אירופה בהשגחת הבד"צ • כתבה ראשונה בסדרה

    אסתי חדד Comments Off on אירופה בהשגחת הבד"צ • כתבה ראשונה בסדרה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אלפי משפחות חרדיות שגילו לאחרונה את אירופה מציפות את היבשת וגורמות למחסור זמני במכוניות משפחתיות. המלונות באתרי הנופש עברו "גיור לחומרא" והותקנו שם אפילו שעוני שבת. "פעם לא היה איפה לאכול, איפה להתפלל ואיפה להיות בשבת, היום אפשר להישאר חרדי גם בחו"ל"

    מאת: דבורה גינזבורג

    חברות השכרת הרכב באירופה נתקלות בשבועות האחרונים בתופעה צרכנית חריגה: ביקוש הולך וגובר למכוניות משפחתיות גדולות שגורם למחסור זמני בדגמים המבוקשים. החברות, המעוניינות להשביע את רצון הלקוחות, נאלצות להזמין מכוניות משפחתיות ממדינות שכנות.
    לתופעה החריגה אחראיות מאות ואולי אלפי משפחות חרדיות שלאחרונה "גילו את אירופה" והפכו את היבשת ליעד נופש מבוקש.

    בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר על נופש חרדי בחו"ל. בעיתונות החרדית ניתן לקרוא מודעות הקוראות לציבור לשים פעמיו לשוויץ, צרפת או איטליה. זוגות צעירים, מבוגרים, משפחות עם ילדים, חסידים וליטאים, מרשים לעצמם לשבור את השגרה ולהתפנק באתר נופש או בטיול מאורגן לחו"ל.

    העובדים במלונות שבאתרי הנופש באירופה, כבר התרגלו לדרישות המיוחדות של הציבור החרדי ולכך שמידי שנה בחופשת הקיץ עוברת על המלון שלהם "מהפיכה יהודית".
    זה מתחיל בהשכרה כוללת של המלון, על כל אגפיו וחדריו לטובת אורחים חרדים בלבד. נמשך בהכשרת המטבח ובהשתלטות שפים קונדיטורים וכמובן משגיחי כשרות על כל העסק. למעלה, בחדרים, מתקינים שעוני שבת, ובבריכה קובעים שעות נפרדות. אולם מכובד הופך להיות בית כנסת ודואגים גם למקווה טהרה. על ה"מהפכה" באתרי הנופש מנצח רב מקומי שנשכר לשם כך.

    העובדים המקומיים למדו עם השנים את המושג "גוי של שבת" וכבר לא מתפלאים מהדרישות המוזרות של האורחים שפתאום, יום אחד בשבוע, מתקשים לבצע פעולות בסיסיות כמו להדליק את האור. בשבתות, נערי המעליות למדו לא לשאול את האורחים מישראל "לאיזו קומה הם צריכים?" אלא "באיזה חדר הם" על מנת שלא לגרום לנופשים לעבור על הסעיף ההלכתי האוסר להשתמש בשירותיו של הגוי בצורה ישירה.

    "פעם היה מאוד מסובך לצאת לחו"ל" אומרים שי מאור ואלי עציון מחברת "תשדיר" המפרסמת נופשים בחו"ל לחרדים ודתיים. "לא היה איפה לאכול ואיפה להתפלל, איפה להיות בשבת ואיך אפשר להישאר באווירה חרדית. היום הרבה יותר חברות תיירות דואגות לכל הצרכים של המטייל שומר המצוות, כך ששום דבר לא מפריע לו להמשיך להיות חרדי גם בחו"ל".

    מאור ועציון מוציאים מידי שבוע את העלון "שבתון" המחולק בבתי הכנסת. שבו, לצד דברי תורה ומאמרים זוכים המתפללים ליהנות משלל פרסומות לנופש כשר בארץ ובחו"ל. לצד אתרי הנופש הרגילים כמו עיירות בשווויץ, יש מגוון של בתי מלון "מוכשרים" בגרמניה, בספרד, בהולנד, ברומניה ברוסיה והחידוש של השנה: בית מלון כשר למהדרין ב-ארמניה.

    מסתבר שלמרות הדרישות החריגות של אוכלוסיית שומרי המצוות, מנהלי בתי המלון באירופה מפסיקים 'להרים גבה' ברגע שמשלמים להם. "בהתחלה הדרישות נראה להם מוזרות אבל ברגע ששמים כסף על השולחן כמעט ואין בעיה" מסכמים מאור ועציון.

    חברת "גשר" העוסקת בארגון טיולים ונופש לציבור הדתי והחרדי מחזיקה כבר שבע שנים מלון מוכשר בדאבוס שבשוויץ לחודשי בקיץ. החברה, שלה משרדים גם בארצות הברית ובאירופה, מציעה טיולים כשרים ונופש לחרדים ודתיים מכל העולם. נחמן קידר מנכ"ל החברה אומר כי סוד ההצלחה של נופש מאורגן לציבור החרדי הוא הירידה לפרטים הקטנים והתאמת הנופש לאורח חייו של המטייל "אפילו סרט נקי שמוקרן במהלך החופשה עובר סינון של וועדת רבנים רוחנית בבני ברק" הוא מגלה.

    לדבריו, דרוש הרבה ידע וניסיון על מנת לארגן נופש כזה בחו"ל, צריך לבחור "השגחה" מתאימה על האוכל, לקבוע את נוסח התפילה ואפילו איזה רב ידרוש בשבת. חברת גשר מציעה למטייל ולנופש הדתי/ חרדי מלונות נופש באיטליה בצרפת, באוסטריה, וגם טיולים מיוחדים לקברי צדיקים, וטיולים מיוחדים לבנגקוק.

    אפרת ברטרם מנכ"לית חברת "שיא טראוול", המתמחה בנופש וטיולים לציבור החרדי מחלקת את המגמות בנופש החרדי לפי תקופות: לפני תשעה באב יוצאים בעיקר זוגות מבוגרים ללא ילדים ובתקופת בין הזמנים יוצאות גם משפחות עם ילדים. "בדרך כלל הנוסעים לחו"ל הם אנשים מבוססים שמבקשים לנסוע עם הילדים ליעד קרוב. יש גם משפחות שמבקשות להגשים חלום כמו "לטוס עם הילדים במטוס" ניו יורק זה יקר מידי עבורם, אבל אירופה בהחלט באה בחשבון".

    ברטרם מציינת כי הנופש בחו"ל מביא גם לקירוב לבבות. "חובשי כיפות סרוגות, חסידים, ליטאים, כולם באים יחד לנפוש כקבוצה. הם לא מחפשים הפרדה או חומרות, כולם באים במטרה ליהנות. אחרי שהחסיד מתחבר עם חובש הכיפה סרוגה ומבלה איתו יחד, הם חוזרים לארץ כחברים הכי טובים".



    0 תגובות