הושגה הסכמה בינלאומית לביטול מכסים על 200 מוצרי אלקטרוניקה

    צבי הדס No Comments on הושגה הסכמה בינלאומית לביטול מכסים על 200 מוצרי אלקטרוניקה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר שלוש שנים של משא ומתן שלווה במספר משברים ממושכים, הושגה בג'נבה הסכמה בין 54 מדינות הסוללת את הדרך לחתימה על הסכם להרחבת ה- ITA , הסכם משנת 1996 על ביטול מכסים למוצרים בתחום האלקטרוניקה. מטרת ההרחבה היא ביטול מכסים על מעל ל- 200 מוצרי אלקטרוניקה שלא היו כלולים בהסכם המקורי, פשוט מכיוון שרובם לא היו קיימים אז. מדובר בהסכם הראשון של ארגון הסחר העולמי (ה- WTO ) להפחתת מכסים לאחר מזה כמעט שני עשורים. בהסכם שותפים בין היתר ארה״ב, האיחוד האירופאי, סין, טייוואן, יפן, קוריאה, טורקיה, קנדה, אוסטרליה, קולומביה, מלזיה, הפיליפינים ועוד. המו"מ עבור ישראל נוהל על ידי צוות בראשות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה.

    אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ, מסר כי רשימת המוצרים הכלולה בהסכם מגוונת ביותר וכוללת מוצרים סופיים לצד רכיבים ומכונות המשמשות בייצור מוצרי אלקטרוניקה. בין המוצרים ניתן למצוא מערכות למשחקי וידאו, מערכות סטריאו, מדפסות ודיו למדפסות, זיכרונות פלאש, ציוד רפואי (למשל מכונות CT ו- MRI), ראוטרים, מכונות ורכיבים המשמשים בייצור מוליכים למחצה, ציוד לייצור סיבים אופטיים, מכונות ורכיבים המשמשים לייצור מסכי LCD, מסכי מגע, מיקרוסקופים, מצלמות וידאו, אוזניות, רמקולים, מגברים. בהתאם לסיכום, הורדת המכסים תתבצע בהדרגה על פני מספר שנים, החל מיוני 2016.

    הסחר העולמי במוצרי אלקטרוניקה מהווה נפח משמעותי מכלל תנועת הסחר הגלובלית. לפי ארגון הסחר העולמי, ההסכם מכסה סחר גלובלי במוצרים בשווי של כטריליון דולר מתוך ארבעה טריליון של סחר כולל במוצרי אלקטרוניקה בעולם. להסכם תהיה השפעה חיובית על זרימת מוצרי אלקטרוניקה סופיים ומוצרי ביניים המשמשים בייצור מוצרים אלו בין גושי הסחר המרכזיים בעולם – אסיה, ארה"ב ואירופה. ההשפעה של ההסכם עשויה להיות משמעותית במיוחד על היצוא לסין, שהמכסים בה גבוהים יחסית.

    שר הכלכלה אריה דרעי: "מדובר בהסכם מצוין שיביא לצמצום עלויות הן לצרכנים והן לתעשייה בישראל. ההסכם גם ישפר את הגישה של התעשייה הישראלית לשווקיי היצוא העיקריים שלה וצפוי לחזק את התחרותיות של התעשיות המתקדמות בישראל בשווקי העולם. השר הוסיף כי הדבר צפוי להיות משמעותי במיוחד למספר תעשיות ישראליות חזקות כגון תעשיית הציוד הרפואי ותעשיית המוליכים למחצה".

    ירון שרטר, מנהל מחלקת WTO במינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, מציין כי ישראל לקחה חלק פעיל במשא ומתן שהתנהל בשלוש השנים האחרונות במסגרת ארגון הסחר העולמי בג׳נבה. השתתפות ישראל בהסכם מבטאת את התחרותיות של התעשיות המתקדמות בישראל ואת העניין הרב של התעשייה בישראל בביטול חסמי סחר מכסיים ולא מכסיים. ההישג הישיר שההסכם מביא הוא אמנם ביטול חסמים מכסיים, אך הושגה במסגרתו הסכמה גם על השקת תוכנית עבודה לטיפול גם בחסמים לא מכסיים, שהצדדים להסכם הכירו במרכזיותם בכל הנוגע לסחר במוצרי אלקטרוניקה (מדובר בין היתר בבדיקות ואישורים מקומיים הנדרשים כמעט בכל מדינה לשיווק מוצרי אלקטרוניקה).



    0 תגובות