טיול שבועי עם קובי פינקלר • חקלאות עברית ב"ארץ הגליל"

    כתב וצילם: קובי פינקלר 1 Comment on טיול שבועי עם קובי פינקלר • חקלאות עברית ב"ארץ הגליל"
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טיול ב"ארץ הגליל" בימי הסתיו, הוא מן החוויות היותר יפות הקיימות בארץ ישראל.

    נסיעה בת שעתיים ממרכז הארץ ומיד ניצבים בפני עולם אחר. שלוה ורוגע, וביחוד בתקופת הסתיו כשהעלים מתחילים להחליף צבעים כמו הזיקית, מאדום לכתום, מירוק לצהבהב. המראות נהדרים. אין צורך בהרבה מאמץ כדי להכיר תופעות שבמדינות אחרות נוסעים שעות כדי להבינם.

    הלכנו הפעם לטיול שכולו חקלאי. להבין, ללמוד, לטעום, לגעת בטבע הכי קרוב שאפשר. שם בגליל העליון, זה בהחלט אפשרי.

    הכביש המחבר בין צומת גומא, ללהבות הבשן, עוטה עלווה ירוקה של עצי אקליפטוס גבוהים, המסתירים לנוסע בכביש את יופיו של האזור.  מול הכניסה לקיבוץ להבות הבשן אנו פונים לדרך עפר ולצידה שלט על המים הגיאו-טרמיים שהפיחו חיים בברכות הדגים באזור.

    ברכות הדגים

    רעיון גידול הדגים בבריכות הובא לעמק החולה על ידי יהודי-יוגוסלבי בשם שוורץ. שתי בריכות הדגים הראשונות של הקיבוץ, נבנו למעשה על ידי קיבוץ עמיר, אשר עלה לקרקע בשנת 1940, ושכן בשטח הבוסתן כיום. כאשר קיבוץ להבות הבשן עלה על הקרקע בשנת 1945, נמסרו הבריכות לידי להבות.

    היה זה הענף המכניס ביותר בקיבוץ. בשנת 1948 נחפרו  3 בריכות נוספות. מהר מאד שטח הבריכות גדל עוד יותר , וחלק מהביצה הפך  אף הוא לבריכות דגים. הבריכות הגיעו גם מעבר לכביש.

    ברכות

    בימים הראשונים הזרימו לברכות את מי עין הטוחן. לאחר מכן השתמשו במי הבניאס. בשנות ה-60, עם הקמת מפעל הדן, החלו להשתמש במי הדן. עם מציאתם של מים חמים באזור (גיאוטרמיים) הבינו כי ניתן לגדל גם בחודשים הקרים את דגי האדמונית. ואכן  סיור בריכות הדגים של קיבוץ להבות הבשן הוא סיור מרתק על גידול דגי האמנון, המזון, משך הגידול, התמודדות עם עופות אוכלי דגים ושימוש במים גאוטרמים לגידול אמנונים בחורף.

    הסיור כולל הדגמה של האכלה והוצאת דגים לשיווק. גוגה קוגן 3763208 052.

    דרך קצרה דרך כבישיה הקסומים של ארץ הגליל מוליכה אותנו לקיבוץ שמיר.

    מכוורת גליל קיבוץ שמיר – מרכז מבקרים ומורשת

    עוד לפני הסיור במכוורת הדבש שבמקום, מעט היסטוריה. אותו מקום ממש, אותו מבנה .

    ארבעים ואחת שנה קודם לכן, ביום חמישי, 13.6.1974 הגיעה חולייה בת ארבעה מחבלים לקיבוץ שמיר. המחבלים נכנסו תחילה לבית האריזה של המכוורת, שהיה המבנה הקיצוני בקיבוץ, שם שהו עדנה מור בת 28 ושושנה גלילי בת 58. הם ירו והרגו את שתיהן במקום. משם המשיכו המחבלים לתוך שטח הקיבוץ. על השביל המוביל מחדר האוכל למכוורת, ירו בקבוצה של חברי קיבוץ שהיו בדרכם חזרה מחדר האוכל לעבודה. מהיריות נפגעה ג'ודי סינטון בת 19, מתנדבת מניו-זילנד, ונהרגה. חברי קיבוץ שמיר, ששמעו את היריות, התארגנו וירו חזרה לעבר המחבלים. במהלך הקרב נהרגו כל ארבעת המחבלים.

    מכוורת

    בחזית חדר האוכל מוצב פסל להנצחת שלושת ההרוגות, פסל שעוצב ובוצע על ידי אביה של עדנה. במכוורת יש קיר הנצחה שעליו תמונותיהן של השלוש וכן גזירי עיתונים המספרים את שקרה אותו יום.

    ומאז לימינו אלו.

    מוקפת  שדות פרחי בר ופלגי מים ומשקיפה אל הנוף המרהיב של הגליל העליון  והחרמון, ממוקמת מכוורת גליל. במרכז המבקרים  צופים בסודות המכוורת, לומדים על  הדבורים העמלות ומחכימים על מלכת הדבורים תוך כדי צפייה בכוורת זכוכית, המהווה אטרקציה ומאפשרת לצפות בחיי הדבורים ומלכתם. במקום מוצג סרט לימודי והוא סגור בשבת. טלפון 04-6947826.

    ואחרי טבילת הדבש מה מתאים יותר לחברו לחלב. ארץ זבת חלב ודבש היא ארצנו ואנו חולפים במושב בית הלל.

    "דרך החלב" הוא שמה של האטרקציה המקומית. הפרות אמנם נראות שלוות אך ניתן להגמיע במקום עגלים ואפילו לצאת עם תעודת רפת. עומר קורלנדי מציע כאן  סיור חוויתי מודרך ברפת מודרנית לאורך תחנות חייה של הפרה, התנסות בחליבה ביד והאכלה מרגשת של העגלים הקטנים, וכמובן שוקו טרי וטעים. טעימת שמן זית אורגני מעולה תוך קבלת הסבר על תהליך הגידול האורגני, מסיק הזיתים ואצירת שמן.. אם תבקשו יפה ותתאמו תקבלו גם סיור עד לגדת הירדן ולמטע התפוזים המתוקים שלו. איש עם המון נשמה ואורך נשימה  לכל גיל 052-3672758.

    חלב

    אור לחג החנוכה בצימר הראשון בישראל.

    לא. זו לא חנוכייה וגם לא חג האורים. זו קלמנטינה שכמעט ואיש לא שמע עליה. כמעט. חוץ מכמה ספרדים, שהגיעו ארצה לפני כעשרים וחמש שנה פשוט כדי לגנוב אותן.  מרים נוריאל, שהקימה כמה שנים קודם לכן את הצימר הראשון בישראל, החליטה שכאן באדמת הגליל ניטע ונפתח אותן.

     אמרה ועשתה והקימה יחד עם בעלה  צביקה את מתחם "פירות ואירוח נוריאל".

    צימר

    מתחם צימרים כפרי הממוקם בלב הגליל העליון ומוקף מטעי עצי פרי מכל עבר. אירוח מושלם לקבוצות קטנות או משפחות גדולות ובו גם יחידות אירוח לזוגות שרוצים לשמור על פרטיות.

     למה אור? תשאלו את מרים. נשאיר גם לה משהו לספר.

    אור

    ניתן לצאת למגוון מסלולי טיול רגליים, טיולי אופניים , להצטרף לסיור במטעי הפירות וכמובן לחוות קטיף עצמי ושלל טעמים.050-6992272

    ובחזרה לדגים. אלו  שבמים ואלו שיגיעו לקרבנו.

     בחוות הדגים דג על הדן, סיור לימודי. מסביב זורמים להם מי  הדן, החצבאני, הבניאס, השניר עד אשר הם מתאחדים לנהר הירדן. האוויר נקי וצלול והשלווה הפסטורלית משתלבת עם צלילם של מי הנחל.

    המסעדה המתפרסת על איים קסומים המוקפים במים הזורמים, לצד השולחנות הממוקמים בין עצי הדולב, התאנה והערבה המשרים צל נעים ותחושה ירוקה. כשליד מפלי המים חיים להם יחד ברבורים, ברווזים וטווסים. טבע של ממש.

    דן

    שימו לב. במקום שתי מסעדות. אחת כשרה והאחרת הפתוחה בשבת. שתי ישויות שונות. אחרי שבדקנו את תעודת ההכשר טעמנו את מטעמי המקום (דגי דניס ופורל, מרק היום, סלטים מיוחדים, קינוחים חלביים טעימים) ויחס נפלא של אנשי הצוות. "אנחנו הרי" כפי שאומר לנו חיים גינזבורג היועץ לניהול ופיתוח תיירות  חקלאית "בארץ הגליל, ארץ של שלוה ונעם".

     עוד פרטים על סיורים חקלאיים (18 במספר) במרכז המידע. 04-6816311



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שלום,
      האם אפשר לקבל את כתובת המייל של קובי פינקלר?