- רדיו קול חי - -

הכירו את הרפורמה שתוזיל את מחירי הרכבים בישראל

האם מחירי הרכבים בישראל עתידים לרדת בזמן הקרוב? ועדת הכלכלה אישרה השבוע לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בענף הרכב שעתידה להוריד את מחירי הרכב לציבור בישראל.

הצעת החוק כוללת למעלה מ-200 סעיפים שנועדו לטפל בכל ענף הרכב, לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. ההליך נפרש על פני עשרות דיונים בהצעה החוק.

היו"ר איתן כבל הבהיר כי בכוונתו להביא את הצעת החוק להצבעה במליאה כבר בפתיחת כנס הקיץ. שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "זה החוק הצרכני החשוב ביותר בשנים האחרונות וחברי הכנסת דאגו לציבור ללא שום משוא פנים. אני אומר גם ליבואנים, שמרגישים שהתחרות תהייה לעומתם, שהיא תטיב עם האזרח וגם איתם – ענף טוב יותר וזול יותר יגרום לאנשים להשתמש בו יותר", אמר השר וסיכם: "זה רגע היסטורי". ח"כ חאג' יחיא הוסיף כי המבחן של החוק הוא האם נתחיל לראות את ירידת מחירי הרכבים כבר מתחילת השנה הבאה".

כאמור, הרפורמה נועדה להסדיר שורה של שירותים ועיסוקים בענף הרכב בהם יבוא רכב, על ידי סוגי היבואנים השונים בהם יבואנים ישירים, עקיפים וזעירים. בתחום זה הסירה הוועדה חסמים שמנעו התפתחות יבוא עקיף בכך שחייבה את היבואנים הישירים לטפל ברכבים מהיבוא העקיף וקבעה מנגנון שאפשר גם מתן אחריות וטיפול בקריאות תיקון של הרכבים מהיבוא העקיף. עוד הוסדרו העיסוקים בסחר ברכב חדש ומשומש, יבוא וסחר במוצרי תעבורה, שמאות רכב ועוד. הוועדה אף טיפולה בהסדרת ענף המוסכים ויבוא החלפים, על מנת להוזיל גם את הטיפול ברכבים. במסגרת זאת נקבע, בין היתר, כי המוסכים יחויבו לתת הצעת מחיר לפני הטיפול ברכב וכן להציע ללקוחות מגוון של חלפים – מקוריים, תחליפיים ומשומשים. כמו כן אישרה הוועדה פרק שלם שעסק בעיצומים כספיים, ובו נקבע כי יבואנים שיפרו את ההוראות המרכזיות בחוק צפויים לקנס של עד מיליון שקל לכל הפרה.

עוד אושר הסעיף המאפשר להתלות רישיון, לבטלו או לא לחדשו למי שהממונה על ההגבלים העסקיים קבע כי הוא צד להסדר כובל או שהוא בעל מונופול שניצל לרעה את מעמדו בשוק ופעל באופן שנוגד את התחרות. עם זאת, לפני הגבלת שכזאת יצטרך המנהל במשרד התחבורה לשקול את חומרתה של ההתנהגות ונסיבותיה, ולא יעשה שימוש בסמכותו אם נוכח שבעל הרישיון חדל מההתנהגות האמורה. עו"ד שניידר טען כי מדובר בסעיף חסר תקדים בחקיקה הישראלית. "אין שום חוק אחר שבו ניתן לשלול רישיון בשל מקרים כאלה, אפילו לבנקים ולחברות הביטחון שביצעו עבירות והורשעו לא נשלל מהן הרישיון. מה מיוחד כל כך בשוק הרכב שצריך את זה", שאל עו"ד שניידר. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי "אולי צריך לעשות את זה גם בבנקים" והיו"ר כבל הוסיף ותהה: "מה הבעיה להתנהג כחוק".

סעיף נוסף שנועד לטפל בהגברת התחרות ואושר מאפשר להחיל את חוק הריכוזיות ולשקול שיקולי תחרות במתן רישיון לעיסוק בענף יבוא הרכב. המשמעות היא כי משרד התחבורה יוכל לשקול שיקולי תחרות גם בחידוש רישיון – אחת ל-6 שנים. עו"ד שניידר אמר כי בעת הדיונים בחוק הריכוזיות לא הכניסו אליו את ענף הרכב ומתן הרישיונות בו. "אנחנו לא שומעים ממשרד התחבורה למה צריך להחיל את חוק הריכוזיות על ענף הרכב", אמר. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר מנגד כי משרד התחבורה דווקא רצה להכניס את הענף לחוק הריכוזיות.

עוד נקבע כי תחילת החוק תהיה 90 יום מיום פרסומו, וכן נקבע כי פרסומו ברשומות יהיה בתוך 30 ימים מיום אישורו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. עוד נקבע כי השר רשאי לדחות את תחילת החוק או חלקים ממנו לתקופות נוספות של עד 6 חודשים בכל פעם, באישור הוועדה ובתנאי שהדחיות לא יעלו על שנתיים במצטבר. עוד נקבעו הוראות שעה המסדירות את הנעשה בענף בתקופת המעבר – אחת ההוראות קבעה כי עד לסוף 2016 היבואנים הישירים יצטרכו לתת מענה לקריאות תיקון (ריקולים) ואחריות לרכבים שלא הם יבאו רק מאותו הדגם שהם מיבאים, על מנת לתת להם תקופת היערכות, וכבר החל מינואר 2017 הם יצטרכו לתת את השירות לכל הרכבים מאותו תוצר שהם מייבאים – כפי שקבעה הוועדה בדיונים הקודמים. כמו כן, בעקבות התעקשות של היו"ר כבל וח"כ ביטן נקבע כי רשימות השמאים של חברות הביטוח יבוטלו. היו"ר כבל הבהיר כי אם הדבר לא יעשה על ידי המפקחת על הביטוח במשרד האוצר זה יכנס להצעת החוק.