- רדיו קול חי - -

סודות הסייבר נחשפים • "מטריד שהחמאס הצליח לשגר למעלה מ-5,000 רקטות"

נתחיל בכותרת. בשנת 2015 היו פחות תקיפות סייבר מאשר בשנים שלפניה. כך מגלה היום (שלישי) בצהריים קצין בכיר בצבא העוסק בנושא, והוא מוסיף, "הצופן הצהל"י לא פוענח וזה בהחלט הישג גדול". אלו החדשות הטובות.

ויש גם בשורות פחות טובות, על כך שיכולת המעקב של צה"ל בעת מבצע 'צוק איתן' לא הייתה טובה, "העובדה שהאויב בין אם הוא חמאס ובין אם הוא ארגונים נוספים הצליח לירות על אף כל העליונות האווירית והקיברנטית למעלה מ-5,000 רקטות וטילים לעבר ישראל בהחלט מטרידה", אומר הבכיר.

סייבר צה''ל (6) [1]

צה"ל של העידן המודרני הוא צבא אחר לחלוטין. מלחמה כמו מלחמת ששת הימים הייתה אירוע חד פעמי וכך מסתכלים עליה גם בצבא, די אם מתבוננים באויבים המקיפים אותנו כדי לראות שמדובר בתקופה זו של המציאות באוייב מהיר ודינמי המוסתר ומוטמן היטב, באויב הן מדרום והן מצפון שמאיים על מרכזי האוכלוסיה כשברקע פועלות מערכות התיקשוב השונות וככל שאתה פרוש יותר ברשת אתה חשוף יותר.

כדי להבין עד כמה העולם חשוף ועלול להיות פגיע, ניקח את רוסיה הגדולה ששם שוקלים לאחרונה לחזור לכתיבת ומתן פקודות – במכונת הכתיבה כדי למנוע חדירות למערכות השונות.

סייבר צה''ל (3) [2]

"הסייבר הפך להיות כלי לגיטימי", מסבירים בצבא, וכדי להמחיש זאת נותנים דוגמא ממה שקרה בתורכיה מספר ימים אחרי הפלת המטוס הרוסי, "במשך עשרים שעות היתה כל המדינה הגדולה הזו ללא אינטרנט. כמה שזה משפיע. לא הרחק משם, תחנות הכח באוקראינה הושבתו ונמל התעופה של קייב נסגר והכל בשל פעילות סייבר".

למרות שבצבא עושים בשנים האחרונות מהפיכה של ממש בתחום המיחשוב והתיקשוב ובמיוחד בעולם הסייבר כולל הקמת זרוע סייבר שאותו מגדירים בצבא כזרוע חשובה לא פחות מזרוע היבשה, גם בצה"ל לא חסינים.

ואף על כי כן היכולות גבוהות מאד, "אנחנו מקדימים את העולם ביכולת הדיגיטלית ב 15 שנה לפחות מספר קצין בכיר בחיל התיקשוב "הכנסנו והטמענו אינטרנט מבצעי המקנה לכל מפקד את היכולת לכל כל דבר בכל מקום", הוא מסביר.

סייבר צה''ל (2) [3]

כדי לעמוד על חשיבות מקומה של ישראל בתחום הסייבר די כדי להבין שרק ל- 5 מדינות בכל העולם כולו יש את היכולת הזו ובהן ארצות הברית, בריטניה גרמניה ואיראן, "כולן במאמץ להסדרה של הסייבר כדי לשמור בעיקר על הנכסים המדינתיים", מסבירים בצה"ל.

ומה באשר לתרחיש הייחוס למתקפת סייבר? בצבא אומרים שישנה סבירות נמוכה לקיומן של מהלכים התקפיים, ישנה הרחבה של אמצעי האיסוף כולל איסוף ותקיפה של אמצעי לחימה אסטרטגיים, "נכון שצה"ל לא נפרץ אבל בהחלטת הרמטכ"ל על הקמת חטיבת הגנה והקמת צוותי התערבות יש בהחלט ראיה נכונה של העתיד שהוא כבר כאן".