מגלים עולם • מדריך לחופשה שלכם בשוויץ // מיוחד

    דוד גדנקן | צילום: אתר תור פלוס וויקיפדיה 1 Comment on מגלים עולם • מדריך לחופשה שלכם בשוויץ // מיוחד
    22:58
    24.04.24
    אבי יעקב No Comments on תקלה חמורה ברשת יש חסד: מוצרים ללא כשרות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נעים להכיר
    שוויץ היא מדינה באירופה שאין לה מוצא אל הים, אבל ההרים האדירים והאגמים הנפלאים הפכו אותה למושכת מיליוני תיירים, בכל עונות השנה. שטחה כ-41300 קמ"ר, האוכלוסיה שם מונה כ-7.5 מיליוני תושבים. שלוש שפות דיבור עיקריות גרמנית-שוויצרית, צרפתית ואיטלקית. עיר הבירה היא ברן. המשטר הנוהג בה הינו רפובליקה פדרלית. המדינה מחולקת לקנטונים ואחת הדרכים הייחודיות לדמוקרטיה שלה היא הצבעות במשאל עם. בשנים האחרונות יותר ויותר בתי מלון ומקומות הארחה מאפשרים לציבור שומרי המצוות לנפוש ולטייל בשוויץ. בתי המלון בעלי הכשרים מוקפדים, בכל אלה בתי כנסת, ובעונות החופש שיעורי תורה מחד וטיולים מאורגנים מאידך. בהמלצות ביקור בשוויץ נציין את הערים מרכזיות ואתרי התיור בהם וכן אתרי נוף ייחודיים שההגעה אליהם תלויה באמצעי התחבורה העומדים לרשות המבקרים רכבת, רכב שכור וכדו'.

    א. ציריך (ZURICH)
    הגדולה בערי שוויץ המהווה בעיקר את המרכז הכלכלי-פיננסי (בנקאי) של המדינה. ציריך נמצאת בקצה הצפוני של "אגם ציריך". אם הטיול משפחתי (כולל ילדים) מומלץ להצטרף לשיט באגם. העיר נמצאת בכעין בקעה ומסובבת בגבעות. את העיר חוצה נהר בשם לימאט. כעיר פופלרית לתיירים מתקיימים בה סיורים רגליים (משכם כשעתיים) שעיקרם סביב העיר העתיקה. הרחוב הראשי של העיר והיוצא מתחנת הרכבת הראשית נקרא "באנהוף שטראסה", לאורכו מיטב חנויות האופנה והתכשיטים. לחובבי ההיסטוריה נמליץ לבקר במוזיאון השוויצרי הלאומי (בקרבת תחנת הרכבת המרכזית). באחד מביקורי בציריך שוטטתי עם ידיד שכיום הוא שופט בבית המשפט העליון בירושלים. ליד נהר הלימאט בדרכנו לבנהופ-שטראסה נעצר ידידי ואמר "תסתכל על השוויצרים באיזה רוגע הם הולכים כששלווה נסוכה על פניהם". כששאלתיו לפשר דבריו השיב לי "כבר כמה מאות שנים שלא הייתה להם (לשוויצרים) מלחמה או מאבק צבאי. ה"מאבקים" היחידים שלהם הם הכנסות פיננסיות נוספות".

    שוויץ 2

    ב. לוצרן
    הסופר הרוסי הידוע לב טולסטוי כתב על העיר לוצרן "למראה היופי של מימיה, של הריה, של שמיה, אוחזת בי טלטלה ספרותית". כשאני טיילתי בעיר ובסביבתה ההררית הייתה תגובתי, כמו במקומות רבים בשוויץ, מה רבו מעשיך ה'. כמו ערים רבות בשוויץ גם לוצרן נמצאת לחוף אגם יפהפה "אגם לוצרן". העיר חצויה ע"י נהר ששמו רוייס (REUSS). סמלה של העיר הינו הגשר העץ ששמו "גשר הקאפלברוק (KPELLBRUCKE). גשר החוצה את נהר הרייס. נבנה לראשונה בשנת 1333. אורכו כ-200 מטר. בצידי הגשר ציורים המתארים את תולדות העיר (בשפה הגרמנית). בשנת 1993 נשרף הגשר בעיקר בחלקו העליון. השוויצרים בדייקנותם הידועה, שיפצו ושחזרו הגשר והוא חזר להיות האתר הפופולרי בעיר.

    ההמלצה היא לטייל רגלית בעיר העתיקה תוך דגש על בית העירייה הישן וכיכר שוק הגרעינים משם לשוק היין לכיכר הטחנות וגשר הטחנה. בלוצרן יוצאים מדי שעתיים סיורים רגליים של כשעתיים ממשרד התיירות שליד תחנת הרכבת. ההמלצה העיקרית היא לצאת מלוצרן למרחק של כ-15 ק"מ לכיוון מזרח העיר אל הר פילאטוס (PILATUS). ההר גובהו 2130 מטר ועליו תצפית שהיא חובה למבקרים באזור. הטיפוס אל מרפסת התצפית היא בעזרת רכבת הרים. מהתחנה האחרונה יש טיפוס קצר ולא קשה אל התצפית ממנה תראו את אגם לוצרן כמונח על כף ידכם ומעבר את פסגות הרי האלפים. ברצוני לשתף אותכם בחוויה מצמררת שהייתה לי בנסיעה מלוצרן אל הר הפילאטוס. באמצע הדרך חזיתי בהמראה של מטוס קרב שוויצרי מתוך ההר. שוויץ כידוע היא המדינה המוכנה ביותר למלחמה אטומית ובין השאר בתוך שרשרות הריה המרובים אתרים צבאיים כולל שדה תעופה למטוסי קרב, בתי חולים לשעת חירום ומקלטים המוניים לתושבים.

    האלפים שוויץ ויקיפדיה

    ג. ברן
    עיר הבירה של שוויץ. בה ממוקמים בתי הנבחרים של המדינה, מרכז הבנק הלאומי, השגרירויות הזרות ועוד. הסמל הבולט והמוכר של ברן, קשור לשם העיר. בכניסה לעיר פארק של דובים. זו מסורת של שנים רבות מאד והדובונים הנמצאים בפארק הינם צאצאי הדובות משנים עברו. האתר השני הידוע הינו מגדל השעון בכיכר קורנהאוזפלאץ. שם הכיכר נובע ממגורת חיטה ששכנה ליד המגדל. ניתן להצטרף לטיול מודרך במגדל העתיק (נבנה בתחילת המאה ה-12), לימים נשרף, נבנה מחדש ושוקם. אם הנכם חובבי היסטוריה של המדע, אמליץ לבקר ברחוב קראמגאסה מס' 49, זהו ביתו של המדען היהודי הנודע אלברט איינשטיין. בביתו תצוגה של צילומים ומסמכים מתולדות חייו. ניתן גם לבקר בבניין הפרלמנט השוויצרי, העיקר בתקופת חופשות. למרות התדמית ה"מרובעת" של השוויצרים אני זכיתי בביקורי באולם הדיונים לחזות בתערוכה מלאת הומור כשעל המושבים של חברי הפרלמנט בובות בגודל אדם שהן קריקטורות של הפרלמנטרים. אמליץ גם להלך ברחובות העיר העתיקה תוך תשומת לב כי ברן מרובת מזרקות מים יפהפיות.

    ד. ז'נבה
    עיר קטנה בממדיה ובמספר תושביה הקבועים (כ-70000) אבל מכילה את מגוון הארגונים הבינלאומים הגדול באירופה בעיקר של ארגון האומות המאוחדות. אין בה אתרים רבים לביקור אבל מיקומה על חוף אחד האגמים הגדולים והיפים של שוויץ, מאפשר בילוי משפחתי מהנה. האגם שמו לימאן (Lac leman). סימלה הידוע של ז'נבה היא מזרקת המים הענקית מתוך מימי האגם (מזרקה מלאכותית) הנראית מכל חופי האגם. קיים סיור של שיט לאורך חופי האגם, שיוט של כמה שעות. כיוון שהאגם נמצא בכעין עמק שמסביבו שרשרות הרים, כולל מדרונות האלפים. ההמלצה החמה ביותר היא לנסוע לעיר הנופש הצרפתית "שאמוני" (כשעה וחצי נסיעה), מומלץ לצאת בבוקרו של יום ושם לנסוע ברכבת ההרים וברכבל לעבר האתר "איגלי דה מידי" – AIGUILLE DU MIDI. אתר הנמצא בגובה 3842 מ' בהרי האלפים והוא מהיפים בנופים ההרריים. כשתבקרו במקום תבחינו בקבוצות מטפסי ההרים המטפסים לפיסגת הרי האלפים למונט בלאן. אם חשקה נפשכם בחוויה אלפינית נוספת באיגלי דה מידי תחנה לרכבל הנוסע לכיוון האלפים האיטלקיים, כחצי שעה של ריחוף, כולל עצירה מעל נופים בראשיתיים לצורכי צילום, בזמן הרחיפה בודאי תגלו מטפסי הרים בדרכם לפסגות. הקרונית בה נוסעים מאובטחת וזוהי חוויה בלתי נשכחת. כשחוזרים לעיירה הצרפתית שאמוני, המאפשרת לחובבי הסקי למעלה מ-50 מסלולי גלישה, בקרו בה, לפני שובכם לז'נבה, במוזיאון האלפיני.

    שוויץ 4

    אתרים בשוויץ המומלצים לביקור
    אחד היתרונות של המטייל בשוויץ הינו האפשרות לטיולים יומיים וחזרה למקום המגורים (מלון או צימר). אמליץ על כמה אתרי חובה הממוקמים בכל רחבי שוויץ.

    1) "מפלי הריין" (RHEINFALL). נמצאים ליד העיר שאפהאוזן. מפלים המנקזים את הפשרת השלגים ויוצרים "נפילת מים" בגובה למעלה מ-20 מטרים. נהר הריין באזור רוחבו כ-140 מ' . המלצתי לצפות במפלי הריין מטיר סמוכה בשם "לאופן".

    מפלי הריין שוויץ

    2) "קניון אראוז" (AREUSE) חוויה מומלצת של מסלול הליכה קל, בתוך קניון שבתחתיתו נהר הג'ורג' אראוז שוצף וקוצף. שתי אפשרויות להליכה במסלול בקניון. האחת הליכה הלוך וחזור, האפשרות השניה שאחד הנהגים יסיע הרכב לכניסה התחתונה של הקניון ויצא רגלית לקראת האחרים. הכניסה לקניון נמצאת ליד עיירה בשם NOIRAUES. מסלול מהנה וייחודי.

    3) פסגת היונגפראו. אחת מפסגות האלפים שהעליה אליה היא חובה. הגיעו לעיר קטנה ויפה בשם אינטרלקן הנמאת ביו שני אגמים ששמם "אגם טון" ו"אגם ברינץ", משם סעו לעיירה בשם גרינדלוואלד (בעבר הייתה מקום נופש אהוב על יהודים שומרי מצוות). העיירה כעין "כלואה" בין פסגות הרים, יערות וקריונים. שני מסלולי טיולים האחד להר האיגר והשני (המומלץ יותר) לפסגת היונגפראו. מהעיירה גרינדלוואלד יוצאת רכבת מטפסת בשם JUNGFRAUJOCH. הפסגה קרויה בשם "פסגת אירופה". כשהרכבת מגיעה לתחנה הסופית, עולים במעלית לתצפית הספינקס חוויה בלתי נשכחת. הערה: ניתן לחזור ברכבת זו לתחנה בשם "וונגן" עיירת נופש בה מלון "גלאט כושר" ותוכלו למצוא בו מניין למנחה וערבית.

    מפלי הריין שוייץ ויקיפדיה

    מתוך נסיון אישי רוב הציבור שלנו נוסע לשוויץ בעיקר לצורך חופשה ומנוחה ולכן אסתפק במגוון ההצעות ה"מצוצמצם" דלעיל. אאחל לנוסעים סעו לשלום וחזרו לשלום ומלאכים טובים ישמרו דרככם .



    1 תגובות

    מיין תגובות