חברי ועדת הכספים במתקפה על יו"ר רשות החברות הממשלתיות

    "המצב הנוכחי חמור מאוד. לא יכול להיות שנבחרת הדירקטורים לא תורכב מכל קבוצות האוכלוסייה. בדקתי את הרשימה ולמשל, מבין ה- 500 אין אפילו חרדי אחד, למרות שלא חסרים חרדים עם תארים וניסיון. גם אין אתיופי אחד. אנחנו לא מונרכיה שיש מלך שקובע הכל''
    שלמה בן יוסף No Comments on חברי ועדת הכספים במתקפה על יו"ר רשות החברות הממשלתיות

    חברי כנסת קראו "להדיח את יוגב ולבטל את נבחרת הדירקטורים", מנגד חברי כנסת אחרים הביעו התנגדות "להחזרת משטר המינויים הפוליטיים"

    צילום: Flash 90
    "המצב הנוכחי חמור מאוד. לא יכול להיות שנבחרת הדירקטורים לא תורכב מכל קבוצות האוכלוסייה. בדקתי את הרשימה ולמשל, מבין ה- 500 אין אפילו חרדי אחד, למרות שלא חסרים חרדים עם תארים וניסיון. גם אין אתיופי אחד. אנחנו לא מונרכיה שיש מלך שקובע הכל''
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דיון סוער וקולני במיוחד התקיים היום (ב') בוועדת הכספים בנושא נבחרת הדירקטורים של רשות החברות הממשלתיות. הרוחות סערו עד כדי כך, שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני נאלץ להרחיק את יוזמת הדיון, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. במהלך הדיון נשמעו דברים קשים מאוד מצד חברי הכנסת ובראשם הקריאה "לצלוב ולהמליץ לשרים להדיח" את אורי יוגב, יו"ר רשות החברות. חלק מחברי הכנסת טענו כי יוגב הוביל להרכב נבחרת של אנשים בדמותו ובצלמו ומנע בפועל ייצוג הולם של כל קבוצות האוכלוסייה, אפילו במקרים בהם נגשו מועמדים ראויים מבחינת ההשכלה והניסיון. יוגב עצמו לא זכה לתמיכה אישית בו בעצמו מאף אחד מחברי הכנסת, למעט תמיכה חלקית בתהליך אותו הוביל. עוד בדיון, חברי הכנסת הטיחו אלו באלו על דבר הכוונות הפוליטיות הן מצד אלו התומכים בנבחרת הקיימת, "המאוישת ע"י אנשי יש עתיד", והן מצד אלו שטענו ש"המהלך נגד יוגב נועד לאפשר מינויים פוליטיים בחברות הממשלתיות". היו"ר גפני הודיע שוועדת הכספים תשוב ותדון בסוגייה בעוד כחודש וקרא לרשות החברות ליישם לאלתר את שילוב נציגי העובדים שנבחרו לשמש דירקטורים ונמצאו מתאימים. עוד קרא לאורי יוגב לבוא ולהופיע בפני הוועדה.

    יוזמת הדיון, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הלינה על-כך שנבחרת הדירקטורים מדירה את רוב קבוצות האוכלוסייה ועל היעדרו של יוגב מהדיון. לאחר שמנהלת יחידת הדירקטורים ברשות החברות, מירה מינס, אמרה שהיא עצמה אישה ומהפריפריה, מעפולה ועובדת ברשות החברות, הגיבה לוי-אבקסיס: "אורי יוגב שלח לכאן את הנציגה המזרחית היחידה להיות המגן האנושי שלו". לוי-אבקסיס קבלה על-כך שלדבריה "בקשת ועדת הכספים לקבל לידיה נתונים אודות התפלגות נבחרת הדירקטורים לא מולאה" והוסיפה: "מדובר בחבורה של 'החברים של אורי'. רצינו למנוע סידור למקורבים וסידרנו מנגנון שכל כולו סידורי ג'ובים לחברים של מנהל רשות החברות. אני מקבלת דוגמאות הזויות שמפקדי אוגדות בצה"ל לשעבר, שניהלו בפועל מערכות שלמות מודרים. כך גם דרוזים מכוחות הביטחון ואחרים בעלי תארים מהאוניברסיטאות המובילות, לרבות כאלו עם ניסיון כלכלי רב דוגמת ד"ר איציק ספורטה שכתב דוקטורט בנושא ונדחה. מדובר במועדון חברים סגור, שלא אני ולא איציק וקנין, לא יכולים להיות בו חברים. יש חוק למינוי דירקטורים מטעם העובדים שמכירים את החברות. נבחרו נציגים אך לא ממנים אותם".

    ח"כ דוד אמסלם (הליכוד): "היום שר שרוצה למנות דירקטור לא יכול לעשות זאת. יו"ר רשות החברות מנהל את העסק הזה ומחליט מי כן ומי לא. לשר יש אחריות על תפקוד המערכת אך אין לו את הסמכות למנות דירקטורים וזה מונע ממנו מלמלא את תפקידו. יש כאן כאוס ובחלק גדול מהחברות הדירקטורים לא ממונים שם כבר הרבה שנים עקב כיפופי ידיים בין הפקיד לשרים והשרים מתחננים בפניו והמצב הזה חייב להסתיים".

    ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "יש להבחין בין האיש לשיטה: מינוי דירקטורים בחברות ציבוריות זה דבר קריטי ודרושים אנשים עם כישורים שמייצגים ציבורים רחבים. יש לקבוע תנאי סף ברורים. מצד שני, אם ניתן בידי שרים את היכולת הבלעדית למנות מאות דירקטורית זה "האימא של השחיתות השלטונית" ובדרך כזו לא ניתן למנוע את זה. אסור שזה יקרה. היינו שם ושילמנו מחירים כבדים על-כך. יתכן שהשיטה של רשות החברות אינה נכונה ונדרש דיון על השיטה. נדרש שפקידים בכירים יהיו תחת ביקורת אפקטיבית יותר של הכנסת והממשלה. יש לדון עניינית בתפקודו של הפקיד ולא לעסוק בכן או לא הדחה".

    ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "אורי יוגב כשל בתפקידו מטעמים רבים: הפרטה, אי מילוי הוראות החוק לגבי עובדים וכד'. אך הפתרון המוצע לא שייך לאורי יוגב, זה להחליף חטא בפשע. לבטל את ועדות האיתור המשמעות היא פוליטיזציה והחזרת הג'ובים". "כל מי שלא יסכים אתכם תרדפו אותו ותביאו יס-מנים. אורי יוגב אינו ראוי בעיני אבל אתם רוצים להפחיד את הפקידות הבכירה, ג'ובים לחברי הליכוד ובמקום 'ליכודיאדה' לקבל 'ג'וביאדה'", קרא רוזנטל לעבר ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) שלאורך כל הדיון חזר וקרא להדיח את יוגב. רוזנטל חזר על אמירות של חברי כנסת לפיהן: "63 דירקטורים בנבחרת הקיימת מקורבים ל'יש עתיד' או לאורי יוגב". מבין קריאות הביניים שלו, אמר ח"כ זוהר: "פקיד שלא יופיע בוועדה נצלוב אותו ונשלח אותו הביתה". בעקבות הפצרות מצד ח"כים, חזר בו ח"כ זוהר מדבריו אך התמיד בקריאה להדיח את יוגב. זוהר: "אורי יוגב שכח שהוא לא ראש ממשלה ולא שר אוצר. שכח שהוא פקיד שצריך לקיים את המדיניות שהשר מתווה. הוא לא יכול להמשיך בתפקידו".

    יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון: "המצב הנוכחי חמור מאוד. לא יכול להיות שנבחרת הדירקטורים לא תורכב מכל קבוצות האוכלוסייה. בדקתי את הרשימה ולמשל, מבין ה- 500 אין אפילו חרדי אחד, למרות שלא חסרים חרדים עם תארים וניסיון. גם אין אתיופי אחד. אנחנו לא מונרכיה שיש מלך שקובע הכל, אנחנו אוכלוסייה מגוונת שיש בה קבוצות שונות. לא ניתן להמשיך בפערים האלה. אני יכול להגדיר בקלות את הקבוצה שכן נמצאת ב- 500 האלה, את ארצות המוצא שלהם, את אורח חייהם. אנחנו בתקופה שהכל נמצא על השולחן וזה לא יימשך. גם אם תציגו שהשיטה טובה התוצאה היא כישלון".

    גפני קרא לאנשי רשות החברות "ליישם לאלתר את החוק בנוגע לנציגי העובדים שנבחרו ע"י העובדים והודיע שבעוד חודש יקיים דיון המשך שבו ידרוש דיווח מאנשי הרשות על התקדמות הן בעניין העובדים והן בעניין הדרכים לשילוב דירקטורים מקבוצות נוספות". בעקבות התנגדות נחרצת של חברי ועדה, הוציא גפני מהודעת הסיכום את קריאת הוועדה לבטל את נבחרת הדירקטורים, אך שב ודרש "לבצע בה תיקונים ניכרים על-מנת שיהיה ייצוג לסקטורים השונים בחברה הישראלית".



    0 תגובות