תוסיפו קצת טבע לחיים – מסלולי טיולים באזור ירושלים

    יוסי ברויער No Comments on תוסיפו קצת טבע לחיים – מסלולי טיולים באזור ירושלים
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי "בין הזמנים" הם ימים של חום, לחות וגם זמן להתאווררות. להנאתכם מצורפים מסלולי טיול של אתרי מים להפגת החום לצד מסלולים, אשר כולם מתאימים למשפחה החרדית המטיילת.

    צאו לטייל, אך עם "סוף מעשה במחשבה תחילה". חוויית הטיול בטבע היא נפלאה אך יכולה להיות גם מסוכנת. המציאות המצערת מלמדת כי רק בשנה האחרונה קיפחו את חייהם מטיילים עקב התייבשות, טביעה וקפיצה מצוקים. לפני יציאתכם לטיול התקשרו תמיד למוקד המידע של רשות הטבע והגנים – 3639* והתייעצו לגבי מסלול הטיול! טיילו בבטחה וחיזרו לשלום.

    אזור מדבר יהודי הצפוני

    מדבר. מילה מפחידה לכאורה אך לא הפעם. צפונות המדבר חובקות בתוכן גם מקומות נפלאים כמו נחל פרת, שהוא הנחל הצפוני ביותר במדבר יהודה, צמחייה וכחול של מים, שזורמים כאן דרך קבע בעוצמה בכל ימות השנה, ויוצרים נווה מדבר אמיתי.
    שלושה מסלולים מוצעים לכם באזור המותאמים למשפחה המטיילת. שמורות נחל פרת ועינות צוקים (בתשלום), ועין מבוע – שמורת טבע פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום. בכל המסלולים תוכלו למצוא את תחנות מידע של רשות הטבע והגנים וכן את פקחיה. מומלץ להיוועץ בהם בכל עת.

    שמורת טבע עין פרת

    איך מגיעים?
    מירושלים נוסעים לשכונת פסגת זאב וממנה יוצאים דרך מחסום חיזמא לכיוון כביש 60. בכיכר לאחר המחסום פונים ימינה לכביש 437 . לאחר כ- 3 דקות נסיעה ומיד בסוף העלייה, פונים שמאלה לעבר הישוב ענתות (עלמון). נכנסים בשער הישוב וממשיכים ישר כל הזמן – עד אשר רואים שלט המפנה ימינה אל שמורת עין פרת.
    לפני שיורדים מהרכב חשוב להשאיר פתק על שעת יציאה לטיול, זמן חזרה משוער, יעד, שם וטלפון למקרה חירום.
    נחל פרת הינו אחד משמורות הטבע היפות בישראל . מים זורמים, מעיינות שופעים, צמחיית נחלים מפותחת ועצים המצלים עליהם, צוקים רמים וציפורים המקננות בם, מסלולי טיול מסומנים ומוסדרים לקהל הרחב, שולחנות פיקניק וכמובן בריכת התמר.
    כאן המקום להזכיר ולהזהיר. הכניסה למים עם בגדים כמוה כמשקולת על הצוואר והיא מהווה סכנת חיים! היכנסו למים רק בביגוד מתאים לשחייה.
    בנופים אלו של ארץ בנימין חי ירמיהו הנביא בעירו ענתות. קחו עימכם לדרך את ספר התנ"ך. טוב ללמוד על מקורותינו גם בימי "בין הזמנים". במהלך הטיול במקום ניתן להתרשם מאמות המים הקדומות שהם חלק ממפעל המים הקדום שאת שרידיו ניתן לראות בנחל.

    שמורת הטבע עין פרת

    עין מבוע


    איך מגיעים?
    מירושלים נוסעים לכיוון ים המלח. אחרי כ- 15 ק"מ וכחצי ק"מ אחרי הפנייה שמאלה לכפר אדומים, פונים שמאלה לכביש אלון. נוסעים בכביש המתעקל כ- 4 ק"מ עד שהכביש מגיע לנחל, מחנים את הרכב, ויורדים ברגל כ- 400 מטר עד הבריכה. הכניסה ללא תשלום.
    בשמורה אזורי פיקניק ומנוחה, נקודות שירותים. שימו לב האזור דליק מאוד במיוחד בחודשי הקיץ החמים ואסורה הלינה בשטח.
    שמו של המעיין בעברית נגזר מהמילה "בעבוע" והוא ידוע כמעיין המבעבע.
    עין מבוע הוא המעיין המרכזי במכלול המעיינות של נחל פרת. ממערב לו נמצא עין פרת וממזרח לו, עין קלט. מיקומו במרכז הנחל מעניק לו את ייחודו. בזמן שעין פרת וקלט קרובים יחסית לערים גדולות, עין מבוע מרוחק מכל ישוב (לפני הקמת הישובים כפר אדומים ואלון) והדרך אליו בעבר הייתה מפותלת וקשה. בשל כך היווה המעיין נקודה מצוינת לניתוק ושחרור הנפש. בדיוק הסיבה שאנו ממליצים לפוש בו בימים אלו של "בין הזמנים"..

    עוד באזור


    שמורת טבע עיינות צוקים (עין פשחה):
    הנסיעה בכביש העובר לאורך חופי ים המלח נותנת לנוסעים תחושה של התחדשות. כל ק"מ שעוברים בדרך העוברת לחופו של ים המוות מאפשר התבוננות בתמונת נוף אחרת.
    בצדי הדרך ניתן לראות את עצי התמר הנישאים. הרחק מהכרכים הסואנים במרכז הארץ, ניתן כאן לחוש, להרגיש ואפילו לחוות את הרוגע האמיתי. לעלות לסיור במערות קומראן, בהן נתגלו המגילות הגנוזות, לראות את מכמני הטבע בשמורה החבויה בעינות צוקים שאליה אנו פונים והיד עוד נטויה. הכול כאן חבר ליצירה אחת גדולה, שחלקה הגדול נעשה בידי הטבע ובעזרת האדם הפכה לכדאית ומהנה.
    במקום הנמוך בעולם, נמצאת שמורת הטבע הנמוכה בעולם – שמורת עינות צוקים. לצידו של ים המלח, בחלקה הפתוח של השמורה, נובעים מעיינות של מים מתוקים הזורמים לבריכות שכשוך ולבריכת שחייה גדולה. המקום הינו נווה המדבר הגדול בישראל ובחלקים שונים של השמורה עולם חי וצומח עשיר וייחודי. אפשר ליהנות מהמים, לערוך פיקניק לצידם, לאכול ולהתענג על הנוף המקסים של ים המלח והסביבה.
    ו.. רגע. למה עין פשחה? מקור השם הינו תוצאה של פרץ מעיינות מלוחים ומתוקים שבקעו מתוך המצוק המתרומם מעל הים ומכאן השם הערבי פשחה שפירושו מבקע, משבר. מי הגשמים המחלחלים מבעד לסדקי סלע הגיר והדולומיט באזור ההררי , ברום של 600 מטרים מעל לפני הים, פורצים ונובעים בעיינות צוקים ברום של 400 מטרים מתחת לפני הים ויצרו בשמורה קסם מיוחד.
    ביקור בשמורה זו מביא את המטיילים לאחד מגני הטבע הקסומים והמרהיבים ביופיים.
    מומלץ גם לבקר בשמורה החבויה במקום (מחייב תאום מראש) להלך בינות לעצי אשל המופיעים במגוון צבעים ,סמר ימי וגומא דל שיבולים, הקנה המצוי והרשימה ארוכה.
    שפע המעיינות ( כשבעים במספר) יצרו כאן מגוון של צומח מדברי, משולב בצומח גדות נחלים ובתוך מכלול הצומח המאפיין נאת מדבר זאת, לא נפקד מקומו של התמר, שהוא עצמו בן מדבר.

    פרטים נוספים ותאום ביקור בשמורה החבוייה ב- 02-9942355.

    להתראות בטבע,
    רשות הטבע והגנים

    האזינו לקטע מתוך התכנית יוצאים לדרך בהגשתם של רונן גרוס וקובי פינקלר:

    (צילום תמונה ראשית: יוסי ברויער)



    0 תגובות