- רדיו קול חי - -

סערה ברובע היהודי • הותקף לאחר שנכנס ל'חורבה' עם דגל ישראל

מאז המקום שופץ ונבנה מחדש ביום כ"ט באדר התש"ע, בית הכנסת העתיק 'החורבה' ברובע היהודי בירושלים הפך ממוזיאון תיירותי לאומי למקום משכנם של אברכי קהילת 'אדרת אליהו' בנשיאותו של הגר"א זילברמן.

חילונים ירושלמים ותושבים מקומיים המשתייכים למגזר הדתי לאומי הגדירו רבות את מהפך השליטה בבית הכנסת ההיסטורי כ'התחרדות' וכהשתלטות של קהילת הרב זילברמן, "על האתר חלים כללי התנהגות חרדיים מחמירים, כדוגמת הגבלת כניסה של נשים וקבוצות תיירים מאורגנות והפרדה בין גברים לנשים בזמן הביקור", טענו המתנגדים החילונים.

20151001021411 (1) [1]

אך למרות זאת – השנים עשו את שלהם והמקום שינה את פניו לחלוטין, ממוזיאון עמוס בתיירים גויים הוא הפך לכולל אברכים שוקק חיים ולבית הכנסת עמוס בזמני התפילות.

השקט שאפף את המקום, הופר אמש (רביעי) בקול תרועה רמה, כאשר משה כהן, דתי לאומי תושב נוף איילון, נכנס למקום לתומו עם דגל ישראל בידו. הוא נזרק החוצה והוכה, הגיש תלונה למשטרה, עד הסוף המפתיע.

"בחזרה לביתי ממעמד 'הקהל' שהתקיים בכותל המערבי, עברתי בסמוך לבית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים, ראיתי את השמחה של המשתתפים ברחבת בית הכנסת, התקיימה שם שמחת בית השואבה, ולתומי, נכנסתי למקום כשדגל ישראל בידי", מספר כהן לאתר 'קול חי', "לא ידעתי שיש איסור להיכנס לבית הכנסת עם דגל ישראל", הוא מוסיף.

כהן ממשיך לספר לאתר 'קול חי' כי "האמת היא שלא האמנתי שאגיע אי פעם לביזיון שכזה כפי שאירע לי במקום. כאשר נכנסתי לבית הכנסת יחד עם 2 ילדי הקטנים, ניגש אלי אחד הרוקדים וביקש ממני לצאת החוצה עם הדגל. לא הבנתי למה, והאם יש איסור להכניס לכאן דגל ישראל. הייתי המום מהבקשה".

"ביקשתי לראות ולדבר עם הגבאי, ואכן ניגש אלי אדם מבוגר שהציג עצמו כגבאי, תשובה הגיונית הוא לא נתן לי, רק ביקש ממני יפה שאצא החוצה עם הדגל, כי זה לא מתאים, 'נדבר בחוץ' הוא אמר לי".

במקום החלה המולה, רבים התאספו סביב כהן והדגל, עד שמישהו החליט להשתמש באופציית האלימות, "לפתע הגיע בחור שצעק לעברי 'זה לא יכנס לכאן', הוא תפס את הדגל, שבר את המקל והתחיל לדחוף אותי החוצה ולמשוך ממני את הדגל תוך כדי שהוא צועק עלי 'צא החוצה'", מספר כהן. התגרה במקום עלתה מדרגה, כהן הוצא החוצה בכוח, דגלו נשבר והוא נדחף באלימות על ידי אותו בחור ששמו שמור במערכת 'קול חי'.

"גם הבן שלי אריאל התחיל להגיב לילדים במקום שביקשו מצית כדי להצית ולשרוף את הדגל. ובמקום החל ויכוח קולני בין אנשי המקום לדתיים לאומים שהתאספו ולא הבינו את ההתנגדות להכנסת הדגל פנימה", הוא אומר.

"הבחור המשיך בכל כוחו לנסות לקחת ממני את הדגל בכדי להמשיך לקרוע אותו, עד שאיימתי עליו שאני אזמין משטרה. וכך היה, התקשרתי למשטרה והוא נעלם".

שוטר שהוזעק למקום ניסה לאתר את התוקף, שהתברר לאחר מכן שהוא בן דודו של התוקף ובן למשפחה חשובה בקהילה.

בהמשך הגיש כהן תלונה בתחנת הקישלה, לשם הובא גם התוקף, לאחר שאותר על ידי המשטרה, "בשעת המתנה לחוקר הגיע התוקף מלווה בשוטר וביקש ממני להתנצל ולבקש סליחה על מה שעשה" מספר כהן לאתר 'קול חי', "לאחר התייעצות עם מספר גורמים החלטתי לקבל את ההתנצלות ואת בקשת הסליחה ולבטל את התלונה נגדו. עלתה לי המחשבה, איך תעבור המשפחה של התוקף את המשך החג כאשר אביהם יישאר במעצר".

20151001021411 (3) [2]

האם המקרה הבודד שאירע אמש, יבעיר שוב את השטח הרגיש?, לא ברור עדיין, אך כהן עצמו בוודאי לא מעוניין בזה, "חשוב לי שיידעו כולם שגדול השלום, ושלסוף הייתה התנצלות ובקשת סליחה", הוא אומר לאתר 'קול חי'.

גבאי בית הכנסת מסר לאתר קול חי כי "חג הסוכות הוא זמן של שמחה ואחדות. לצערנו, במהלך שמחת בית השואבה בבית הכנסת, נפלה תגרה בין שני משתתפים שאינם מתפללי בית הכנסת ואף אינם תושבי המקום. במהלך הניסיון להפריד בין הניצים, התערבו צעירים באופן לא נאות, ולשמחתנו, הגיעו לכלל פיוס כראוי על פי דרך ה'".

למרות תגובת הגבאים, על פי מידע שבידי אתר 'קול חי', התוקף נמנה על הקהילה כבן לאחת המשפחות החשובות בה.