כתב יד עתיק בלוס אנג'לס קטע את סבב ההופעות • חזקי סופר

    נפלתי בתחנונים ובכיות לפני בעל הספר במטרה שישאיל לי את הספר ואקחהו לניו יורק, ושם אטרח בהעתקת ההערות כולן, ואחר כך אדאג שהספר יחזור לרשותו
    דוד קליגר 2 Comment on כתב יד עתיק בלוס אנג'לס קטע את סבב ההופעות • חזקי סופר

    הזמר חזקי סופר יצא לסבב הופעות בחו"ל, ופגש באקראי בתגלית מרעישה שהחזירה אותו לפרויקט העיקרי אליו הוא מקדיש את חייו: האדרת וחקר כתבי הקודש • הבעלים שסירבו להשאיל את כתב היד, הטיסות שבוטלו, וגם: חידה שזקוקה לפתרונכם • יומן מסע מרתק

    נפלתי בתחנונים ובכיות לפני בעל הספר במטרה שישאיל לי את הספר ואקחהו לניו יורק, ושם אטרח בהעתקת ההערות כולן, ואחר כך אדאג שהספר יחזור לרשותו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הזמר חזקי סופר יצא לסיבוב הופעות ברחבי ארה"ב, וחזר עם יומן מסע מרתק, שמוצג במיוחד לגולשי אתר 'קול חי':

    ביום שלישי י"ט באדר ב' תשע"ו, 29.3.2016, בשעה 12:00 בצהרים, יש לי טיסה מלוס אנג'לס, קליפורניה, לניו יורק רבתי, אחרי שבוע של הופעות וקומזיצים בחג הפורים בלוס אנג'לס.

    תכניתי הייתה לצאת ממקום שהותי אל שדה התעופה LAX בשעה 9:00 ולהגיע כשעתיים לפני הטיסה.

    בשעה 8:00 בבוקר, כשעה קודם אשר תכננתי לצאת לשדה התעופה, ביקרתי אצל אדם נכבד וחביב בלוס אנג'לס, אשר יש ברשותו אוסף ספרים עצום, פרשנות וחידושים, ועוד ועוד, מכתבי יד עתיקים ונדירים, וספרי דפוס מערש הדפוס לפני למעלה מחמש מאות שנה, ועד ימינו אנו.

    כארבעים וחמש דקות השתעשעתי בדברי תורה וחכמה עם בעל הבית, ונהניתי עד מאד מספרייתו המופלאה, ובשעה 8:45, כחמש דקות טרם צאתי מבית אספן הספרים לאסוף את כבודתי ולצאת אל שדה התעופה, הוצאתי במקרה מארון הספרים בביתו גמרא עתיקה אשר נדפסה בגרמניה בעיר ברלין והעיירה הסמוכה לה פרנקפורט דאודר בשנת תצ"ז – 1737. (המילה "דאודר" רומזת לנהר האודר, ומשתמשים בה כדי להבדיל מהעיר הגדולה פרנקפורט על נהר מיין).

    בכרך הזה של הגמרא נדפסה מסכת אבות, וגם מסכת אבות דרבי נתן, ויתר המסכתות המכונות "מסכתות קטנות". גמרא זו מכרת לי היטב, וצילום מסכת "אבות דרבי נתן" אשר בה כבר מצוי בידי שנים רבות. אך בעותק המדובר צדו את עיני הערות רבות הכתובות בכתב יד רבני אשכנזי, זעיר וקטן, קשה מאוד לפענוח, כולל השלמות בין השורות ובתחתית העמוד, לאורך כל מסכת אבות דרבי נתן, מאות הערות במצטבר (מצורפת כאן תמונה לדוגמה מעמוד אחד יחסית קל לקריאה ופענוח).

    נפעמתי. לבי נדם לשניות אחדות. כבר שלש עשרה שנים שאני עסוק ללא הפסקה בהוצאה לאור של מסכת אבות דרבי נתן עם כל מפרשיה ונספחיה, וברגע זה ממש אני מוצא חידושים רבים אשר מעולם לא פרסמו בגליונות מסכת "אבות דרבי נתן"!! אין לתאר את תחושת ה"השגחה הפרטית" שאפפה אותי באותם רגעים. ממש מן השמים.

    לצערי בשער הספר אין לא מתנוסס שם בעל הספר או חתימתו, כך שלא הצלחתי לזהות מי הוא אותו הרב אשר כתב את ההגהות. וגם מתוכן ההגהות וההערות אין שום הוכחה מי המחבר, לא רמז ולא חצי רמז, לא שמו, לא שמות רבותיו, לא שמות הוריו, לא שמות מי ממשפחתו, לא שם עירו. מאומה. אך למרות שלא נודע שמו, ניכר כי החידושים מחודשים ונאים, ומחברם היה רב חשוב ותלמיד חכם עצום, עמקן נפלא ובהיר, ובקי נפלא.

    צילום וסריקה של העתק הנ"ל של מסכת "אבות דרבי נתן" היה בלתי אפשרי, מכמה סיבות, והעיקריות שבהן שבשנים האחרונות הספר נכרך מחדש, ויש מקומות רבים שבהם הכריכה מאד צמודה וקשה לקרוא את תוכן ההערות הצמוד לכריכה ללא שימוש במקור עצמו, כידוע ומפורסם למצויים בתחום.

    נפלתי בתחנונים ובכיות לפני בעל הספר במטרה שישאיל לי את הספר ואקחהו לניו יורק, ושם אטרח בהעתקת ההערות כולן, ואחר כך אדאג שהספר יחזור לרשותו, וכל זה כמובן בתוספת ערבות של כמה אלפי דולרים במזומן פי כמה וכמה משווי הספר עצמו, לצערי הגדול נעניתי בשלילה (מי שמצוי בתחום "השאלות הספרים" יכול להבין את בעל הספר במאת האחוזים…).

    שאלתי את בעל הספר: לו אשאר בלוס אנג'לס, התסכים להשאיל לי הספר תמורת ערבות של אלפי דולרים עד שאסיים את העתקת ההערות והחידושים הפזורים בגליונות מסכת אבות דרבי נתן? ברוחב לבו ובמתיקות רבה בעל הספר נענה בחיוב: בלוס אנג'לס אשאיל לך הספר.

    באותו הרגע חייגתי לחברת התעופה וביטלתי את טיסתי מלוס אנגל'ס לניו יורק, מה שגרם דחיית טיסת המשך מניו יורק לאנגליה, וצורך ברכישת כרטיס נוסף מלוס אנג'לס לניו יורק, ונזקים ממוניים כאלו ואחרים.

    וכאן מסיים סופר את סיפורו – בקיצור רבותיי למשך שבוע שלם ישבתי כמעט ללא הפוגה להעתיק, לערוך, לסדר, ללמוד, להעמיק, להבין ולהתקין לדפוס, את כל אותן ההגהות מאותו רב עלום על "אבות דרבי נתן" – ברוך השם סיימתי, ולשמחתי אין גבול וקץ.

    מי ימלל גבורות ה' ישמיע קול תהלתו.

    וכאן פונה סופר אליכם הגולשים – אם אתם מזהים את כותב החידושים, אתם מוזמנים לטקבק.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      שיצלם במצלמה את ההערות וילך, מה הבעיה? חסר סורקים וכדו׳?