קובי פינקלר טס לבודפשט וחזר עם טיול מצולם

    אסתי חדד Comments Off on קובי פינקלר טס לבודפשט וחזר עם טיול מצולם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    בשעת בוקר מוקדמת נראים הדנובה ובודה יפים מתמיד…
    צבע חום זהב צובע את גבעות העיר, לאורך גדת הנהר ספינות עוגנות ושום רחש באויר לא זע ונע. רק קול זרימת המים נשמע לעיתים ברקע.

    מבחוץ, בודפשט היא עיר יפה, נקיה, תרבותית ומקבלת יפה את התייר. אך מתחת לפני השטח רוחשים חיים אחרים.

    קובי פינקלר מספר בפינת 'חדשות מהעולם' על החוויות מבודפשט:

    ראשית, זאת לדעת. העיר בודפשט בנויה משתי ערים: בּוּדָה הבנויה על רכסי גבעות, ופֵשְט הבנויה על מישור, המשתרע משני עברי הדנובה.

    על הנהר עצמו, מדרום למרכז העיר, מצוי אי טבעי. האי מרגט שנוצר מהתפצלות הדנובה וחיבורה מחדש במורד הזרם. גשרים רבים ובהם הגשר התלוי, הגשר הלבן, גשר החירות ועוד מחברים את שני חלקי העיר.
    העיר השלישית שאוחדה לאגד הערים "בודפשט" היא אובודה, השוכנת מצפון לעיר.

    נוף טיפוסי של גדות הדנובה, ברקע בית המלון

    עשרים ושלושה רובעים מחלקים את העיר הזו שבה קרוב לשני מליון איש. אחד עשר מהם בחלק של בודה והיתרה נפלה בחלקה של פשט. הרובע היהודי, רובע מספר שבע (כמה סמלי הוא המספר ביהדות ולנו) מאכלס את בתי הכנסת הישנים.

    בודפשט מפורסמת גם בזכות מעיינות המים החמים הנובעים ממקור טבעי, שחלקם אף בעלי ערך רפואי. הגדול שבהם נמצא ב"פארק הגיבורים". נגיע אליו מאוחר יותר.

    יפה היא העיר. כבר אמרנו. אך כדי לראות העיר הקסומה הזו טוב נעשה, בטרם נתכנן כל דבר אחר, אם נעלה לאחת משתי הגבעות הצופות למרחקים ומיטיבה עם מראה העיניים.

    23 רובעים יש בעיר, הרובע הזה נמצא ליד מצודת הדייגים

    דרך של כמה דקות ברגל, מגשר השלשלאות, או בכינויו הנוסף – גשר האריות (רבות הן האגדות עליו. מי שיספר לכם על האריה שלשון אין בפיו אינו אלא טועה ומטעה…) תעלה אותנו לגובה של כמאה ושלושים מטרים עד למצודת בודה, מצודת הדייגים, הארמון המלכותי, משכן הנשיא ורובע מספר אחת.

    בכיכר שליד הגשר, נמצא פיסול אבן בגובה 3 מטרים בצורת אליפסה דמוית אפס. זוהי הנקודה של ק"מ האפס של בודפשט ושל המדינה כולה.

    נקודת האפס של הונגריה

    אפשרות נוספת לעליה למרום הגבעה היא ברכבת המצויה בפתחה של הכיכר. תמורת 700 פורינט (כאחד עשר שקלים ושמונים אג'). ממרום הגבעה נפרס נוף מדהים. זוהי בעצם טיילת נוף ותצפית ארוכה שמספקת את אחד המראות היפים ביותר של בודפשט. ניבטים ממנה הגשרים, הנהר, רבעי פשט, בניין הפרלמנט ולמעשה כל מרכז העיר.

    קצה טיילת הנוף היא מצודת הדייגים מעל, שִבעת צריחיה מסמלים את שבעת השבטים שהקימו למעשה את העיר הזו. המבנה עצמו הוקם על חורבות שוק הדגים הישן ומכאן שמו.
    את הירידה עשו בשבילי הגבעה הירוקים. זו פשוט שעת נחת מהנה ו.. לא עולה כסף.

    אחרי שהתבשמנו ממראה העיר ומקסמה, נחצה חזרה את גשר האריות ומיד נפנה שמאלה על הטיילת לכיוון "אנדרטת הנעליים" שעל הדנובה. גם זו דרך חשובה לפתוח בה את הביקור בעיר. האנדרטה עצמה ממוקמת מעט לפני בנין הפרלמנט והיא מכילה כמה עשרות זוגות נעליים אמיתיות שנטבלו בברונזה כדי לשמרם.

    אנדרטת הנעליים על גדות הדנובה, מאחוריהן סיפור מצמרר

    זו נקודת זיכרון מוחשית לרצח יהודי הונגריה שבוצע באכזריות על ידי כבילת קבוצות של יהודים, העמדתם על מעקה הגשר, קשירתם האחד לשני כשירייה אחת בראשו של הכבול הראשון בכל קבוצה, חרצה את דינם של הכבולים אליו לטביעה בנהר הגועש. (אל תחפשו את הגשר. היום לא תמצאו אותו. בעת סיום המלחמה הוא פוצץ וההונגרים לא מצאו לנכון לשקמו כמו שלא מצאו לנכון להקים מעבר חציה נאות למול האנדרטה).

    את סיפורה המלא של הקהילה היהודית ואימי השואה, ניתן לראות במוזיאון היהודי ובבית הקברות הקטן שנבנה בשולי הגטו של בודפשט בחצר בית הכנסת הנאולוגי (למעשה רפורמי) בית הכנסת הגדול.

    סיור משולב במקום כולל בית הכנסת, המוזיאון והערבה הבוכיה עולה 12 יורו המשמשים לצרכי חסד לקהילה (סיעוד החולים, עזרה לקשישים ועוד).

    המוזיאון היהודי, זכר לקהילה מפוארת שנכחדה.

    בקצרה נספר שסיפורה של הקהילה היהודית הגדולה שהיתה במקום, הוא סיפור של חיים בלי דאגות במרבית שנות מלחמת העולם השניה. רק בתחילת 1944 פלשו הגרמנים לתחומה של הונגריה ואף על פי שהמלחמה עמדה להסתיים החלו בהשמדת יהודיה. עד שחרור הונגריה על ידי הצבא האדום בחורף 1945, המשיכו קלגסי "צלב החץ" בעידודו של סאלאשי, ראש ממשלתה של הונגריה, בפשעי המלחמה כנגד היהודים.

    יהודי בודפשט רוכזו בגטו, בבית הכנסת הגדול וברובע, כשרבים מהם מתו מרעב וממחלות בתוך תחומי הגטו. רבים אחרים נרצחו בבודפשט עצמה, על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה ההונגרים. 600,000 מיהודי המקום נרצחו.

    ראובן ברואר מדריך המקום (חשוב מאד ללכת עם הדרכה כל שהיא לפחות לכמה שעות בפעם הראשונה. אין ולא כדאי לחסוך בנושא זה. תמורת כשבעים וחמישה יורו לארבע שעות, למשפחה או כמה משפחות תקבלו תמונה ברורה ומקיפה על הרובע ואתריו) מספר שהחצר האחורית של בית הכנסת, הפונה אל הרובע היהודי, מוקדשת להנצחת שואת יהודי הונגריה, וכוללת רחבת זיכרון לראול ולנברג, חסיד אומות העולם.

    ברצפה בין העמודים משולבת מצבה, ועליה שמותיהם של ולנברג ועוזריו הקרובים ביותר. בחצר האחורית, אנדרטת הערבה הבוכייה העשויה מתכת, ומורכבת מאלפי עלים קטנים שעליהם שמות קהילות ואנשים שנספו בשואה והיא מעוצבת כחנוכיה הפוכה. בחזיתה ניצב עמוד שחור גבוה, אשר שני חללים בתוכו יוצרים את דמותם של לוחות הברית. בראשו הפסוק "אִם יֵשׁ מַכְאוֹב כְּמַכְאֹבִי אֲשֶׁר עוֹלַל לִי" (איכה פרק א', יב).

    מכאן נצא לסיור רגלי בתוככי רובע 7 – הרובע היהודי. צאו דרך השער ממבנה הערבה הבוכיה ופנו ימינה. אחרי כמאה מטר, שלט קטן על הקיר הרבנות הצבאית. כן זו לא טעות. הרב הממונה מטעם המדינה הוא רב צבאי ומשרדיו במקום. למולכם חנות מכולת כשרה. פנו שמאלה ברחוב הקטן לרחוב הקטן קזניצקי. (VII/Kazinczy)

    בית הכנסת של חב"ד ברחוב ושואירי ברובע היהודי

    ברחוב הזה, ממוקם בית הכנסת האורתודוכסי הגדול, קזניצי (זאת לדעת שכל שמות בתי הכנסת הינם לפי שם הרחוב בו הם ממוקמים) המסעדות הכשרות וזהו מרכז האוכל הכשר.

    לפני האוכל נכנס לבית הכנסת קזניצי בית הכנסת האורתודוכסי הגדול. 1500 מקומות יש בו, שתי קומות בעזרת הנשים (יותר מקומות לנשים מאשר לגברים). הרב קופל רייך זצ"ל, ישב כאן על כסא ההנהגה לפני כמאה שנה ומאז איש לא ישב על כסאו.

    כבר מאה שנה איש לא ישב על הכסא הזה

    תפילה במקום מתקיימת בבית הכנסת הקטן בימי חול ובשבת תפילה בנוסח חסידי המתחילה בשעה 9. כואב הלב לראות כיצד במקום שבו היו אלפי יהודים מתקיים בקושי מנין של כשלושים איש.

    ממשיכים באותו הרחוב עד לצומת T, פונים ימינה ומיד שמאלה. שם תגלו בית כנסת נוסף שנבנה לפני כמאה וחמישים שנה.

    מכאן נחזור לכביש הראשי. הליכה רגלית עד לרחוב Fovam ter שבו ממוקם השוק העירוני שהואט למעשה, השוק המקורה בבודפשט.
    זהו השוק הגדול ביותר בעיר והמרשים בהונגריה – מאות דוכנים שעליהם מגוון מאכלים, ריחות, מזכרות ואוירה עתיקה. המקום נבנה בשנת 1890 והוא מהווה למעשה את נקודת הסיום של מדרחוב ואצי, רחוב הקניות המפורסם של העיר.
    הגעה: חשמליות – 2, 47 ו- 49 , אוטובוס – קו 15.

    יוצאים מהמבנה שמאלה, חוצים את גשר החירות כשמצדו האחד השוק המקורה ומעברו השני גבעת גלרט ומתחילים בטיפוס לעבר אנדרטת השחרור המצויה בפסגת הגבעה בגובה של כ240 מטר.

    העליה נעימה. אל תבהלו. בסוף זה שווה כל קלוריה. סימון שבילים ירוק מוביל אותנו אחרי כרבע שעה הליכה (עם ספסלי ישיבה נוחים לאורך הדרך המוקפת עצים ירוקים) לאנדרטה, המסמלת את שחרורה של העיר מעולם של הנאצים על ידי הרוסים.

    עוד רחוב אופייני לרובע

    מכאן התצפית, מדהימה ויפה אף יותר מזו של גבעת הארמון. נראה כאן כל אזור פשט ובתוכו הרובע היהודי, רובעיה האחרים של העיר, הגשרים ונהר הדנובה. יורדים בדרך אחרת מפותלת יותר, חוצים דרך גשר אליזבת (צריך בכל פעם להחליף גשר..) ופונים שמאלה (צפונה) לאורך הדנובה עד למלון אינטרקונטיננטל בודפשט (InterContinental Budapest) זהו המלון בעל המיקום הטוב ביותר בעיר. על גדת הדנובה, עם מראות נפלאים, טרקלין משובח, אנשי צוות בעלי תודעת שירות טובה מעין כמותה והרבה הבנה לציבור שומר המצוות.

    בשבת מתלוה אליך איש צוות לחדד כדי לפותחו בלי חילול שבת. לא בכדי עורכת שם במלון תנועת חב"ד את סעודת ליל הסדר ותפילות מרכזיות בראש השנה ויום הכיפורים. כשצריך מקום למאות ישראלים (רובם סטודנטים שלומדים בעיר) נותנים להם את הטוב ביותר. במלון גם ספא משובח הפתוח בחינם כמעט בכל שעות היממה.

    הנוף הנשקף מהמלון הטוב בעיר

    אוכל כשר בעיר

    ההונגרים יודעים לבשל. נקודה. עכשיו צריך לחבר בין הנקודה היהודית והאוכל הטעים והשילוב מנצח.
    מעל כולם עומדת מסעדת כרמל, הכשרה למהדרין סמוך לבית הכנסת האורתודוכסי במרכז הרובע.
    כל מה שחשבתם על אוכל הונגרי תקבלו כאן. מרק גולש משובח, גולש עם אטריות, בלינצ'ס ממולא בשר, מרק דובדבנים קר (בפחות מעשרה שקלים), ועוד ועוד כמו מרק קניידלעך, גפילטע פיש עם חזרת, סלט גזר מתוק ולהקת כליזמרים בכל יום חמישי בימי בקיץ.

    מסעדת כרמל - ההונגרים יודעים לבשל. נקודה.

    פרטים: טלפון: VII/Kazinczy utca 31. 322 1834

    למולה של מסעדת כרמל, פיצריה ומסעדה חלבית 'כארי מאמא'. פיצה נפלאה, גדים ואורז וכמובן מאפים מיוחדים ו.. הונגרים. מעל הכל, שרות אדיב, נעים וכשר למהדרין.

    פרטים: טלפון: 361-342-0231, 1075, Kazinczy 28

    בחצר בית הכנסת מול הפיצה מסעדת אנא או חנה, הקיימת בעיר כבר חמישים שנה. מסעדה עממית במקום שפעם היה בית הספר. בחצר הרחבה חופה לזוגות הנישאים שם.
    עוד מקום כשר למהדרין הוא שווארמה הממוקמת גם היא מול מבנה הערבה הבוכיה.

    לינה

    הכי מומלץ כאמור, מלון אינטרקונטיננטל בודפשט (InterContinental Budapest) בשל כל הסיבות: מיקום, מראה נאה, יחס לאורח והרבה מאד הבנה לצרכי הציבור שומר המצוות.
    כתובת: Apáczai Csere János utca 12 ‏

    מוסדות חב"ד בעיר

    אמרת חו"ל אמרת חב"ד. בין עם מדובר בהודו, דרום אמריקה או אירופה. תמיד בסופו של דבר אחרי כל האטרקציות מחפשים בשבת או בערב את היהודים, הישראלים והחיבור ביניהם.

    'קרן אור' זהו שמו של בית חב"ד ומרכז הקהילה הישראלית בהונגריה, המופעל על ידי בני הזוג הרב שמואל, הרבנית דבורי רסקין ומוטי הרצוג שמספר שברחבי העיר ישנם 7 שלוחים הפועלים בקרב היהודים והישראלים.

    בראש הקהילה כאב בית דין עומד הרב ברוך אוברלנדר וסביב להם בתי ספר ("בית מנחם" ובו למעלה ממאה ילדים בגילאי מעון עד כיתה ו'), ובית ספר נוסף באובודה מעבר לנהר, בתי כנסת ומרכז הקהילה הישראלית.

    בית חב"ד של משפחת רסקין, חם ונעים בלי קשר למזג האוויר

    בכל ימות השבוע מתקיימות במקום תפילות מנחה וערבית ולאחריהם שיעור וסעודה. ביום חמישי יש צ'ולנט משובח. בערב שבת זו חויה מיוחדת. למעלה ממאה איש מגיעים לתפילה (תמיד בקיץ זה בשבע וחצי!) בבית הכנסת היפה ולאחריה באולם האירועים סעודה.

    סעודות אווירה מיוחדת, שירה נפלאה של זמירות השבת הבוקעת ועולה מן האולם, כשהמשתתפים חשים כמשפחה חמה. גם הסטודנטים הרבים מגיעים מדי שבת לבית חב"ד מרגישים כי זהו ביתם השני, מקום חם עם הרבה אהבה.

    מרכז הקהילה הישראלית – בית חב"ד קרן אור. טלפון: 361-268-0183+ נייד: 36-30-447-6335+
    דואר אלקטרוני: [email protected] אתר: www.ChabadHungary.com
    כתובת: Budapest 1052, Karoly Krt 20

    עוד ברחבי העיר

    מדרחוב ואצי אוצה
    רחוב המותגים של בודפשט ובעצם של הונגריה. לבקר שם רק כדי לצאת ידי חובה, לא לקניות.

    מרחצאות
    לכל מדינה מאפיינים משלה ואחרי האוכל המיוחד גם המרחצאות תופסות מקום של כבוד.
    בהונגריה ניתן למצוא 1700 מעיינות חמים ואתרי ספא חלקם הגדול נפרד. אתר לגברים ואתר לנשים. המרחצאות הפכו זה מכבר לחלק בלתי נפרד מאורח חייהם של ההונגרים כאשר רבים מגיעים לבתי מרחצאות אלו כדי ליהנות הן ממים חמים עם מינרלים והן כדי להתרפא.

    המרחצאות תופסות כאן מקום של כבוד

    האתר הגדול ביותר מרחצאות סצ'ניי מצוי בקצה העיר לא הרחק מכיכר הגיבורים. מטרו מספר 1 עד לתחנה האחרונה יוביל אתכם אחר כבוד למקום. כתובת: Allatkerti korut 11, Budapest

    האי מרגט
    אי טבעי הוא, האי מרגט שנוצר מהתפצלות הדנובה וחיבורה מחדש במורד הזרם. לטייל בו בשבת או בשעת אחר הצהרים הקרירות. משהו כמו הפארק הלאומי שלנו עם פארק הירקון אבל כשאתה בשטח אורבני גם זו נקודה נעימה. בדרך לאי או בחזרה ממנו עברו דרך בנין הפרלמנט המאד מרשים. אם זמנכם בידכם אפשר להיכנס (יש סיור בעברית ויש אפילו יהודי העובד ברדיו הונגריה המשמש בו כיועץ).

    בנין הפרלמנט - יש סיור בעברית

    בתי עלמין
    ברחבי בודפשט 3 בתי עלמין. הקטן שבהם, סמוך למוזיאון היהודי. בית העלמין שבו טמונים מרבית נרצחי השואה שהובאו לקבר וכן גדולי ישראל שחיו בהונגריה ובעיר טמונים בבית החיים ברחוב קוזמה. אחד מהם הוא רב שמעון אופנהיים שכיהן כראב"ד בבודפסט במשך יותר מ – 50 שנה.

    מחוץ לעיר
    בית הכנסת הקטן בעולם, מוזיאון מרציפן ומוזיאון מיניאטורות בעיירה סנטאנדרה.
    נסיעה של כצי שעה צפונה ברכבת (סמוך לאי מרגט בצד של בודה) ואנו מגיעים לעיירת אמנים קטנה וציורית. עד לפני מספר שנים היתה העיירה מנותקת מחשמל אך כיום העיירה הפכה לאתר עשיר בחנויות , בזכות ריבוי הגלריות והמוזיאונים שבה וקרבתה לעיר הגדולה.

    נוף ציורי, מבט מלמעלה על בודפשט

    גולת הכותרת היא בית הכנסת הקטן בעולם. או בעצם אתר הנצחה קטן לבית כנסת גדול שעמד כאן פעם.
    עד המלחמה התגוררו בעיירה כמה מאות משפחות יהודיות ולהם בית כנסת עם מאות מקומות. כמעט כל יהודי סנטאנדרה נספו ומשפחה אחת בלבד שבה לביתה. לפני עשור פתחה משפחה זו אתר הנצחה קטן, הכולל לוח הנצחה בעברית ובהונגרית עם שמות הנספים, וחדר קטן ובו כמה חפצים שנותרו, כמו ספרי תורה, סידורי תפילה וכדומה.

    האטרקציה הגדולה בעיירה היא מוזיאון המרציפן שבו מוצגות עבודות פיסול ועיצוב במרציפן מחד. ומוזיאון המיניאטורות מאידך. לכו לשם ואל תחמיצו. גדולים לצד קטנים עומדים ליד המוצגים ונהנים. הכל בעיירה במרחק נגיעה.

    קטר מתוק העשוי מרציפן

    מוזיאון המרציפן – טלפון: 36-26-311-931
    מוזיאון המיניאטורות – טלפון: 36-26-313651

    דרכי הגעה ממקום למקום

    בתוך העיר, ישנה רשת של חשמליות, רכבת תחתית טובה (מקבלים מפה בכל נקודה) ואוטובוס שעושה סיור מקיף בעיר כולל בעברית. כרטיסים יש לרכוש מראש.
    צריך לזכור שמרבית אתריה של העיר מצויים בתוך קשת שמיתרה אינו עולה על 2 ק"מ וכדאי לסייר בה רגלית. רק כך מגלים את הפינות היפות.

    מטבע

    המטבע המקומי הוא פורינט שערכו פי שישים מהשקל הישראלי. לא כדאי ולא מומלץ להשתמש ביורו וערכו כאן בהחלפות, גבוה. מרבית המקומות מקבלים כרטיסי אשראי.

    הדרכה

    מומלץ מאד ללכת עם הדרכה כל שהיא לפחות לכמה שעות. פרטים: ראובן ברואר 36-20-669-3119

    לסיום הנקודה הישראלית…

    בבודפשט, כמו בכל בירה אחרת פועלת שגרירות ישראל לטובת הישראלי ובעיקר לטובת הסברת המצב של ישראל בקרב אוכלוסיית המדינה.

    אילן מור, שגריר ישראל הונגריה, הספיק כבר לבקר בעשרים ערים במדינה( הוא הגיע רק לפני מספר חודשים) ויש לו מטרה ברורה. להביא לידי כך שכל הונגרי יבוא לפחות פעם אחת בחייו לבקר בישראל "רק כך הם יבינו אותנו" הוא אומר. בינתיים, אנחנו מבקרים כאן ואחרי שלוש שעות טיסה מנמל התעופה החדש של הונגריה נוחתים שוב למציאות הישראלית.



    0 תגובות