טיול שבועי עם קובי פינקלר • אל מסתורי יער בן שמן

    קריאת שיר השירים מקבלת כאן משמעות מיוחדת ,לראות הפרחה הגפן הנצו הרימונים ..." או בפסוק אחר ליד התאנה יכולים להבין את משמעות פסוקי התנ"ך והמדרש המדברים על התאנה " התאנה חנטה פגיה .."
    כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • אל מסתורי יער בן שמן
    קריאת שיר השירים מקבלת כאן משמעות מיוחדת ,לראות הפרחה הגפן הנצו הרימונים ..." או בפסוק אחר ליד התאנה יכולים להבין את משמעות פסוקי התנ"ך והמדרש המדברים על התאנה " התאנה חנטה פגיה .."
    16:19
    18.04.24
    ידידיה מאיר No Comments on "עדיין לא סגרנו את הדלתות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי חודש שבט מגלגלים אותנו לפסוק מספר ישעיהו בפרק ה' "כרם היה לידידי בקרן בן שמן" המוביל אותנו היישר ליערות הביכורים של בן שמן.

    היה זה עוד בשנת 1905 כאשר בנימין זאב הרצל , נתן למעשה את ההוראה להתחיל לרכוש אדמות אשר עליהם יינטעו עצים בכלל ועצי זית בפרט. "קרן עצי הזית" נקרא המפעל הגדול הקשור בשמו. חלפו 3 שנים ובשנת 1908 החלו בנטיעת עצי היער הראשונים באזור. אורנים לצד חרובים, עצי זית לצד עצי אלה בודדים, כל אלו היו מנת חלקו של היער הראשון שניטע באזור.

    היה זה היער "הבכור" כפי שכינהו הרצל ואזור בן שמן הפך לצומת חשוב בתולדות הציונות המחדשת.

    לפני מספר שנים, החלו בקק"ל בכריתת עצי היער החולים. חלק מעצי האורן והחרובים נכרתו ותחתם נשתלו עצים חדשים, נוספו מסלולי טיול והוכשרו פינות חמד. בימי החורף, לאחר הגשם, אין כמו יציאה למרחבי היער כדי ללקוט את הפטריות שצצות כאן כפי הביטוי "אחרי הגשם" (צריך לדעת מה רעיל ומה לא) ובעיקר כדי לחוות את חווית היער הזה, הכל כך קשור בראשית ההתיישבות בארץ ישראל.

    יער העוורים

    בתוך היער העבות המשולב באורנים, עצי חורש טבעי ועצי בוסתן פועל פארק המיועד לאוכלוסיית העיוורים בישראל.

    טיול בתוך חלקת הפארק מגלה עולמות קסומים הן למטייל העיוור שלמענו הקימה קק"ל את הפארק הזה והן למלוויהם או למטיילים אשר חשקה נפשם בחלקת אלוקים קטנה כאן, עכשיו וליד הבית.

    יער העוורים

    נורית היבשר היערנית היחידה בכל קק"ל והמנהלת את מתחם היער הזה מספרת שמבנה הגן מבוסס על 3 אזורים עיקריים בעלי אופי שונה: בוסתן על עתיקותיו, חלקת חורש ארץ ישראלי מקורי כולל גינות תבלינים וחלקת יער אורנים.

    מיקומו של הפארק בתוך יער בן שמן והעובדה שהוא מרוחק מכבישים סואנים וממרכזי תעשייה משרה על המבקר בו אוירה נעימה ונינוחה.

    אך יורדים מכביש בן שמן- גבעת זאב(כביש 443) לתוך היער מיד נשמעים מכל עבר קולות זמרה וציוץ. קולות אלפי ציפורים המקננות בינות לעצים העבותים יוצרים הרמוניה של שירה ושלוה.

    נטעיות חדשות

    מערך השבילים בפארק בנוי בצורה חכמה. שביל ראשי מעגלי, ברור וללא מכשולים מוביל את ליקויי הראייה לתוך עולם קסום של צומח, פורח ועצי חורש. כל כמה עשרות מטרים ולעיתים אף פחות ,מוצב על דוכן אבן לוח מתכת ובה תיאורו של פרח כל שהוא. התיאור כתוב גם בעברית וגם בכתב ברייל כשהוא מלווה בהמחשות תלת ממדיות, תבליטים ואמצעי המחשה אחרים. לצדו של הכתב איור של הפרח/ הצומח שעליו מדבר הכיתוב .

    קריאת שיר השירים מקבלת כאן משמעות מיוחדת ,לראות הפרחה הגפן הנצו הרימונים …" או בפסוק אחר ליד התאנה יכולים להבין את משמעות פסוקי התנ"ך והמדרש המדברים על התאנה " התאנה חנטה פגיה .." כך, יכול המבקר לעבור ליד בוסתן של עצי התאנה שעכשיו בימים אלו חונטת פגיה ולדמיין כיצד היא נראית.

    שבילים ביער

    גם המדרש הכל כל ארץ ישראלי מקבל במקום בו ניתבת התאנה ביער אל מול העיר לוד משמעות מיוחדת . נוסיף לכך את חוש הריח המפותח של אוכלוסיית לקויי הראייה והתמונה מושלמת. כדי שלא ילכו המטיילים "לאיבוד" התקינו אנשי הקק"ל מעקה לאורך כל מסלול הפארק, הקימו ספסלי ישיבה מעץ טבעי כך שכל המצוי בשטח הפארק בנוי למעשה מחומרים טבעיים.

    ולמי שחשב שהוא "ראה" כבר הכל צפויה הפתעה. בוסתן מלא עצי פרי ותבלין שגם אם מגיעים עם חוש ריח בסיסי בלבד מיד הוא ממלא את חלל אפינו בניחוחות אדירים. לצידה של התאנה, נשתלו צמחי תבלין וריח כולם ממגוון תוצרת הארץ. השילוב נפלא. ריחות משכרים, ציוץ צפרים, ספסלים טבעיים, נקודות מים ואפילו אפשרות לשבת בצילה של הגפן תחת הזמורות העבותות וליהנות מזיוה של ארץ ישראל.
    פיטום הקטורת, ניחוחות הבשמים ומיני המרקחת מקבלים כאן צביון אחר.

    יער מוסיקלי

    מנהל אזור החוף בקק"ל מאיר כהן העיד לפני מספר שנים, עד כמה ישנה חשיבות ליער מעין זה "יום אחד הגעתי הנה בשעות אחר הצהרים. היה זה יום חורפי ובצל האורנים צמחו להן כמה רקפות סגלגלות. אחד המבקרים מישש את לוח המתכת ובה תיאור קסום של הרקפת . תוך כדי כך שמעתיו משיח לפי תומו " כל חיי חלמתי לדעת כיצד נראית הרקפת. עכשיו וכאן אני מרגיש לראשונה שאני גם יודע את התשובה" נזכר כהן. מי שיבקר ביער העיוורים יזדהה עם כל מילה.

    "הפגודה"- ביתן ידידות ישראל-תאילנד

    ביתן הידידות הוא מבנה פתוח בעל גג משופע, המעוטר בסמלים המקודשים למסורת התאילנדית. הביתן נבנה ב-1998 לציון 50 שנות לעצמאות ישראל ו-50 שנה לעלייתו של המלך התאילנדי בּוּמִיבּוֹל אָדוּלְיָאדִי (רָאמָה ה-9) על כס המלוכה והוענק כשי מהעם התאילנדי לעם ישראל כאות לידידות בין שני העמים. המבנה מוקף גדר וניתן לצפות בו מבחוץ (הכניסה לתחם ולגינת התבלינים בו בתיאום מראש ב"קו ליער".

    פגודה

    החניון המוזיקלי וחניון התקווה

    בפינה אחרת בתוך היער (דורש נסיעה ברכב או באופניים) ,החניון המוזיקלי שבתוך היער, מתייחד באלמנטים משחקיים המפיקים צלילים. לידו נמצא חניון התקווה המתאפיין ברמת נגישות גבוהה ובו פסלים סביבתיים בדמות איל ברזל ונבל.

    מסלול טיול משפחתי מומלץ ביער:

    מחנים את הרכב סמוך למצפה מודיעין. פונים מעט דרומה ומגלים מספר מדרגות עץ. זהו תחילתו של מסלול הטיול בתוך היער המוליך עד לפגודה.

    משם נחזור בשביל העפר ימינה וימינה עד לחזרתינו לרכב ליד המצפה.
    ניתן גם ללכת כמובן כק"מ הלוך ושוב בשביל בו הגענו.

    איך מגיעים?
    נוסעים בכביש ירושלים ת"א( כביש 1) עד למחלף בן שמן. שם יורדים לכביש 443 . נוסעים עוד כק"מ עד לרמזור הראשון ולשילוט מצפה מודיעין. למסלול הטיול פונים שמאלה. לפגודה נוסעים ישר עד הפניה הראשונה שמאלה. ליער העיוורים נוסעים לפי השילוט בתוך היער.



    0 תגובות