טיול קסום: פינקלר לקח את התרמיל ויצא אל תל יודפת

    יודפת נזכרת לראשונה במקורות הכתובים, כיישוב יהודי שקט בגליל, עד שנכנסה בו אש המרד ברומאים, שהתלקחה בשנת 67 לספה"נ. יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד בגליל, כותב בספרו תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים שהוא ביצר את העיר לקראת המרד הגדול ואף קבע בה את מקום מושבו.
    קובי פינקלר No Comments on טיול קסום: פינקלר לקח את התרמיל ויצא אל תל יודפת

    פינקלר יצא לטייל בתל יודפת, שביל הפיסגה במירון ולן במלון בצפת • "ראשית וידוי, עד אשר לא נכנסתי השבוע, בשערי תל יודפת, לא הכרתי את המקום. עברתי באזור פעמים רבות אך להיכנס לא נכנסתי. וזו היתה טעות"

    יודפת נזכרת לראשונה במקורות הכתובים, כיישוב יהודי שקט בגליל, עד שנכנסה בו אש המרד ברומאים, שהתלקחה בשנת 67 לספה"נ. יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד בגליל, כותב בספרו תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים שהוא ביצר את העיר לקראת המרד הגדול ואף קבע בה את מקום מושבו.
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טיול גלילי- אל תל יודפת, שביל הפיסגה במירון ומלון ללון בו בצפת: ראשית וידוי. עד אשר לא נכנסתי השבוע, בשערי תל יודפת, לא הכרתי את המקום. עברתי באזור פעמים רבות אך להיכנס לא נכנסתי. וזו היתה טעות. זהו מקום, קסום, איכותי, מרשים ועם המון היסטוריה יהודית.

    יודפת נזכרת לראשונה במקורות הכתובים, כיישוב יהודי שקט בגליל, עד שנכנסה בו אש המרד ברומאים, שהתלקחה בשנת 67 לספה"נ. יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד בגליל, כותב בספרו תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים שהוא ביצר את העיר לקראת המרד הגדול ואף קבע בה את מקום מושבו.

    יודפת היה מקום נוח להגנה, כפי שמתאר יוסף בן מתתיהו: "והעיר יודפת נמצאת כמעט כולה בראש הר תלול המוקף מעברים תהומות אין חקר, ובנַסות איש להשקיף למטה, תחשכנה עיניו מעומק פי התהום, ורק מרוח צפון נמצאה דרך אל העיר כי שם נבנתה בצלע ההר…" (מלחמות היהודים ג', ז', ז').

    מורדים רבים מהגליל התרכזו ביודפת. הרומאים, צרו על העיר במשך 47 יום, תוך הפגזת העיר ב-160 מכונות ירייה וניהול קרבות בלתי פוסקים, שגבו קרבנות כבדים משני הצדדים. בסופו של דבר הרומאים השתלטו על יודפת בעורמה, לאחר שבוגד מקרב הנצורים יעץ להם לעלות על העיר בחשאי לפנות בוקר, כאשר על השומרים היגעים נופלת תנומה. כך, על פי דברי יוסף בן מתתיהו, נפלה העיר.

    שבילים מסומנים עוברים בין אתרי התל. אנו ממליצים על המסלול הירוק שאורכו כשעה. המסלול המסומן אדום, נגיש גם לנכים.

    תל יודפת (1)

    המסלול

    השביל עולה במדרון הצפוני של יודפת ומגיע למקום שבו נראה קטע מהחומה הצפונית. גם מי שאינו ארכיאולוג, יכול להבחין במספר שלבים בבניית החומה. השלב הקדום הוא מהתקופה החשמונאית (מאה 1 לפסה"נ). לקראת המרד נבנתה חומת סוגרים חדשה (חומה כפולה מחולקת לחדרים באמצעות מחיצות רוחב). נראה כי במהלך הקרב נגד הרומאים מילאו הנצורים חלק מהסוגרים באבנים כדי לחזקה.

    את סיפורם של הרומאים נוכל לראות בשטח באמצעות הכידונים והמגינים. שיטת חץ דורבן פעלה כאן היטב.

    האגף הצפוני של יודפת, הנמוך יחסית לסביבתו, היה הצד הפגיע יותר ולכן גם המבוצר ביותר. הארכיאולוגים מצאו באגף הצפוני את שרידי הסוללה שבנו הרומאים, אך כיום לא נותר ממנה שריד.

    דרומה מהחומה נראים בורות המים של יודפת. בורות שאספו מי גשם היו מקור המים היחיד ביודפת. המצור על העיר נערך בקיץ והמגינים מצאו את עצמם במחסור חריף של מים, שהקשה עליהם מאוד.

    השביל ממשיך דרומה לאורך החומה המערבית של יודפת. כשהשביל מגיע כמעט לקצה הדרומי של יודפת, החומה יורדת מעט מראש הגבעה. תחילה החומה מלאה אבן בעובי כשני מטרים ובהמשך הופכת להיות חומת סוגרים. באחד החדרים מצאו החופרים פתח חצוב בסלע בעומק כמטר וחצי. הפתח מוביל למנהרה שמגיעה לשלושה חללים תת-קרקעיים. ממצא זה הולם היטב את תיאורו של יוסף בן מתתיהו על אנשי יודפת שהסתתרו במנהרות ובמערות, אך יד הרומאים הגיעה אליהם.

    ערן מרדכוביץ מרשות העתיקות מספר שבתהליך השימור נבחרו ממצאים, המביאים לידי ביטויי את הסיפורים הללו. עם הממצאים ניתן למנות: בתי מגורים בעלי מקוואות, בית בד, כבשן בית יוצר, בית מגורים שתחתיו מערכת מסתור, קטעי חומה שונים וכן בורות מים אשר שימשו, לאחר סיום הקרב, לקבורת מאות מהרוגי הטבח הרומי.

    חומת העיר, שאורכה למעלה מקילומטר, הוקמה במגוון שיטות בנייה, ונמצאת ברמות השתמרות שונות. רוב האתרים הארכאולוגיים שהשתמרו סמוכים לחומות או שהם חלק מהן. אלו מעצימים את חשיבות החומות.

    השביל מתעקל ומגיע לצדה המזרחי של הגבעה, למקום שבו החומה נבנתה על כבשן לצריפת כלי חרס. משם השביל ממשיך לאורך החומה המזרחית של יודפת ומגיע לשרידי רובע מגורים. בחפירות התגלו מבנים הרוסים לגמרי ועל רצפותיהם חפצים כגון כלי חרס ומטבעות. ראשי חיצים מברזל ואבני בליסטראות העידו על עוצמת הקרב. בשניים מהבתים נמצאו מקוואות טהרה.

    בפינה הצפונית-מזרחית של הגבעה התגלו שרידי רובע מגורים מדורג. באחד הבתים נמצאו ציורי פרסקו. באחד החצרות, שלושה חיצים ושלד אדם. הם נלקחו מהאתר כדי לשומרם במקום בטוח. מכאן קצרה הדרך אל רחבת החניה.

    שימור האתר ופיתוחו

    פרויקט השימור והפיתוח באתר יודפת העתיקה מתקיים ביוזמת רשות הטבע והגנים, במימון תכנית "ציוני דרך" של אגף מורשת והנצחה במשרד ראש הממשלה ובשיתוף המועצה האזורית משגב ורשות העתיקות.
    האתר נגיש לקהלים רחבים, ממחיש את הממצאים ושלטי ההסבר טובים להפליא. עבודת יצירה של ממש.

    תל יודפת (2)

    איך מגיעים?

    נוסעים בכביש הגישה ליישוב יודפת כ-150 מטר ופונים שמאלה בדרך סלולה, המגיעה לאחר כקילומטר לרחבת החניה שלמרגלות תל יודפת.

    עוד באזור: שביל הפסגה במירון

    שביל נוח מוביל אותנו למספר תצפיות . מראשו של הר מירון (1208 מ' מעל הים) ניתן לראות את הגליל המזרחי כולו, רמת הגולן וכמובן… החרמון. האגם המנצנץ הוא אגם דלתון. המשך השביל מוביל בתוך חורש ים תיכוני. שעה הליכה קסומה בתוך הטבע.

    והיכן לנים? מלון רון בצפת.

    סיפורה של אחת מארבע ערי הקודש, צפת, על השושלות, הקדושה, הפשטות והנועם והיחס האישי לכל אחת ואחד הבאים בשעריה, הוא גם סיפורו של מלון רון.

    על צלע הר הפונה לכיוון רכס הר כנען נרכש לפני 62 שנה בשנת תשי"ד (1954) בידי בני משפחת ראובני (הסבא והסבתא של הבעלים הנוכחיים) השטח שעליו המלון.

    היה זה בנין של בי"ס מקצועי אשר נהרס במהלך מלחמת העצמאות. בתחילה הקימו השניים, בית קפה עם מוסיקה והופעות של זמרים. שש שנים לאחר מכן, בנו תוספת של 15 חדרים וב- 4.6.1961 נפתח המלון.

    "בתקופה ההיא" מספרים זקני צפת "המלון היה פתוח רק מספר חודשים עד סוכות ולאחר מכן היה נסגר לשיפוצים ולהרחבה".

    במהלך שנות התשעים המלון שינה את אופיו והתאים את עצמו לקהל הדתי חרדי. כיום המלון ב"כשרות מהדרין" עם ניסיון רב בתפעול והתאמתו לחוויה של הציבור הדתי חרדי.

    המלון ידוע ביחס האישי והחם, באווירה המשפחתית, באוכל הביתי והטעים (לארוחות השבת שלו יצא שם לכל מי שמגיע לעיר) וכן בניקיון ללא הפשרות.

    מיקומו, הנמצא לרגלי גן המצודה, והמשקיף על הנוף המרהיב של הרי הגליל והכינרת עצם העובדה שהוא נמצא בקרבת בתי הכנסת המיוחדים בעיר, לצד אתריה ההיסטוריים של צפת, קריית האומנים והכל במרחק הליכה, נותנים נופך נוסף.

    אסף ראובני, בן הדור השלישי, פותח לנו "צהר" קטן בדמות חלון בקומה השנייה. הקדושה והאווירה נשקפת מכל חדר.



    0 תגובות