מעצמת עולם התורה בארה"ב, פרק שלישי בסדרה • בצלאל קאהן

    בצלאל קאהן, ניו יורק 6 Comment on מעצמת עולם התורה בארה"ב, פרק שלישי בסדרה • בצלאל קאהן
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בצלאל קאהן, בפרק נוסף ממסעו העיתונאי ביבשת ארה"ב. והפעם: על עולם התורה האמריקאי, הפורח בעוצמות מדהימות ללא איום של 'חוק הגיוס' וללא הטפה של ארגונים שונים על הצורך 'לצאת לעבודה'. וגם: מדוע אברכי לייקווד גורמים מדי יום לפקקים במרכז העיר ומה עושה אולפן הקלטות מתחת לבית המדרש הגדול? פרק שלישי בסדרה

    היהדות החרדית בארצות הברית, גדולה יותר מזו שבישראל. כך לפי ההערכות. אך בניגוד למה שמספרים לנו ש"הישיבות באמריקה שונות מבישראל", להלן הבשורה: עולם התורה האמריקאי זהה (כמעט) לחלוטין לזה שבישראל. אין-ספור ישיבות גדולות ניתן למצוא בכל הריכוזים החרדים; החל מהישיבות החסידיות, בכל הקהילות החסידיות ברחבי ארה"ב, עבור בישיבות ספרדיות וכלה בעולם התורה הליטאי, על עשרות הישיבות הפזורות ברחבי היבשת.

    לפרק הראשון – גם באמריקה, קול חי תמיד אתי

    לפרק השני – תחילת הסוף של עוקרי היהדות

    ביקרתי בכמה מהישיבות הגדולות הליטאיות באמריקה. הייתי בישיבת "תלמידי טלז" בריוורדייל, שבראשות הגאון רבי אברהם אוסבנד שליט"א. יותר מ-200 תלמידים לומדים בישיבה הממוקמת בעיר בה אין הרבה אברכים (בבית כנסת אחד בעיר יושבים זה לצד זה אברכים ו'חרדים עובדים', כולם בוגרי ישיבות) ולמרות זאת, הישיבה זוכה לאהדה מהסביבה הלא-הכי-טבעית. ישיבה זו, כמו מרבית הישיבות באמריקה, היא על טהרת הקודש, ללא לימודי חול. כמו בארץ.

    בהיכל ישיבת "רבינו חיים ברלין" בפלטבוש, ניו-יורק

    בהיכל ישיבת "רבינו חיים ברלין" בפלטבוש, ניו-יורק

    ביקרתי לדקות ספורות גם בישיבה הגדולה "רבינו חיים ברלין" בפלטבוש, ניו-יורק, וביקרתי גם בישיבת "דרכי תורה" שבלונג-איילנד. ראש הישיבה, הגאון הרב יעקב בנדר מספר לי ולעיתונאים שאיתי בסיור, על ישיבתו, אותה הקים בהדרכת רבותיו מרן הרב שך זצ"ל, הגאון רבי שמואל בירנבוים זצ"ל והגאון רבי אליהו שווי זצ"ל.

    כותב השורות עם ראש ישיבת "דרכי תורה" בלונג-איילנד הרב יעקב בנדר

    כותב השורות עם ראש ישיבת "דרכי תורה" בלונג-איילנד הרב יעקב בנדר

    הלם בלייקווד

    אבל שום דבר לא הכין אותי למה שחוויתי בעיר לייקווד.

    ברוכים הבאים לישיבת "בית מדרש גבוה דלייקווד", ישיבה שנוסדה לפני עשרות שנים על-ידי מרן הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל, מקברניטי היהדות החרדית בארה"ב ובישראל לפני כיובל שנים, ומונהגת היום על-ידי נכדו, הגאון הגדול רבי מלכיאל קוטלר שליט"א, ממנהיגי היהדות החרדית באמריקה. כ-7,000 תלמידים לומדים בתשעת בתי המדרש הגדולים של לייקווד. עשו לבד את החשבון כמה תלמידים יושבים בכל בית-מדרש ענק.

    בחזית בית המדרש החדש בלייקווד. בתמונה מימין: ר' שרגא קוטלר, ר' משה לוונברג וכותב השורות

    בחזית בית המדרש החדש בלייקווד. בתמונה מימין: ר' שרגא קוטלר, ר' משה לוונברג וכותב השורות

    לליקווד הגעתי בבוקרו של יום, שם מקבל את פניי הרב משה לוונברג, שמלווה אותי בשעות הבאות במסירות רבה. אנחנו נכנסים למשרדי הישיבה, שם, בחדר צנוע, יושב האיש שמנהל את המעצמה התורנית הגדולה ביותר בארה"ב, הרב שרגא קוטלר, נכדו של מייסד הישיבה. הוא דובר עברית רהוטה (חניך הישיבות הקדושות בישראל), ומיד יוצאים לדרך.

    אנחנו מבקרים בבית המדרש המרכזי של הישיבה, מבקרים בחדרו של ראש הישיבה, מסיירים ב"חדר ההוראה", אחד מעשרות חדרים כאלה בהם יושבים במהלך היום מורי הוראה, מרבני ובוגרי הישיבה, העונים לשאלותיהם של כ-5,000 האברכים בישיבה, ואז מגיעים לאולפן הקלטות.

    מה זה, אני שואל את מנהל הישיבה, והוא מספר על התהליך הבא: "יש כאן מכשירים לשכפול הקלטות מימיו של הגר"א קוטלר, ומאז הימים ההם ועד היום השתכללו כאן המכשירים. כאשר ראשי הישיבה מוסרים 'שיעור כללי' או שיחה בהיכל הישיבה – דקה לאחר השיחה, השיעור מוכן על דיסק ומודפס על דפים, פרי עמלם של כמה 'שומעים' שזהו התמחותם". מדובר בציוד משוכלל, המאפשר את ההפקה המהירה הזו, לטובת הלומדים.

    עם מנהל ישיבת לייקווד הרב שרגא קוטלר באולפן ההקלטות

    עם מנהל ישיבת לייקווד הרב שרגא קוטלר באולפן ההקלטות

    מפת החבורות באחד מתשעת בתי המדרש של ישיבת לייקווד

    מפת החבורות באחד מתשעת בתי המדרש של ישיבת לייקווד

    ישיבת לייקווד מסודרת מאד. תשעת בתי המדרש מכילים כאמור כ-7,000 אברכים ובחורים. בכל בית מדרש יש כמה 'חבורות', ולהם 'ראש חבורה'. אין בחור או אברך בישיבה שאינו קשור לאחת החבורה. אחרת – הוא אינו חלק מהישיבה. הכל נעשה בסדר אמריקאי מופתי.

    אני מנסה להשוות את הנתונים של הישיבה בלייקווד לישיבות גדולות אחרות בישראל. במספרים יש אולי דימיון. אבל בסדר והארגון – אין ללייקווד תחליף. עוד בית מדרש ועוד בית מדרש, והנה מגיעים למבנה, עם סיפור מיוחד מאחוריו: "הבניין הזה", מספר לי הרב שרגא קוטלר, מנהל הישיבה, "היה עד לפני כמה שנים טמפל של הקונסרבטיבים. כשהם הבינו שאין להם אנשים, העמידו את הבניין למכירה. רכשנו אותו והפכנו אותו לבית מדרש נוסף של הישיבה".

    בעבר טמפל קונסרבטיבי בלייקווד, היום ישיבה תורנית

    בעבר טמפל קונסרבטיבי בלייקווד, היום ישיבה תורנית

    בעבר טמפל רפורמי בלייקווד, היום ישיבה תורנית

    בעבר טמפל רפורמי בלייקווד, היום ישיבה תורנית

    פעם טמפל קונסרבטיבי, היום אחד מתשעת בתי המדרש בלייקווד

    פעם טמפל קונסרבטיבי, היום אחד מתשעת בתי המדרש בלייקווד

    הרב מאיר רוטברג, מנהל מכון "משנת רבי אהרן"

    הרב מאיר רוטברג, מנהל מכון "משנת רבי אהרן"

    אחרי ביקור בפנים, בבית המדרש, בחדרי השיעורים, במלתחות הכובעים והחליפות, יוצאים החוצה, וסמוך לבניין הקרוב, מתברר שהוא היה עד לפני כמה שנים מבנה הטמפל הרפורמי של לייקווד. כמו קודמו, גם הרפורמים סגרו את שעריהם בלייקווד, בהעדר התעניינות ציבורית. גם כאן בית מדרש גדול, מלא וגדוש בלומדי תורה.

    וכך ממשיכים לעוד בית מדרש, ועוד אחד, מבקרים במכון "משנת רבי אהרן", העוסק בהפצת תורתו של מרן הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל, מייסד וראש הישיבה, ובמהלך השנים החל להפיץ ספרי לימוד ישיבתיים בכל התחומים ומקצועות התורה.

    הפקקים בעיר – בסיום הלימוד בכולל

    כ-5,000 אברכים לומדים במסגרת הענקית הזו של ישיבת ליקווד. העיר מכילה כ-20,000 משפחות חרדיות. רבע מהן, כאמור, משפחות אברכים. נשות האברכים, אומר לי ר' שרגא קוטלר, עובדות כולן. מי בחינוך ומי בעסקים שונים שנפתחו במרוצת הנשים בעיר.

     

    בכלל, אומר מנהל ישיבת ליקווד, העיר כולה צועדת לפי סדרי הלימוד בישיבה. בשעות שבהן שהיתי בלייקווד, גיליתי תופעה מעניינת באפליקציית ה"וייז": הפקקים במרכז העיר מתפתחים פעמיים ביום: בשעת יציאת אלפי האברכים מבתי המדרש בצהרים ובשעות הערב. באותן שעות גם נפתחים סניפים הבנקים והם נסגרים בצהרים כשהאברכים חוזרים לכוללים. בקיצור, העיר כולה צועדת לפי אורחות חייהם של האברכים, וגם אלה שאינם תופסי בית המדרש, חיים את החיים התורניים הללו.

    בהמשך היום אני מגיע לעיריית ליקווד. בניין העירייה טיפוסי, שתי קומות. חמישה חבר עירייה מכהנים כאן. שלושה מהם חרדים. שנים מהם חברים באותה מפלגה והם מתחלפים בתפקיד ראש העיר אחת לשנתיים, ברוטציה. ומסתבר שזו לא המצאה ישראלית.

    עם ראש עיריית לייקווד, ר' אייזיק אקרמן

    עם ראש עיריית לייקווד, ר' אייזיק אקרמן

    ר' אייזיק אקרמן משמש כראש העיר לייקווד, לאחר שניצח בבחירות. הוא מתחלף בתפקיד פעם בשנתיים עם ממלא-מקומו, מנשה מילר, שניהם מאותה מפלגה, המפלגה הדמוקרטית, במה שנראה כהמצאה עתיקת-יומין בפוליטיקה: רוטציה. בעירית ליקווד חמישה חברים, שלושה מהם חרדים, שנים מהם – אקרמן ומילר. החבר החרדי השלישי נמנה על המפלגה הרפובליקנית. "יכולנו בקלות לכבוש את כל מועצת העיר ולמנות חמישה חברים חרדים", אומר לי גורם מקומי. "אולם כדי לשמור על יחסי שכנות טובים עם הגויים, לא הגיעו כולם להצביע כדי שייבחרו גם שני תושבים מקומיים".

    ראש העיר, אייזיק אקרמן, מאחר מעט לפגישה. הוא מבקש שנמתין לו בלשכתו. ובניגוד לישראל, כאן נותנים לך לשבת בחדרו ללא חשש. אתה מרגיש כאן בבית.

    "120 אלף תושבים יש לי כאן בעיר, מחציתם חרדים", הוא אומר לי.

    איך מנהלים עיר עם ישיבה גדולה מצד אחד, וגויים מצד שני?

    "מאד קשה. גם מצד היהודים שיש להם צרכים. זה לא כמו עיריות אחרות שגוי מנהל את העירייה. אני מתפלל בבית הכנסת, וכולם רואים אותי, וגם כשאני הולך לבתי הספר עם הילדים וגם במכולת וכולם יכולים לדבר איתי. ממש אוירה משפחתית. וזה טוב. אבל העבודה קשה. הגויים רואים את זה וחושבים שאם היהודים מתייחסים אליי כך, גם הם יכולים לפנות בכל זמן.

    ראש עיריית לייקווד, ר' אייזיק אקרמן, בשיחה ל"קול חי"

    ראש עיריית לייקווד, ר' אייזיק אקרמן, בשיחה ל"קול חי"

    איך מתמודדים האברכים עם פרנסה, ממה מתפרנסות נשות האברכים?

    "החרדים עובדים כאן בהכל. עסקים, הולכים ללימודים אקדמאים. והאברכים מצד שני לא מקבלים הנחות בארנונה, כי החוק לא מאפשר זאת".

    כשאני שואל את אקרמן על תופעות של אי-קבלת תלמידים למוסדות מספר לי ראש עיריית ליקווד כי הוא נתקל בבעיות כאלה. "מנהלי המוסדות מקבלים תקציבים מהעירייה, למרות שמדובר במוסדות פרטיים, וכשאני נתקל באי קבלת תלמידים אני מנסה להפעיל את כוחי כראש עיר. לא תמיד שומעים למה שאני אומר, וגם יש להם ראשי ישיבות שהורי הילדים מתקשרים אליהם כדי להשפיע על מנהלי המוסדות", סיפר.

    ביקור בבית ראש הישיבה

    צריך לבקר בלייקווד כדי לחוש את העוצמה.

    העוצמה האדירה בה נתקלתי, פעם אחר פעם, בתשעת בתי המדרש של "בית מדרש גבוה", קשה לתיאור.

    1,200 מגבעות וחליפות השייכים ל-1,200 התלמידים בבית המדרש הסמוך

    1,200 מגבעות וחליפות השייכים ל-1,200 התלמידים בבית המדרש הסמוך

    1,200 התלמידים, בעלי 1,200 המגבעות והחליפות מהחדר הסמוך

    1,200 התלמידים, בעלי 1,200 המגבעות והחליפות מהחדר הסמוך

    רגע אחד אתה רואה 1,200 חליפות ומגבעות בחדר-מלתחה ארוך וגדול, ורגע אחרי אתה בתוך בית-מדרש הומה אדם, עם 1,200 סטנדרטים ועליהם 1,200 צורבים השוקדים על תלמודם. והם מכילים את כל סוגי הלומדים והגילאים, שמגיעים לבתי המדרש ברגל וברכבים, באוטובוסים ובכל דרך אחרת.

    מדהים, צריך לראות את זה מקרוב כדי להבין את העוצמה.

    ביתו של ראש ישיבת לייקווד הגאון רבי מלכיאל קוטלר

    ביתו של ראש ישיבת לייקווד הגאון רבי מלכיאל קוטלר

    ואז, בשעות הצהרים המאוחרות, אני מגיע למעונו של ראש הישיבה, הגאון הגדול רבי מלכיאל קוטלר שליט"א, מקברניטי היהדות החרדית בארה"ב. הפגישה עמו, בביתו, קצרה מאד. ראש הישיבה טרוד בהכנת השיעור-כללי. הוא מקבלני בחיוך רחב, מתעניין אודותיי, שואל למעשיי בארץ וכאן בלייקווד, ולאחר שיחה קצרה גם על "יושבי ארץ ישראל", אנחנו נפרדים בברכת הצלחה שהוא מברכני.

    היכל בית המדרש החדש ההולך ומוקם בהשקעה של 12 מיליון דולר

    היכל בית המדרש החדש ההולך ומוקם בהשקעה של 12 מיליון דולר

    המשכתי לאחר מכן בסיורי בהיכלי הישיבה, כולל בהיכל בית המדרש הגדול והחדיש שהוקם בשנה החולפת בהשקעה של 12 מיליוני דולרים. זהו בית מדרש חדש ומשוכלל יותר מכל קודמיו, שצפוי להתאכלס בחודשים הקרובים בכ-1,200 תלמידים.

    וככל שאני מתקדם בסיור אני מצלם עוד תמונה ועוד תמונה, בסך הכל מאות תמונות שצולמו בהיכלי ובמסדרונות הישיבה. ואז אני אומר לעצמי: בהמשך עליי לכתוב כותרת, פתיח לכתבה, עוד שתי שורות הסבר על מה שראיתי והדבר המומלץ ביותר הוא לתת לתמונות לדבר. אבל המילים והאותיות נשפכים, ואני מנסה לתאר ולהעביר את המציאות כפי שהיא.

    מנהל אגף אוצר הספרים בישיבת לייקווד

    מנהל אגף אוצר הספרים בישיבת לייקווד

    ערימות ספרים הממתינים לתיוק באוצר הספרים של לייקווד

    ערימות ספרים הממתינים לתיוק באוצר הספרים של לייקווד

    ואז אני מגיע ל'אוצר הספרים', אחד מתשע כאלה. בכל בניין בית מדרש יש 'אוצר הספרים' המיוחד לו. באחד מהם, ממוקם 'האוצר המרכזי'. כאן כורכים בימים אלה אלפי ספרים חדשים שיאכלסו את 'אוצר הספרים' הענק שמוקם בבית המדרש החדש. לכל ספר בר-קוד וצבע מיוחד המשייך אותו ל'אוצר' הרלוונטי, ומנהל 'אוצר הספרים', המנהל את המוסד בתוך המוסד הזה ביד רמה, מספר לי על היקף העבודה שיש ברכישת ובתחזוקת תשעה 'אוצרות' ענקיים.

    סעו לאורכה ולרוחבה של ארץ ישראל, הגם שתמצאו את ישיבת 'מיר' המפוארת, המעטרת את כותל המזרח של היכלי התורה בארץ, בעשרות בתי מדרשות הפזורים בשכונת בית ישראל – את מה שיש וחוויתי בליקווד, אין כאן. זוהי עוצמה בלתי ניתנת לתיאור, וכל מילה רק גורעת מהעוצמה בפועל.

    בית החסידים דגור בליקווד

    בית החסידים דגור בליקווד

    באחד מבתי המדרש בלייקווד

    באחד מבתי המדרש בלייקווד

    לימוד לשמה, ללא לחץ של גיוס ותעסוקה

    כששיתפתי את עמיתיי העיתונאים (הלא חרדים) עמם הגעתי לארצות הברית, אודות ביקורי בליקווד, היה קשה להסביר להם את העניין. כל אחד, כידוע, קרוב לעולם הערכים שלו. לא התביישתי לומר להם שהעולם הקרוב ללבי הוא עולם התורה.

    אין להם הנחה בארנונה מהעירייה, אני אומר להם, נשותיהם עובדות והם חיים באושר תרבותי ויהודי, בלי לחץ של גיוס לצבא ובלי לחץ של ארגונים שונים המייעצים להם לצאת לעבודה. מי שחשקה נפשו בפרנסה ועבודה – יוצא ללימודים ללא כל קושי. ומי שחפץ בלימוד התורה ללא הפרעה, עושה זאת בתנאים מעולים.

    שבעים שנה אחרי קימום עולם התורה האמריקאי, שבעים שנה אחרי שגדולי התורה בדור הקודם הגיעו מאירופה הדווייה והקימו בה, בתנאים בלתי אפשריים, עולם מופלא של תורה – עולם התורה האמריקאי פורח כפי שלא פרח מעולם. ליקווד תוכיח.

    נדמה לי שכל הנסיעה לארה"ב היתה שווה רק כדי להגיע לליקווד ולהתהלך בהיכלי התורה שבה.



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 6

      מדהים! מדהים! מדהים! אני מכירה את ליקווד מקרוב ונהניתי לקרוא ולראות איך הטבתה להגדיר אותה. הפוליטיקאים החילונים תמיד אוהבים להצביע על יהדות אמריקה כאילו הם יהודים מושלמים כי שם החרדים עובדים ותמיד מתחשק לי לשלוח אותם לליקווד כדי שילמדו מהשלטון האמריקאי איך לתת לחרדים לנהוג כפי מצפונם

    2. 5

      כתבה מדהימה! סיקור מדהים! בצלאל פגז

    3. 4

      פרק מרגש על עולם התורה.
      בצלאל הישיבישער מיטיב להגדיר את התחושות שלו נוכח עולם תורה מופלא ומיוחד.

    4. 3

      אין מילה אחת על ישיבות המשלבות לימודי חול. מה עם הישיבה הגדול ישיבה יוניברסיטי, הלא היא ישיבת רבינו יצחק אלחנן?

      יש רק עולם תורה חרדי באמריקה?

    5. 2

      נראה שהכתב שלכם הצטמצם למשהו אחד בלבד, וזה ביקורו בלייקווד.
      חבל שאין עוד מידע מפורט על הישיבות האחרות בהן היה.

    6. 1

      בצלאל כתבה ממש מרתקת!
      סוף סוף מישהו מספר על אמריקה בצורה ברורה ומדויקת! להבין שיש תורה לשמה וגם בגלות הרחוקה לא נשכחה!
      יישר כוח גדול.