קינואה – בריאות על קצה המזלג

    יעל איבר No Comments on קינואה – בריאות על קצה המזלג

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מה הקשר בין אווזים לקינואה, והאם צריך להתייחס אליה כאל פסטה אורז או דגן?

    הקינואה הוא צמח בעל פרחים שמגודל לצורך מאכל, הוא ידוע גם בשם "כף אווז הקינואה" יש המכנים אותו "רגל הברווז". הצמח משתייך למשפחת הירבוזיים.

    מי שאוכל קינואה למעשה ניזון מהזרעים של הצמח. גרגר הקינואה מזכיר בצורתו הכלאה של גרגר שומשום ודוחן, צורתו כדיסקית וצבעו צהבהב. קיימים זנים פחות מוכרים בארץ שצבעם משתנה בין חום לאדמדם ויש אפילו קינואה שחורה. שימוש בצבעים שונים של קינואה בבישול מוסיף לה עניין.

    גם העלים של הקינואה אכילים, אך הם משווקים פחות מזרעי הצמח.

     קצת היסטוריה על הקינואה:

    הקינואה מקורה באזור הרי האנדים בדרום אמריקה, והיא שימשה מקור מזון חשוב עבור תושבים המקום, כבר לפני אלפי שנים, יחד עם התירס ותפוחי האדמה.

    מקור שמה של הקינואה הוא בשפת הקצ'ואה. השם המקובל נבע מההגייה הספרדית של השם המקורי קִינְוָּה (kinwa).

    הקינואה הוא צמח עמיד ביותר ומסוגל לגדול בתנאי סביבה קשים, ולכן הוא מסוגל לגדול בקלות גם בהרי האנדים עד גובה של 4,000 מטרים מעל פני הים.

    הספרדים שכבשו את דרום אמריקה חשבו שהקינואה הוא צמח מספוא לבהמות, וכך הם גם נהגו בו. כיום, המדינות המובילות בייצור קינואה הן פרו ובוליביה שם היא נאכלת בשווקים בתבשיל או במרק.

     למה כדאי לאכול קינואה?

     לזרעי הקינואה ערך תזונתי גבוה מאוד.

    הקינואה עשירה בכל חומצות האמינו החיוניות, ולכן איכות החלבון שלה גבוהה ביותר (18% מהקלוריות שלה הן חלבון) וכזה שנחשב חלבון "שלם" (איזון כמעט מושלם בין שמונה חומצות אמינו החיוניות להתפתחות תאים ורקמות בגוף).

    ארגון הבריאות העולמי דירג את איכות החלבון של הקינואה כחלבון מלא הדומה באיכותו לחלב.

    חומצת האמינו ליזין שמצויה בקינואה בכמות גדולה יחסית (וחסרה בחיטה ובדגנים אחרים כמו תירס ואורז), חיונית לגדילה ולתיקון של רקמות. הקינואה גם עשירה בסיבים תזונתיים, ובמינרלים כמו: זרחן, ברזל, מגנזיום, אבץ ונחושת.

    הויטמינים המצויים בקינואה הם ויטמין 2B שחשוב לגדילה תקינה של שיער וציפורניים ולבריאותו של העור, וויטמין ה- E שמצמצם את הסיכון לחלות במחלות לב.

    הקינואה נמכרת לרוב בצורתה המעובדת, כאשר שכבת הספונינים, בה היא מצופה באופן טבעי, מוסרת. הספונינים רעילים ובעלי טעם מר.

    קיבלתם מיגרנה אולי כדאי שתכינו תבשיל עם קינואה:

    במקרה של מיגרנה כלי הדם מתכווצים, הקינואה מהווה מקור טוב למגנזיום, שעוזר להרפיית כלי הדם ומונע את כיווצם צריכה גבוהה של מגנזיום הוכחה כמפחיתה תדירות מיגרנות. גם הריבופלבין (ויטמין B2) שמצוי בקינואה, חיוני לייצור אנרגיה בתוך התאים והוכח כמסייע בהפחתת תדירות התקפי מיגרנה.

     האם קינואה מתאימה לחולי צליאק?

    הקינואה, על אף התפיסה המוטעית, אינה דגן ולא משויכת למשפחת הדגניים. הטעות מקורה, ככל הנראה, באופן השיווק של הצמח. הקינואה משווקת לצד זרעי שעורה, חיטה ותירס.

    מייחסים לקינואה קרבה משפחתית אל הסלק, סלק העלים והתרד. היום ניתן למצוא בחנויות הטבע: קמחים, לחמים, פסטות, חטיפים וכו' העשויים מקינואה ומהווים תחליף טעים ומזין לדגנים האחרים.

     איך מאחסנים את הקינואה?

     אם הקינואה מאוחסנת בחוץ היא עשויה להתקלקל, בשל רגישותה שנובעת מתכולת השומן הגבוהה יחסית שלה. ולכן, מומלץ לאחסן את הקינואה בצנצנת זכוכית במקרר.

    כמשמבשלים קינואה – קודם כל שוטפים!

    הסוד בבישול הקינואה הוא פשוט, שטיפה מקדימה לפני הבישול, תוך כדי עיסוי טוב של הקינואה, תחת ברז המים, תסיר את הקליפה המרירה, שפוגמת בטעם.

    בישול קינואה הוא עניין של תפיסה:

    בישול רגיל:

    על כל 1 כוס קינואה שמים כוס וחצי עד שתי כוסות מים. מרתיחים ומנמיכים את האש, מכסים ומבשלים עד לספיגתם של המים (כ- 15 עד 20 דקות). ניתן להוסיף ירקות ועשבי תיבול טריים. הכמות שמתקבלת לאחר הבישול היא כשתיים-שלוש כוסות.

    קינואה היא פסטה:

    כשרוצים להוסיף את הקינואה לסלט, מרתיחים סיר עם הרבה מים (כ- 3 ליטרים). שמים 1 – 2 כוסות קינואה שטופה, לאחר 10-15 דקות, מסננים את הקינואה במסננת דקה (אפשר לטעום ולראות האם היא עשויה מספיק, להיזהר שהיא לא תהיה רכה מדי). בצורת בישול זו, מומלץ שלא לשטוף את הקינואה לאחר הבישול, כיוון שהיא תאבד מטעמה. משאירים את הקינואה להצטנן על גבי המסננת ולאחר מכן ניתן להוסיף לה ירקות טריים כמו בהכנת סלט בורגול. ניתן לעשות סלט שונה שבו הרוטב עשוי משמן זית, לימון ורכז רימונים, להוסיף פטרוזיליה ונענע, חמוציות מיובשות, ואגוזי מלך מערבבים ומגישים.

    קינואה היא דייסה:

     כשרוצים להכין אותה כדייסה משתמשים במים רותחים, על כוס קינואה משתמשים בשתי כוסות וחצי מים רותחים ומבשלים יחד עד לספיגת הנוזלים. ניתן להוסיף תמרים מגולענים, סירופ מייפל או דבש וצנוברים שיעניקו קרנצ'יות לדייסה.

     קינואה היא אורז:

    כשרוצים להכין אותה כמו אורז, על כוס של קינואה משתמשים בכוס וחצי מים רותחים. מטגנים בצל במעט שמן, ומוסיפים את הקינואה היבשה אל השמן החם. מערבבים כך שכל זרעי הקינואה מכוסים בשמן. ומטגנים למשך מס' דק'. מוסיפים את המים הרותחים ומערבבים. מביאים לרתיחה ומבשלים על אש נמוכה במכסה סגור למשך כ- 15 דק'. משאירים את הסיר מכוסה, ניתן לשים מגבת לספיגת האדים להוסיף תוספות כדי הדמיון הטובה.



    0 תגובות