משפצים? קחו קווים לדמותו של חאפר

    יוסי אשר No Comments on משפצים? קחו קווים לדמותו של חאפר
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפי ההערכות בהתאחדות קבלני השיפוצים, כיום עובדים בענף כ- 16,000 קבלני שיפוצים, אך כיום רק 600 רשומים ברשם הקבלנים. אמנון כהן רשם הקבלנים התווה תוכנית להסדרת הענף שתביא למיגור רוב החאפרים בתחום. התוכנית תכלול רישום של קבלני שיפוצים רבים ברשם הקבלנים, וזאת לאחר מבחן בבטיחות והוכחת וותק. התוכנית אמורה לצאת לפועל לאחר אישור השר החדש יואב גלנט.

    כיום 33% מציבור המשפצים מבקשים לראות תעודת קבלן רשום מבעל המקצוע, זאת לעומת רק 25% בשנת 2013, מה שמראה על התעצמות הפחד מפני חאפרים.

    התאחדות קבלני השיפוצים מציינת "נורות אזהרה" שכדאי לשים לב אליהן לפני ובתחילת שיפוץ, על מנת לדעת שלא נפלנו על חאפר.

    מחיר זול מדי – במידה וקיבלנו 3 הצעות מחיר ומחיר אחת מהן נמוך ב20-40% מהאחרות – סביר להניח שזו מלכודת.

    חאפר בדרך כלל יעביר הצעת מחיר לא מפורטת, ללא כתב כמויות וללא התייחסות לשלבים השונים של העבודה, ויסתפק בהצעה שטחית ומופשטת.

    הצעות מחיר שצריכות להדליק נורת אזהרה לדוגמא: צביעת דירת 4 חדרים בשטח של כ-100 מ"ר, כולל תיקוני שפכטל קלים ותיקון סדקים וחורים אמורה לעלות כ-7,000 ש"ח. חאפר יכול להציע אפילו 1,500 ש"ח, כאשר ברור לכל בר דעת שזה מחיר הפסד. דוגמא נוספת: עלות ממוצעת לשיפוץ אמבטיה עומדת על כ-18,000 ש"ח, כאשר חאפר עשוי לתמחר אותה בכ-7,500 ש"ח, וגם אם יבצע את העבודה הוא לא ישים דגש על פינישים, הדבקה ראויה של הקרמיקות (הדבקה חלולה עשויה לגרום לשבירתן) ובדיקת נקודות אינסטלציה לראות שאין נזילות.

    כסף מראש – החאפר תמיד יבקש חלק גדול מהכסף מראש, או שיבקש יותר כסף מאשר התקדמות העבודה בפועל. זאת מכיוון שבכוונתו לא לסיים מראש את כל העבודה.

    התמקחות – החאפר לא יתווכח על המחיר מכיוון שהכוונה שלו היא לעזוב את העבודה ולא לבצע או לסיים אותה מלכתחילה.

    חשבונית – החאפר מקבל כסף ולא מוציא חשבונית. חשוב לציין שהחשבונית היא לרוב כמו פוליסת ביטוח ולכן אין לוותר עליה בשום צורה שהיא.

    מידע אישי ופיננסי – החאפר יימנע מחשיפת פרטיו האישיים באופן שיאפשר לקיים השוואה בין הרשום בתעודת הזהות לבין המציאות בפועל, למשל – כתובת מגורים עדכנית ומספר טלפון בבית. בנוסף, חשוב וניתן לבדוק באמצעות הבנק האישי את מצב חשבון הבנק של הקבלן, ולוודא שמדובר בחשבון ותיק ללא היסטוריה של החזרת צ'קים. הנקודה הזו חשובה במיוחד בעבודות גדולות.

    חוזה – החאפר יעדיף להתחיל לעבוד בלי לחתום על חוזה.

    לשון חלקלקה וכושר שכנוע – חאפר תמיד יגיד הכל בסדר, הכל יבוצע, ואין בעיה. מה שנשמע טוב מכדי להיות אמיתי – כנראה לא אמיתי.

    זמנים – החאפר בדרך כלל מופיע בזמן רק בהתחלת ההתקשרות. להצעת המחיר הוא ידייק, ביום הראשון או בכמה הימים ראשונים הוא תמיד יגיע בזמן, אך לאחר הישורת הראשונה וקבלת הכסף הוא לרוב לא יגיע בזמן, לפעמים יגיע רק לכמה שעות ויתחיל לחפף בעבודה.

    חוסר מקצועיות – כבר בהתחלה אפשר לראות שהעבודה לא מקצועית – האתר מלוכלך, אין סדר בעבודה, השבירות של הקירות מתבצעות בצורה לא מקצועית, הריצוף לא נעשה בצורה המקובלת וכו'.

    התעלמות משיחות טלפון – החאפר בדרך כלל לא עונה להרבה שיחות טלפון. זה קורה מכיוון שבדרך כלל הוא חייב כסף ובוחר לענות רק לשיחות של לקוחות חדשים.
    התחשבות בשכנים – החאפר לא שם לב לדברים קטנים כגון: התחשבות בשכנים, שמירה על ניקיון הבניין והמעלית ושמירה על ניקיון הפריטים שנשארו בבית.

    תחלופת עובדים – החאפר מחליף עובדים בתדירות גבוהה.

    ביטוח – לחאפר אין ביטוח בעבודה, ולכן לא יוכל להציג מסמכים אלו.

    תעודת אחריות – חאפר לא יוכל לספק כזו. במידה ואנחנו בוחרים קבלן שיפוצים אחראי וטוב אנו אמורים קבל תעודת אחריות על העבודה, לציין באחריות מה היא כוללת ועל מה קבלן שיפוצים אחראי, ולציין גם מה תעודת האחריות לא כוללת.

    חובות – החאפר בדרך כלל משאיר חובות גם במקומות שהוא קונה. לכן כדאי לבקש טלפונים של מקומות שהוא נוהג לקנות. מגרשים לחומרי בניין גם נעקצים על ידי חאפרים ומשתדלים לא לתת להם אשראי. לכן מומלץ לבדוק האם הוא קונה במגרש חומרי בניין והאם הוא מקבל שם אשראי.

    לקוחות מרוצים – החאפר לא יכול להראות רשימת לקוחות מרוצים. בניגוד לקבלן שיפוצים אמין שיכול לתת פרטי קשר של מספר לקוחות קודמים אליהם ניתן להתקשר כדי לבדוק אמינות ולקבל המלצה – החאפר ייתן במקרה הטוב לקוח אחד, שסביר להניח שתיאם איתו מראש מה לומר ללקוח הפוטנציאלי.



    0 תגובות