פרסום ראשון • אלו הדיינים הספרדים שנפסלו על ידי ש"ס

    מני גירא - שוורץ No Comments on פרסום ראשון • אלו הדיינים הספרדים שנפסלו על ידי ש"ס
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האם אנחנו לקראת פיצוץ ה'דיל' על זהות הדיינים? בעקבות וטו של מפלגת ש"ס על מספר דיינים מטעם 'הבית היהודי' – המערכת נכנסת לסיחרור. כמו"כ, גם ב'יהדות-התורה' רחוקים מהסכמות, ובעקבות כל זה החשש כעת הוא איבוד הרוב המזוהה עם החרדים בוועדה.

    יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וח"כ ישראל אייכלר הגיעו היום (רביעי) לפגישה בלשכת שרת המשפטים איילת שקד, בכנסת. הפגישות התקיימו בנפרד, כשכל אחד מהצדדים חותר ליעד אחר. גפני הציג את חמשת הדיינים המזוהים עם 'דגל התורה', ואייכלר הציג שניים לפחות מרקע חסידי – "בסופו של דבר ימצא הפתרון, השאלה היא מי מהחסידים ימונה", אומר לנו גורם ביהדות התורה.

    יצחק יוסף קובי הר צבי

    במקביל לצרות הקטנות יחסית מכיוון יהדות התורה, שקד נמצאת בבעיה מרכזית אחרת – מול ש"ס. במידה ולא תגיע להסכמות עם נציגי הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, החשש הוא שמינוי הדיינים יתקע שוב, לעוד מספר חודשים.

    כעת, ש"ס מטילה וטו בשורת נושאים ועל מספר שמות. מנגד, עיקר הכעס בבית היהודי הוא על פסילת מינוי דיינים ספרדים דתיים לבית הדין הגדול – "הם רוצים לשמר את ההגמוניה על רבנות ספרדית הפונה לעם ולמסורתיים, בידיהם", אומר גורם המעורב בפרטים.

    כזכור, בתוך הציונות הדתית עולים קולות בשבועיים האחרונים, הדורשים כי בין המינויים יהיו דיינים ספרדים. ככל הנראה בעקבות זאת, השרה שקד חתמה לפני כמה ימים על שלושה שמות מועמדים – הרב משה אמסלם, הרב יאיר בן מנחם, הרב ציון לוז, כמועמדים לבית הדין הגדול. כל השלושה ספרדים המזוהים עם הציונות הדתית.

    מלבד ה'וטו' על מינוי דיינים ספרדים שאינם מש"ס לביה"ד הגדול, ש"ס אף פסלה את הרב אוריאל לביא – הזכור מפרשת הגט מצפת.

    בנוסף, הרב ניר ורגון, הרב בניהו ברונר, הרב דוד בס, מועמדים המזוהים כליברלים וקרובים לצהר, נפסלו אף הם כמובן.

    הבעיה המרכזית של ש"ס היא מועד סיום כהונת הרב בוארון, בעוד כשבועיים – ד' תשרי. אם לא יגיעו להסכמות עם שקד המחזיקה בדיל עם ארבע נשים בוועדה, לש"ס יהיה קשה להשיג רוב למינויים בבית הדין הגדול – מינויים אלו דורשים רוב מכריע של 8 נציגים.

    תמונת המצב היא כי בעוד על 'דיל' המינימום – 15 דיינים לאזורי, הסיכויים להגיע להסכמות גבוהים. על המשך המינויים, כלומר תשעה דיינים נוספים על ה-15 לאזורי, וששה דיינים לבית הדין הגדול – אם ש"ס תמשיך להתעקש, הדיון המיועד לכ"ו אלול לא יכונס, ולאחר פרישתו הקרובה של הרב בוארון, יחסי הכוחות בוועדה ישתנו לרעתה.



    0 תגובות