- רדיו קול חי - -

החברותא מספר • מאיזה מופת התפעל מרן הגראי"ל שטיינמן?

החברותא של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, הרב משה יהודה שניידר מספר כי בימים אלו סיפרו להגראי"ל על תינוקת שנולדה לאחר הרבה שנים, ולקחו אותה לשמחה משפחתית בכדי להראותה לציבור.

ולמחרת קרה לה דבר חמור שניצלה בנס, וחשש הגראי"ל מאד שזה בא מחמת עין הרע, ואמר "בשביל מה לוקחים אותה לשמחה, כדי להראות העמים והשרים את יפיה?!".

וזכורני לפני כעשרים וחמש שנים, נשאל הגראי"ל מאברך, שחמותו רוצה לקחת את נכדה הראשון לביקור אצל חברותיה, האם לחוש מעין הרע.

ואמר הגראי"ל שלא יתן לה לקחתו. וכשאמר שחמותו טוענת שאם לא נותנים לה לקחתו היא תהיה חולה מזה, אמר הגראי"ל שישאל אותה מה עדיף לה שהיא תהיה חולה או שהתינוק יהיה חולה?!

הרב שניידר מספר עוד כי גאב"ד קוממיות הגאון רבי משה מנדלסון שהגיע אליו דרך ארגון "אילת השחר" העוסקים בקירוב אחינו בני ישראל, על קיבוץ של אנשים רחוקים מתורה ומצות, שעשו חשבון היות ובשנת השמיטה הרבה חקלאים אינם זורעים שדותיהם, ואין חיטים לשיווק, לכן הלכו וזרעו בשנת השמיטה רח"ל חיטים על פני שבעים אלף דונם! בתקוה להרויח מזה מליונים טובים, ובאמת צמחו להם חטים גדולות ויפות, והיו שמחים מאד "בפרוח רשעים" אך קודם ששיווקו את היבול צריך בדיקה לראות שהכל בסדר, והנה שוד ושבר, נמצא שחסר בחיטה חומר בסיסי ביותר, אין בו גלוטן.

ואינו ראוי לשימוש כלל, ואפילו לא לבהמות, והכל הלך לטמיון. וכפי שאמרו, זה דבר שלא היה מעולם, שתצמח חטה בלי גלוטן, אך כאן עשה הקב"ה שינוי הטבע, להפסיד את מה שעשו שלא כדין.

וכשסיפרו את הדברים להגראי"ל התפעל מאד, ואמר – אמופת. והוסיף דער רבש"ע איז הכל יכול. הקב"ה הוא כל יכול.

הרב שניידר מספר עוד: אחד נכנס להגראי"ל לברכה, ילד שעדיין לא הגיע לבר מצוה, וסיים כמה פעמים גמ' מסכת שבת! ונהנה הגראי"ל מאד מזה. וכששאל את הגראי"ל עצה להיות תלמיד חכם, השיב הגראי"ל "לחזור הרבה".

הרב שניידר מעיד ומספר עוד כי אחד הגיע לשאול אצל הגראי"ל מכתה שלימה באחד הסמינרים, שסיימו כבר ללמוד, ועדיין "אף אחת" לא זכתה להתארס, אם יש להגראי"ל עצה לחיזוק.

ואמר שאינו יודע. אך דבר זה אמר שאין שום קשר בין אחת לחבירתה, ואין לעשות מכל הכתה חטיבה אחת, כאומר שהסיבה היא מחמת שהם אותה כתה, אלא כל אחת זה חשבון בפני עצמו, ובירכם שיזכו בקרוב להתחתן כולם, עם זיווגים טובים.

ואף שלהם לא אמר דבר לחיזוק, אך לאחד שביקש מאד איזה דבר לחיזוק שבזכות זה יזכו אחיו ואחותו להתחתן בקרוב. ואמר לו הגראי"ל שיזהר מלשון הרע.

לסיום, מספר הרב שניידר כי אחד חתן יתום נכנס להגראי"ל שמתחתן היום, ובירכו הגראי"ל וכששמע הגראי"ל שהוא יתום, אמר לו "הרבונו של עולם מוביל אותך לחופה".