ח"כים זועמים: למה מעקלים את כל חשבון הבנק על חוב קטן?

    מיכאלי: "זו שיטה שלא יכולה להתנהל במדינה דמוקרטית. זו התנהגות אלימה של המדינה"
    איתי גדסי No Comments on ח"כים זועמים: למה מעקלים את כל חשבון הבנק על חוב קטן?

    ח"כ מרב מיכאלי העלתה נושא כאוב לחייבים רבים, והוצפה בתמיכה ובדרישה לשנות את המצב • ע"פ המצב הנוכחי, כל חוב ולו הזעיר ביותר, גורר עיקול של כל חשבון הבנק, גם כשיש בו פי עשרות מונים מגובה החוב

    צילום: Nati Shohat/FLASH90
    מיכאלי: "זו שיטה שלא יכולה להתנהל במדינה דמוקרטית. זו התנהגות אלימה של המדינה"
    20:21
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on זקן המועצת בעקיצה לדרעי: "צריך להכיר את השיקולים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום בפקודת המסים. הדיון נערך ביוזמת ח"כ מרב מיכאלי. פקודת המסים (גביה) הינה פקודה מימי השלטון הבריטי. הפקודה קובעת הסדרים לגביית חובות על ידי רשות המסים. אלא, שמאז נקבעה הפקודה הוספו לה גופים רבים שיכולים להפעיל אמצעי גביה קשים כלפי חייבים לרבות עיקול חשבון בנק, גם במקרה של חוב קטן יחסית לסכום שבחשבון. אחת הטענות העיקריות ביחס לפקודה היא שהגופים שקיבלו סמכות לגביה באמצעותה העבירו את הסמכות לחברות פרטיות, בעלות אינטרס להגדלת ההוצאות של הגביה.

    ח"כ מרב מיכאלי סיפרה כי מרגע שהעלתה פוסט על קיום הדיון, היא קיבלה פניות רבות מאזרחים שמשותף להם, הוא גביה אנכרוניסטית ואלימה. מיכאלי ציינה כי הפניות עסקו בין היתר באנשים שכל עולמם חרב עליהם בגלל ניפוח החוב המקורי על ידי הגופים או החברות הפרטיות.. חברת הכנסת ציינה כי "זו שיטה שלא יכולה להתנהל במדינה דמוקרטית. זו התנהגות אלימה של המדינה".

    מנהל רשות האכיפה והגביה עו"ד תומר מוסקוביץ' הבהיר כי כיום, בניגוד לעבר, יש חלופה לפקודה – המרכז לגביית קנסות שהחל לפעול בשנת 2009. מוסקוביץ' הציע להקים צוות עבודה שיפעל להעביר את גביית החובות למרכז לגביית קנסות או להוצאה לפועל. הוא ציין כי "את חלקם, כגון מד"א, אנו ערוכים לקלוט באופן מיידי. החזון שלנו, לטווח הקצר, לבטל את האפשרות להוסיף גופים חדשים שיוסמכו לגבות חובות באמצעות חברות חיצוניות. ולטווח הארוך, להפחית את גופי הגביה החיצוניים".

    ח"כ אוסמה סעדי אמר "פניתי יחד עם מספר ח"כים לרשות האכיפה בהצעה לקיום מבצע חד פעמי לתשלום חובות הקרן בלבד. שרת המשפטים עובדת על תזכיר חוק. פניתי גם לשר הפנים ולביטוח לאומי שיסכימו לתת לחייבים אופק, תקווה והזדמנות לחייבים לצאת לדרך חדשה. אני קורא לכל הגופים לקחת חלק במבצע. לפחות לבטל את סעיף ההסמכה לגופים חיצוניים".

    ח"כ קארין אלהרר אמרה "הפקודה ארכאית. יתכן והתאימה לימים בהם לא היו זכויות אדם. הפקודה הזו לא יכולה להתקיים בשנת 2016. נגמר עידן וצריך לעבור לעידן חדש. יש פה קלות בלתי נסבלת של התעמרות בחייב". אלהרר שיבחה את שרת המשפטים שמקלה על האזרחים שכורעים בנטל החובות.

    במסגרת הדיון העלה סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, קושי בו נתקלת העמותה והוא כי גם לאחר תשלום החוב, ברשויות המקומיות ממשיך העיקול לחול על חשבון הבנק של החייב במשך עוד כשבוע (כאשר רשות ההוצאה לפועל מבטלת את העיקול תוך יום).

    נציג חברת הגביה מלגרם מר איל קץ, אמר שחברת הגבייה מטילה עיקול על כל חשבונות הבנק של החייב ולא רק על גובה החוב וזאת לטענתו "כי החוק מתיר לה". מדבריו עלה שמטרת פעולה זו, היא להפעיל לחץ על החייב לשלם את החוב, במקום שהחברה תצטרך לבצע עיקול.

    יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר שעד שתקודם הצעת החוק בנושא, הוא מבקש מהיועץ המשפטי לממשלה ומשר הפנים לפעול להפסקת עיקול חשבון הבנק כולו ולדאוג לעיקול רק בגובה סכום החוב וכן לפעול לקיצור פער הזמנים בין תשלום החוב והסרת העיקול. בנוסף, הוקם צוות בו חברים נציגי האוצר, רשות האכיפה ומשרד המשפטים לצורך צמצום השימוש בפקודה ולבחינת ביטולה.



    0 תגובות