רבה של ירושלים על הכותל: "כל אחד יכול לשפוך בו את לבו בדרכו"

    "הרחבה המוכרת לנו כיום הייתה מקום התפילה מזה עשרות שנים, עוד מלפני שחרור הכותל. זה מקום התפילה הקדוש ביותר לעם היהודי, ועליו צריך לשמור בצורה המקודשת ביותר"
    ישראל פריי No Comments on רבה של ירושלים על הכותל: "כל אחד יכול לשפוך בו את לבו בדרכו"

    הרב אריה שטרן מבקש להבדיל בין רחבת הכותל המוכרת, הקדושה כבית תפילה, לבין האזורים סביב • "אפשר לקרוא לזה רשות הרבים של הכותל, אין טעם להיכנס פה לדיונים על קבוצות כאלה ואחרות" • "יש מקום לכל אחד להביע את תפילתו ולשפוך צקון לחשו"

    רבה של ירושלים, הגר"א שטרן
    "הרחבה המוכרת לנו כיום הייתה מקום התפילה מזה עשרות שנים, עוד מלפני שחרור הכותל. זה מקום התפילה הקדוש ביותר לעם היהודי, ועליו צריך לשמור בצורה המקודשת ביותר"
    10:35
    19.04.24
    הרב אפרים אפשטיין No Comments on חג הפסח: עניין של תודעה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "לא צריך לראות בצורה קשה מדי את הקצאת הכותל הדרומי לתנועות אחרות, אפשר לזרום עם זה", אמר רבה הראשי של ירושלים הרב אריה שטרן לאבי מימרן ב"מהדורה המרכזית", "לא צריך לעשות את כל אזור הכותל קדוש באותה מידה".

    הרב שטרן שטח את משנתו, הנעוצה בדעת תורתו הרחבה אודות ההתייחסות לאזורים הסובבים את הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. "הרחבה המוכרת לנו כיום הייתה מקום התפילה מזה עשרות שנים, עוד מלפני שחרור הכותל. זה מקום התפילה הקדוש ביותר לעם היהודי, ועליו צריך לשמור בצורה המקודשת ביותר".

    "שאר מקומות הכותל יש להם ערך וקדושה כמקום חשוב ונכבד סביב האזור הקדוש לנו ביותר, אבל לאו דווקא מקום תפילה. אפשר לקרוא לזה רשות הרבים של הכותל אין טעם להיכנס פה לדיונים על קבוצות כאלה ואחרות. יש מקום ברשות הרבים לכל אחד להביע את תפילתו ולשפוך צקון לחשו, ובלבד, שלפי טעמו יש בזה משום כבוד".

    הרב שטרן הוסיף כי אינו חושש שהמהלך יצור סחף של חילונים לתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות, "בסופו של דבר אפילו חילוניים שרוצים קשר למסורת ותורה רוצים לעשות זאת בדרך המקורית והמסורתית. אם לא מגדירים את האזור הדרומי כבית תפילה אלא כרשות הרבים, יכול לבוא כל אחד לשפוך שיח ליבו, כל אחד יעשה זאת בנוסח שלו".

    הרב שטרן הדגיש כי הוא מודע שזו דעתו האישית, וכי יש דעות שונות, שצריכות לבוא לידי ביטוי "הדבר צריך לבוא לדיון בפני גדולי הדור של ימינו. אחרי השחרור של הכותל היה דיון האם החלק הדרומי שייך לכותל, או שאפשר לקיים בו חפירות ארכיאולוגיות. צריכים שיהיו לנו גם כיום סמכויות מוסכמות של גדולי תורה, שיוכלו לתת תשובות לסוגיות כמו אלו".

    "חבל שאנחנו לא מצליחים לאגד את כל הגוונים, ויש גדולי תורה בדור הזה. הרבנות הראשית היא מוסד חשוב ונכבד צריך שאני גם חבר בו, אבל לתגבר אתו במגזרים שאינם מיוצגים, שאינם באים לביטוי בסוגיות כגון אלו, שנים ארוכות אני מנסה להגיע לשיתו"פ – לא פוליטי – אלא ענייני, הלכתי, בין דתיים לאומיים לחרדים, זה הדבר הכי יפה ! צריך לעשות שייכנסו לרבנות גדולי תורה מכל המגזרים, ולא לפי הקשרים אלא לפי הכישורים".



    0 תגובות