אריה דרעי נגד השטרות החדשים של 200 ש"ח

    ישראל פריי 4 Comment on אריה דרעי נגד השטרות החדשים של 200 ש"ח
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי שכבר מתח בעבר ביקורת נגד הבחירה בדמויות המודפסות על שטרות הכסף, בטענה לאפליית מזרחיים, שלח היום יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מכתב בהול למזכיר הממשלה, בעקבות הפרסום של בנק ישראל מהימים האחרונים, ובו העתק משטר ה – 200 ש"ח שצפוי לצאת בקרוב.

    "ב- 23.11.15, הודיע בנק ישראל כי בדצמבר 2015, צפוי להיכנס למחזור השטר החדש בסך 200 שקל הנושא את דיוקנו של המשורר נתן אלתרמן. מדובר במחזור השני בסדרת השטרות החדשה", כתב דרעי.

    "תזכורת: ב- 28.4.2013, בפתח ישיבת הממשלה שאישרה את השטרות החדשים, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי "אני מסכים עם אלה שאומרים שהיה מקום ושיש מקום, להביא נציגים של משוררי יוצאי קהילות ספרד וגם של יוצאי קהילות אחרות". רה"מ אמר את הדברים בעקבות סערה ציבורית בשל התבטאותה של חברת וועדת השטרות, הגברת שרי רז "כי אני ממש לא מכירה משוררים מזרחיים בולטים במאה ה-20".

    כאן ביקש דרעי לפרוע את 'שטר' ההתחייבות ולשנות את עיצוב השטר: "ולמרות זאת, עברו שנתיים וחצי מאז, וההחלטה להנציח משוררים מבני עדות המזרח על שטרות כסף במדינת ישראל, אינה מקוימת. בני עדות המזרח מהווים כמחצית מכלל האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, ואין זה ראוי והוגן שימתינו עוד עשרות שנים עד לסדרת השטרות הבאה. כבר 67 שנים שאין ייצוג הולם לציבור המזרחי בהתאם למשקלו הפרופורציונלי באוכלוסייה בכל הקשור לסמלי המדינה, בוועדות הפרסים השונות ובתוכניות הלימודים".

    בהמשך דרעי מונה את שמות חברי הוועדה הציבורית שהוקמה, ש"אין לה דבר וחצי דבר עם רב-תרבותיות ו/או קשר לשירה", ומסכם: "הועדה מונה 12 איש, מתוכם 11 שאינם מבני עדות המזרח ואזרח אחד ערבי. אף לא אזרח אחד מבני עדות המזרח".

    "במציאות שבה כבר 67 שנים לא לומדים באופן נרחב על ההיסטוריה של יהודי ארצות האיסלם, אין ייצוג הולם למשוררים/ות ולסופרים/ות ממוצא מזרחי בספרי הלימוד, יש משמעות רבה לייצוגם בסמלי המדינה. אין לילד/ה ממוצא מזרחי עם מי להזדהות, כשמופגנת בורות כל כך גדולה וכל מה שיודעים לדבר עליו בהקשר של משוררים/סופרים מזרחים הם משוררי ימי הביניים.

    "יש משוררים/ות, סופרים/ות גם מהעת החדשה, שחיו ופעלו בארץ ובעולם כולו. מן הראוי ששני השטרות הבאים יישאו דיוקנאות של משוררים/ות מזרחים. מן הראוי שבניה ובנותיה המזרחים/יות של ישראל, יקבלו ייצוג הולם לתרבותם בסמלי המדינה, כמו גם בספרי הלימוד, בוועדות הפרסים השונות ועוד.

    "לכן, אני פונה אליך לקיים דיון בממשלה, כדי לבחון מחדש את ההחלטה על הדמויות שיתנוססו על השטרות בעשרות השנים הבאות. הכוונה לשטרות שטרם יצאו לשוק. כמו כן, אני ממליץ להקים ועדה חדשה שתייצג באופן הולם ומייצג את כל עדות ישראל ותשקף באופן ראוי את אוכלוסייתה, ללא הדרה של אף עדה או משורר", חתם דרעי את בקשתו.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      את כל הבעיות במדינה כבר פתרת אדון דרעי?

    2. 3

      רחמנות אין שום משורר מבני עדות המזרח על השטרות החדשים "מן הראוי שבניה ובנותיה המזרחים/יות של ישראל, יקבלו ייצוג הולם לתרבותם בסמלי המדינה".

    3. 1

      אוי נו באמת. בזה יש לכם להתעסק?! כמעט כל יום קורים פיגועים ותאמינו לי אף מחבל לא שואל לפני שהוא רוצח אם זה בוזגלו או שטיינוביץ' בשביל מה דרעי היה צריך לחפש ולהציף את הנושא?!?! למי זה עושה טוב?!?!?! עדיף שיועיל יותר לציבור בדברים יותר מהותיים וחשובים ומועילים מאשר לאמר אמירות שלא מועילות בכלום ורק מזיקות וגורמות לשנאה!!!
      נכון שיש אפליה והכל אבל את ההפליה אפשר לפתור בדרכים אחרות יותר מועילות כמו להקים סמינרים ספרדים מצויינים. לעשות לא לדבר! אריה תראה לנו שאתה לא מדבר-עושה! זה יועיל לכולנו!!