טיול שבועי עם קובי פינקלר: ראשוניות ופארקים בראשון לציון

    קובי פינקלר 2 Comment on טיול שבועי עם קובי פינקלר: ראשוניות ופארקים בראשון לציון
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשברחבי העולם, קוראים לנקמה בישראל, כותבים דו"חות נגדה ואפילו שורפים את דגליה, הלכנו לחפש היכן נוצר אותו דגל, מי הגה אותו והיכן ניתן לראותו?

    סיור ראשונים במושבת הברון הראשונה, מלמד יותר מכל על תהיות אלו.

    שבע עשרה המשפחות הראשונות שעלו לקרקע בתרמ"ב, הציבו לעצמם חוק בל יעבור "על כל אזרחי המושבה להשתדל להרבות את אושרה( זו לא טעות דפוס) , לדאוג לקיומה ולהרבות הקשר לאחדות למען יגיעו אל המטרה הנשגבה אשר הציבו למו". זהו רק אחד מן המקומות המגבירים את אהבת ארץ ישראל בלב כולם. ובראשית הדגל.

    היוזמה ליצירתו והנפתו של הדגל הכחול לבן, שלימים יהיה סימלה של מדינת ישראל, החלה בראשון לציון בבית אחד משבעה עשר מייסדיה זאב אברמוביץ.

    היה זה בשנת תרמ"ה ( 1885) במלאת למושבה שלוש שנים. חגיגות, הרי צריך לחגוג ברוב עם והדר ולמרות מצבה הקשה של המושבה באותם הימים מחליטים בישיבה לילית שעורכים בני הבית ומארחיהם להציג בבוקר המחרת דגל שיונף בראש תהלוכת החוגגים. אבל דגל עדיין אין. ישראל בלקינד ופאני אברמוביץ מבחינים בפינת החדר בטליתו של בעל הבית זאב אברמוביץ והניצוץ בעיניהם נדלק.

    השניים נוטלים בד, רוקמים במרכזו מגן דוד כחול וכפי שתיאר זאת בלקינד "ויהי הדגל יריעת אריג לבנה, שתיים רצועות של תכלת משני קצותיה ומגן דוד של תכלת באמצע". מה היה עם אותו דגל, איש אינו יודע אבל דוגמתו הכמעט מקורית נמצאת, במוזיאון לתולדות ראשון לציון בכיכר המייסדים של העיר. 12 שנים מאחר יותר, בקונגרס בבאזל יהא זה המודל לדגל ישראל.

    בכניסה למוזיאון תוכלו לקבל מפה ולסייר באורח עצמאי באתריה של המושבה, שכל כולם ראשוניות. אבל לפני כן תאמו לעצמכם ביקור מקיף במוזיאון. בחדרו של הרופא, בכיתת הלימוד הראשונה בארץ, בחדר בו חובר היסוד להמנון התקווה ועוד.

    כמה עשרות מטרים מהמוזיאון, בית המלון והפנסיון "לונדון" שאכסן את הבאים בשעריה ומולו בית הספר העברי הראשון בארץ "חביב" שנקרא על שם דב חביב, עסקן ציבור אשר שימש ברוב שנותיו במושבה כיו"ר ועד ההורים של בית הספר. כמנהג המקום דיברו ולימדו בו עברית ובהשפעתו והדרכתו של אליעזר בן יהודה לימדו שם "עברית בעברית". גם כיום 120 שנה אחר היווסדו ממשיך המקום להתקיים כבית הוראה ושיחזור של הכיתה הראשונה , תלמידיה ומוריה ובהם ישראל בלקינד, יוסף ויתקין נמצא במרתף המוזיאון.

    מכאן נעלה (בית הכנסת לפי הלכה מצוי במקום הגבוה בעיר)לבית הכנסת הראשון (שעל מדרגותיו ניגנה התזמורת המפורסמת של ראשון לציון) בית האיכרים, בית החייל, (שבו הסתפרו חיילים בלא תשלום והיום העיריה משמרת את המקום) וכמובן את אחד מסמליה של המושבה (וכיום העיר) באר המים תחת הסיסמה הכל כך ישראלית "מצאנו מים". במקום, מיצג אור קולי מרתק ואיכותי.

    "שם אפשר להבין בצורה היותר טובה את המשמעות של מצאנו מים" כפי שאומרת אוצרת המוזיאון יונה שפירא.

    אחרי ששבענו את העבר- להווה.

    במערב העיר, הקימו פרנסי העיר הרביעית בגודלה בארץ את פארק האגמים. שניהם לא הרחק ממתחם הסופרלנד והיספלנט.

    האגם מהווה אתר צפרות וסביבו נטועה חורשת אקליפטוסים עבותה ובתוכו ניתן לראות עופות מים, צפרים, דגים ועוד.

    לא הרחק משם, אגם הנקיק שבקצהו המערבי הוקמה נקודת תצפית ייחודית. המים נשאבים לאגם זה מאגם הסופרלנד, ומכאן הם מוזרמים הלאה לבריכות החדרה, בהן מחלחלים המים למי התהום.

    עוד בסביבה
    אנדרטת התקומה. אנדרטה מעוצבת בצורת מנורת ענק שבצלעותיה באבני דרך שחורות פרקים מתולדות ראשון לציון ובתולדות המדינה. לידה, גן הזיכרון הסמוך, בתחילת שדרת חסידי אומות העולם.

    מול אנדרטת התקומה, מעבר לכביש, ניצבת אנדרטת השואה, כאשר קו ישר מחבר ביניהן. בבסיס אנדרטת השואה נחקקו דבריו הנוקבים של המשורר נתן אלתרמן – "בבכות ילדינו בצל גרדומים, את חמת העולם לא שמענו".

    שביל קצר עולה מהחנייה אל אנדרטת השואה, למרגלותיה ניצבת מפת תבליט של אירופה וציון מספר הנרצחים בארצות אירופה השונות.

    איך מגיעים?

    למוזיאון ולמדרחוב-
    נוסעים ברחוב הרצל, ממשיכים לרחוב אחד העם ובפינת הרחוב המוזיאון. 03-9644292
    לפארק האגמים –
    לבאים מכביש 4 (גהה), פונים במחלף ראשון לציון לכיוון חוף הים, משם למחלף משה דיין ואח"כ עוד כק"מ מערבה.

    מוזיאון

    באר

    בית הכנסת

    אגם

    דגל

    אנדרטה



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      איך אפשר לפספס את גן האותיות החדש (יחסית) במזרח העיר.
      גן מעניין.

    2. 1

      לתגובה אחת יש עוד עשרות פארקים מדהים ומהריבים ביופיים בראשון לציון זה עיר גדולה אני חושב עם הכי הרבה פארקים בארץ כנראה שהעיירה שם שמה דגש רב על נושא זה של פאקים למינהם מומלץ לנסוע לשם כל כמה מטרים יש עוד פארק ממש יפה אז תהנו בקיץ