל‏לי ‏ההלכה ‏העוסקים ‏בכשרות, ‏הפכו‏ בן ‏פרסומת ‏כשרים.

"בכל הכבוד הטעיה זו עולה כדי הפרה של הוראות חוק איסור הונאה .1091- וחוק הגנת הצרכן ,תשמ"א 1091- בכשרות ,תשמ"ג. נדגיש‏ כי ‏הפרסומת ‏המוצגת ‏באמצעי ‏המדיה ‏השונים ‏איננה ‏מדגיש ה‏כי‏ מדובר ‏בסניפים ‏בודדים ‏כשרים‏ (אשר ‏בטלים ‏בשישים ‏בסניפי‏ הרשת‏ הלא‏ כשרים ‏ואף ‏מזוהים ‏ככשרים ‏בהיותם‏ צבועים ‏בצבע‏ הכחול) ‏ויתירה ‏מכך‏ מציגה ‏בפרסומת‏ את‏ צבעי ‏סניפי ‏הרשת ‏הלא ‏כשרים.

"כמו‏ כן ‏נוסיף, ‏כי‏ אין ‏בעצם‏ העובדה ‏שהבשר‏ אותו ‏אתם ‏מוכרים ‏נושא תעודת ‏כשרות ‏בעצמו ‏בכדי ‏להכשיר ‏את ‏הפרסומת ‏ובעניין ‏זה ‏נבקש‏ ‏ונדגיש‏ להפנותכם ‏להוראות ‏חוק‏ איסור ‏הונאה ‏בכשרות, ‏תשמ"ג 1983 מאופן ‏הצגת‏ הדברים ‏בפרסום ‏ניתן ‏לטעות ‏ולחשוב ‏שמדובר ‏במקום ‏כשר, לנוכח האמור ,מבלי לגרוע מכל טענה לסעד כזה או אחר אשר נבע ו/או עלול לנבוע מהטעיה זו ,הנכם נדרשים בשלב זה להסיר לאלתר את הפרסומת מאמצעי המדיה השונים ,לרבות מן העיתונות ,ולמצער להסיר את החלק המדבר על כשרות הבשר".

תגובת רשת מקדולנס: מקדולנס מיבאת מאה אחוז מהבשר בקר שלה וכפי שידוע ניתן ליבא לישראל רק בשר כשר, ההמבורגרים מיוצרים במפעל עוף טוב, שהינו מפעל כשר במאה אחוז, כמו גם מוצרי העוף שמיוצרים בתנובה שהוא גם מפעל מאה אחוז כשר.

המכתב המלא [1]