סופ"ש אקטואלי: הצילו, פיקוח נפש! • יוסי לזר

    יוסי לזר No Comments on סופ"ש אקטואלי: הצילו, פיקוח נפש! • יוסי לזר
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים", המשפט הזה הושמע השבוע רבות בכמה הקשרים שונים.

    הפעם הראשונה הייתה כמובן במינוי ההיסטורי של השר יעקב ליצמן לשר הבריאות. [איזה תחושה מוזרה לכתוב על 'השר' ליצמן], מינוי שעליו עבד קשה ח"כ מהאופוזיציה בשם יאיר לפיד, שנראה שעובד קשה כדי לחזק את ההשפעה של הנציגים החרדים על החברה הישראלית כולה.

    אם מישהו שאל את עצמו, מדוע עד היום העדיפו במפלגת 'יהדות התורה' שלא לקחת תפקידי שר, הרי שרק השבוע ראינו דוגמא לעניין. פסק דין של בית המשפט לענייני עבודה קבע כי אסור על פי חוק לקיים משחקי כדורגל בשבת. היו שחשבו שגם כאן מתקיימת האמרה של "צדיקים נעשית מלאכתן בידי אחרים", כאשר בית המשפט יושב על תקן האחרים, ונלחם כמו 'הוועדה למען השבת' עבור הציבור החרדי ושמירת ערכי היהדות במדינה.

    אך כמובן שכאן הסיפור הרבה יותר מורכב, בית המשפט אמר שעל פי חוק בשביל לעבוד בשבת נדרש היתר מיוחד מהשר הממונה, שבמקרה שלנו מדובר כמובן על שר הכלכלה הרב אריה דרעי שניצב עכשיו בפני הדילמה בבחינת 'אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי' אוי לי מחילול השבת ואוי לי מלצאת כנגד חלק ניכר מהציבור הישראלי – כולל חלק מ'השקופים' שלצערנו ה'עונג שבת' שלהם כולל משחקי ספורט בשבת.

    מהבחינה הזאת ההתמודדות של השר ליצמן קלה יותר – כיון שכפי שהוא ניסח את זה, ההיתר של "המועצת" ניתן לו להיות שר דווקא במשרד הבריאות כיון שזה 'פיקוח נפש' [של החולים לא של ליצמן].

    הפעם השלישית שבא ראינו את המלאכה נעשית ע"י אחרים, הייתה כאשר מליאת הכנסת אישרה השבוע ביום רביעי בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנת 2016-2015. למרות ההודעה של כחלון על הורדת שיעור המע"מ ל17% אין בתקציב הזה שום בשורה עבור אזרחי המדינה. או כפי שהגדיר זאת בעצמו שר האוצר ההישג הגדול של התקציב הוא ש"זה תקציב חדש, ללא גזירות וללא הכבדות", אומנם עבור האזרח בישראל זהו ממש "הישג" דרמטי שלא יטילו עליו עוד מיסים וגזירות. אבל ב"ה עבור המגזר החרדי התקציב הזה מוחק את רוב הגזירות של לפיד [כן. ההוא מהמינוי של ליצמן] מהקדנציה הקודמת.

    אם בשנת 2013 לאחר הצגת התקציב נכתב ב'דה מרקר' כך "כשהציג שר האוצר יאיר לפיד את התוכנית הכלכלית הייתה התגובה הרווחת שיש בה רק בשורה גדולה אחת, הקיצוצים בתקציבי הציבור החרדי" – הרי שהשבוע הכותרת ב'דה מרקר' הייתה "תקציב המדינה מיטיב עם מוסדות חרדיים: התמיכה בישיבות תגדל ב-74%".

    נכון שאנחנו יודעים שאין כאן באמת הגדלה של התקציבים עבור המגזר החרדי אלא רק להחזיר עטרה ליושנה ולחדש את התמיכה שמגיע לציבור החרדי בזכות. עדיין היה סיפוק גדול לראות שהעבודה היסודית של הח"כים החרדים בהסכמים הקואליציוניים נושאת פרי ומוצגת ע"י כחלון בתקציב המדינה.

    כל שנותר עכשיו, הוא רק לקוות שהתקציב יעבור בשלום בקריאה שניה ושלישית בבחינת "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".



    0 תגובות