חכם שלום, הרב טאו והרב נבנצל במכתב לנתניהו: "תגן בבג"צ על הפרהסיא היהודית במדינה"

    אבי יעקב No Comments on חכם שלום, הרב טאו והרב נבנצל במכתב לנתניהו: "תגן בבג"צ על הפרהסיא היהודית במדינה"
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד כשבוע ידון בג"צ בתפוח אדמה לוהט שמוגש לפתחו. הסוגיה הנפיצה היא האכיפה בשבת בחנויות ומרכולים בעתירה שהגישו "התאחדות הסוחרים" בתל אביב נגד עיריית תל אביב ששינתה את החוק בעיר והתירה למאות בעלי עסק לפתוח דלתותיהם ביום השבת.

    במכתב מיוחד שמוען לראש הממשלה עליו חתמו מרן הגר"ש כהן נשיא מועצת החכמים לצד הגרצ"י טאו ראש ישיבת הר המור והגר"א נבנצל רבה של הרובע היהודי בירושלים, הם מבקשים מראש הממשלה לדאוג שתשובת המדינה לבג"צ תהיה בהתאם לעמדה המסורתית שקדושת השבת נשמרת בפרהסיא הציבורית.

    במכתב כותבים הרבנים הגאונים "שמועה מדאיבה הגיעה לאוזננו בדבר כוונתה של עיריית תל אביב לאפשר בחוק את פתיחתם של בתי עסק ברחבי העיר בעיצומו של יום השבת… כיצד יעלה על הדעת לתת גושפנקא חוקית למעשים החותרים תחת אושיות קיומנו כמדינה יהודית?"

    עוד מהמכתב: "מדינת ישראל קבלה על עצמה מאז הקמת לשמור על קדושת השבת במרחב הציבורי שלה, בהנהגה זו ביטאה המדינה כי שמירת השבת הינה מסימני ההיכר הבולטים לחיים יהודיים באשר הם… חובה כפולה ומכופלת עלינו לשמור מכל משמר על קדושת השבת לבל יתחלל כבודה".

    בסיום מכתבתם כותבים הרבנים שליט"א "חוזרים אנו ומבקשים ממך, כבוד ראש הממשלה, כי תשובת המדינה שתוגש לבג"צ בעתירה.. תהיה בהתאם לעמדה זו".

    מכתב לרוהמ (1)

    תחילת הסיפור הוא בשנת 2012 הוגש ערעור לבג"ץ על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, שהתיר לפתוח עסקים ביום המנוחה. בג"צ אכן הורה לעירייה לאכוף את החוק ולמנוע מעסקים הפורעים את החוק מלעשות כך. בתגובה, שנתה העירייה את חוק העזר העירוני.

    מי שעמד אז בפרץ היה שר הפנים דאז גדעון סער. שסירב לאשר ולתת תוקף חוקי להחלטת העירייה.

    לפני שנה החליט בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, כי פסילת החוק ע"י שר הפנים איננה חוקית. מיד לאחר מכן, הוגשה עתירה לבג"ץ ע"י "התאחדות הסוחרים" בטענה כי חוק העזר החדש סותר את חוק שעות עבודה ומנוחה ויש לפוסלו. כצד לעתירה צורפו בעלי מתחם "שרונה" בתל אביב ובעלי עסקים נוספים, כשהם טוענים כי אין לעירייה סמכות להפלות אותם ולמנוע גם מהם מלפתוח את עסקיהן בשבת.

    בקיץ הכריע בג"ץ כי על שר הפנים לתת בתוך שלושה חודשים את החלטתו בנוגע לשינוי חוק העזר העירוני ולפתיחה רחבה של בתי עסק ומרכולים בעיר אביב ביום השבת.

    לבקשת המדינה העניק בג"צ ארכה עד לזאת חנוכה השתא, אולם בממשלת ישראל לא נמצא האמיץ שיגבש הכרעה ברורה. שר הפנים סילבן שלום התחמק בטענה של ניגוד עניינים (קבלת תרומות מבעלי עסקים), והסמכות עברה לשרה גילה גמליאל שהתחמקה אף היא בתואנה של עומס במשרד. כעת עבר הטיפול בתיק לפרקליטות המדינה שעמדותיה בנושא יהדות ידועות לכל.

    הרב יהושע ואן דייק רב הישוב רמת מגשימים וחבר מרכז ליב"ה שעוסק בנושא אומר כי מדובר ב"שעת מבחן לסיעות החרדיות בקואליציה – ביום שני הקרוב עתידה המדינה להשיב לבג"ץ מה עמדתה ביחס לפתיחת המסחר בת"א בשבת. אין ספק כי בג"ץ זה, אשר יש לו השלכות רוחב לאופיו של הרחוב הישראלי בשבתות בכלל ערי ישראל, יהווה נקודת מבחן מהותית של הממשלה הנוכחית אשר חרטה על דגלה לעצור את הכרסום באופייה היהודי של מדינת ישראל".

    הרב יהושע ואן דייק

    הרב יהושע ואן דייק

    הפתרון של דרעי

    ראשי הסיעות החרדיות השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן וח"כ משה גפני מקדמים הצעה לפיה הסמכות על נושא שמירת השבת יעבור מידיו של שר הפנים והרשויות המקומיות לידיה של הממשלה כולה.

    כידוע, בהסכמים הקואליציונים סוכם שלא יתבצעו שינויים בסטטוס קוו בעניני דת ומדינה ללא הסכמה עם הסיעות החרדיות.

    במרכז ליב"ה מדגישים כי הפרצה בתל אביב מהווה סכנת הרס צביון השבת בשאר ערי ישראל. לדבריהם "ירושלים, אשדוד, חדרה, יבנה, ראשון לציון וערים נוספות רבות מחכות לראות מה תהיה עמדת הממשלה בתל אביב".



    0 תגובות