כשרות היום • מרגיעי המצפון: "הרב, של מי הבשר במלון"

    גם כשרות מהודרת ביותר ורב תלמיד חכם גדול מאוד, אם אין להם נסיון והכרה בבתי מלון מאוד יכול להיות שהכשרות של בית המלון תלקה בחסר
    הרב נחמיה רוטנברג 3 Comment on כשרות היום • מרגיעי המצפון: "הרב, של מי הבשר במלון"

    הרב נחמיה רוטנברג בטור קצר על שאלות אקטואליות בנושא כשרות • והפעם: על המורכבות בכשרות בתי המלון • "נתינת כשרות לבתי מלון הינה "מקצוע בפני עצמו", גם לכשרות מהודרת ביותר ורב תלמיד חכם גדול מאוד"

    גם כשרות מהודרת ביותר ורב תלמיד חכם גדול מאוד, אם אין להם נסיון והכרה בבתי מלון מאוד יכול להיות שהכשרות של בית המלון תלקה בחסר
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "כבוד הרב, מאפה הבשר שמגיע למלון?" שאלה זאת אני מקבל יום יום מלקוחות שבאים לנפוש בבתי המלון שאני נותן בהם כשרות. אני עונה בהלצה "הבשר הוא מהפרה". האמת שאני חושב שזה לא כ"כ הלצה, מכיוון שצריך לדעת כי עניין הכשרות בבתי מלון לא מתחיל ונגמר מאיזה כשרות מגיע הבשר. ולכן ההתמקדות בבשר נותן לנו להרגיש  נעים ונוח שהכל נעשה בכשרות מהודרת אבל זה ממש לא כך. לכן הייתי רוצה להעלות בקצרה את מה שנותני הכשרות מתמודדים בכשרות בית מלון. במאמר קצר זה אעלה  את עניני הכשרות הכלליים במשך ימות השנה במאמר הבא אביא את עניני הכשרות הנצרכים בבתי מלון לקראת פסח.

    חשוב לומר כי נתינת כשרות לבתי מלון הינה "מקצוע בפני עצמו", גם כשרות מהודרת ביותר ורב תלמיד חכם גדול מאוד, אם אין להם נסיון והכרה בבתי מלון מאוד יכול להיות שהכשרות של בית המלון תלקה בחסר. אתן דוגמא פשוטה: לפני כמה חודשים הייתי בשבת בבית מלון שנותן הכשרות בו נקרא כאחד הכשרויות המהודרות בעולם. ראיתי מיד כי לא הוכן תמצית תה ויש אנשים רבים שמקפידים לא להכין תה בשבת נכשלו בהכנת תה עם שקית תה. כמו"כ האוכל הוגש בבופה כשהוא מונח על הפלטה, והלקוחות לוקחים ישר מהמגש, דבר זה יכול להיות איסור מהתורה של בישול.

    אי לכך כמו שכתבתי יש חשיבות עצומה בהכרת מערכות המלון ובעיקר את המערכות המודרניות שהמלונות משתמשים בהם הן במטבח והן בכל שטחי המלון.

    אתמקד במלונות בחוץ לארץ שההכשרה היא מטריפות לכשר. דבר ראשון וחשוב מתוך נסיון ראיתי כי אין צורך להסביר לפרוטרוט לעובדים הגויים מהו כשרות, אלא הסבר כללי מה אנחנו דורשים מהם. ודבר אחד חשוב ומרכזי כי המשגיח הוא בעל הבית של המטבח ועל פיו ישק כל דבר גם בהדלקות של התנורים והגז.

    המעלה של המלונות שעובדיו גויים ולא מכירים את ענין הכשרות, כי הם שומעים ומקבלים הוראות ולא מנסים להתחכם מכיון הם לא מבינים מה טוב ומה לא טוב. נתקלתי בכמה פעמים בצוות שעובד עם כשרות ברמה נמוכה שהיה מאוד קשה להרגיל אותם לכשרות מהודרת.

    לפני כמה שנים בערב פסח במלון בקרואטיה לאחר שהסברתי לכל עובדי המלון את הכללים, שאל אותי אחד העובדים "האם גם שקע חשמלי המשגיח צריך להכניס?" עניתי כי אכן כן. פשוט הבנתי כי אם העובדים בין הדלקת התנור והגז והכנסת שקעים יחשבו שיש הבדלים וזה יכול לבלבל אותם, ומכיון שפסח זה כמה ימים בודדים לא היה איכפת לי שהנוהל יהיה כך שהמשגיח גם יכניס את התקעים לשקעים.

    כאמור החשיבות העליונה לחדד נהלים לעובדים. לאחר מכן יש לסמן באופן חד וברור גם לעובדים וגם ללקוחות את החלבי ואת הבשרי ואת הפרווה.

    החלק הבא הוא הכנת המלון לשבת כאמור לעיל חוץ מכל עניני החימום המורכבים מאוד שיש להכין היטב, יש לדאוג לכל המערכות האלקטרוניות שנדלקים באופן אוטומטי לכבות או לנטרל. וכן להכין תמצית תה לכל השבת שלא יצטרכו להשתמש בשקיות תה.

    הלקוחות המעוניינים בכשרות מהודרת הם העיניים הנוספות של הרב והמשגיח הם יכולים להעיר ולהאיר וזה חשוב מאוד. כמו שבבית יכול לקרוא תקלה במקום ציבורי יש סיכוי שיקרה תקלה לכן העזרה של הציבור חשובה מאוד.

    כאמור אם כל עובדי המלון אינם יהודים כמו המלונות בחו"ל, בשבת יש  דינים רבים שקלים יותר, כגון הזמנת אקסטרות שהמלון רושם מי שלוקח ומחייב לאחר שבת, שאם גוי עושה זאת אין בעיה.

    הרב נחמיה רוטנברג הוא ראש מערך הכשרות VK ועדת כשרות מהדרין בוינה אוסטריה



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      חרדים לדבר ה' לא הולכים לנפוש בבתי מלון
      יש צימרים וכו ,אלא אם כן המלון ממש כשר כמו פלטרין[מוזנח מאוד-חרדי מה לעשות]

      1. מוטב לאכול טרף מלדבר לשון הרע