תותים, תפוחי אדמה וכמהין בצפון הנגב

    אסתי חדד Comments Off on תותים, תפוחי אדמה וכמהין בצפון הנגב
    8:47
    25.04.24
    בנצי לייזרוביץ No Comments on צפו: שידור חי ממעמד ברכת הכהנים בכותל המערבי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    קרני השמש החמימות שהפציעו בינות לערפילי הבוקר, הזכירו לכולנו כי אנו באביב. הירוק, הולך ומפנה עצמו לצהוב והחיטה שעומדת עכשיו בדרך דרומה זקופה בקמה. אביב אמיתי. בארץ שבה הכל כמעט בלתי אפשרי, במרחק של דקת נסיעה ממחסום ארז ומהגבול החדש לאחר פינוי גוש קטיף לפני כמעט 7 שנים, שוכן לו אסם התבואה ותפוחי האדמה של מדינת ישראל. בקיבוץ יד מרדכי ממלכת הדבש הגדולה של ישראל.

    האזינו לעל המפה על צפון הנגב:
    [audio:/wp-content/uploads/2012/05/Al-Hamapa-cmehin.mp3|titles=Al Hamapa cmehin]

    תחילה לתעוזה. והיא רבה באזור.

    צ'יפס, פירה או תפודים - עוד מעט נקטוף המון תפוחי אדמה

    יד מרדכי- מלחמה ודבש

    בקיבוץ יד מרדכי, הנושא את שמו של מפקד מרד גטו ורשה – מרדכי אנילביץ', מוזיאון הממחיש את השואה לצד התקומה. במוזיאון מסופר הסיפור של העולם היהודי בארץ ובגולה מראשית המאה העשרים דרך ימי-השואה ועד הקמת מדינת ישראל.

    דגש מיוחד מושם במקום, על יהדות ורשה ועל סיפור חייו של מפקד המרד והגטו. זאת לצד חלקה של התקומה למן הקמתו של הקיבוץ ועד למלחמת העצמאות ביד מרדכי, באזור הדרום ובהתיישבות בנגב. באתר הקרב, שחזור הקרב ובו התקפת הצבא המצרי על הקיבוץ בתש"ח.

    כל העומדים בעמדות ההגנה של קומץ חברי הקיבוץ ואנשי הפלמ"ח שהיו במקום, חשים בתמונה הברורה של מהלך הקרב. בנוסף שומעים על כל מהלך הקרבות באזור וצופים בכלי הנשק מהתקופה. הסיור כולל מעבר בתעלות הקשר וטיפוס על הטנקים. מלחמת השחרור מצאה את הקיבוץ ששכן 2 ק"מ מהגבול המצרי בעיצומן של הקרבות. 23 מחבריו נהרגו, המקום נכבש עד אשר שוחרר כעבור 5 חודשים.

    גם על החקלאות לא פסחו כאן. מעבר לרפת הגדולה (שגם היא כלולה באתרי הקיבוץ), מובא במקום סיפורו של הדבש:

    סיפורו של הדבש והקיבוץ מצוי הרחק ממיקומו כיום. סמוך לחוף ימה של נתניה עלו על הקרקע בשנת 1936 ל"מצפה הים" חבריו הראשונים. שם מתחיל גם סיפור הדבש. בחמש שנותיו הראשונות של הקיבוץ פיתחו חברי הקיבוץ שהיו בני עירו של מרדכי אנילביץ', ענפי חקלאות רבים הקשורים כולם לסביבה בה חיו. פרדסים, מטעים, לול בית חרושת לשימורים וכמובן כוורות. פרדסי השרון היוו בית חממה נאות לגידול הדבורים. כך חיו להם חברי המקום 7 שנים עד אשר עברו למקומם הנוכחי מדרום לאשקלון. את הלולים עזבו, אך את פרי עמלם נטלו ומאז הפכה המכוורת ורדיית הדבש לענף הפרנסה העיקרי.

    שווה לבקר ב"בית הדבש והדבורה" וללמוד מעט על חיי הדבורה. זאת לדעת. לשם יצירת גרם אחד של דבש על הדבורה לאגור 2.5 גרם צוף, המכיל בקרבו 80% של מים. לצורך איסופם של 2.5 גרם צוף על הדבורה לבצע חמישים גיחות מתוך הכוורת. הדבורה עפה במהירות של 1 ק"מ לדקה, ימי חייה קצרים – 42 יום, מחציתם מוקדשים לעבודות – פנים ומחציתם לאגירת מים, שרף-עצים, אבקנים וצוף. בתקופה זו יעלה בידה לייצר כ-15 גרם דבש. את שאר הפרטים נשאיר לדבוראים.
    טל לתיאומים (רק קצת סיפרנו כאן) טל: 08-6720559.

    "חץ שחור"

    באתר שהוקם על כביש שדרות –סעד "חץ שחור", אתר מורשת הקרב של הצנחנים, מובא סיפורם של כל פעולות התגמול, תוך כדי תצפית על כל רצועת עזה. רק כשעומדים על הגבעה הזו מבינים את מושג יישובי הספר של מדינת ישראל, זאת, באמצעות מסלול סיור יפה, על רקע אדמות הנגב הצפוני.

    לוחמי יחידה 101 של הצנחנים אשר הוקמה בחודש אוגוסט 1953 כיחידת פשיטה מיוחדת, סללו את הדרך לפעולות נועזות כנגד בסיסי היציאה של המרצחים.
    לאחר כ-5 חודשים התאחדו היחידות והם ביצעו את מרבית פעולות התגמול. על אחת מפעולות אלו כתב המשורר חיים גורי את המילים "רכבי האש שותקים בטרם אור יהל בטרם אות ייתן".

    הייתה זו פעולת התגמול בניצנה. קו הגבול באזור ניצנה היה פרוץ למעשה. המצרים עקרו את סימני הגבול וחדירה לשטח ישראל הייתה עניין שבשגרה. הם אף בנו מוצב גדודי מאויש על ידי כח סדיר תוך סירוב לדרישת האו"ם לפנותו. בינות למצבות האבן השחורות, פרק היסטורי חשוב בזהותה של המדינה שבדרך.

    פרק היסטורי חשוב בינות למצבות השחורות

    מעוז מול עזה

    מבט נוסף על עזה מצוי לא הרחק משם, ב"מעוז מול עזה", שם מתקשרים ימי מלחמת העצמאות עם ההווה. זהו מוזיאון הממוקם בבנין היחיד ששרד מקיבוץ סעד בתקופת מלחמת העצמאות. שלושה קיבוצים דתיים שאת סיפורם מביא המוזיאון, עמדו באזור בעקשנות אל מול הצבא המצרי הגדול: 'בארות יצחק', 'כפר דרום' ו'סעד'. שנתיים לאחר גירוש יהודי כפר דרום אנו שבים לנדבך נוסף של הגוש שחרב.

    חזיון אור קולי מתאר את האוירה הכללית ששררה באותם ימים: קו המים הראשון לנגב, מעללי הפלמ"ח, משטר המים ומעל לכל תצפית אל הים התיכון, הגדר החדשה, ומבט אל הגוש שהיה. הביקור במקום כולל סיור מודרך במוזיאון, חיזיון אור קולי (ב- 4 שפות) ותצפית אסטרטגית ביטחונית מגג המבנה, אל עבר עזה.
    בקיבוץ סעד הסמוך, ארוחות צהרים כשרות.

    נחל גרר

    בהמשך. מספר ק"מ מהמעוז, נמצא יובל של 'נחל גרר' המקראי. על שלל האתרים המעניינים בו, כמו גבעת גמא, בית החרושת לגופרית שאפשר עדיין לטייל ולהריח את הגופרית מהאדמה ממנה הפיקו אותה. בית הביטחון של קיבוץ בארי הבולט בשטח, חורשה יפה עם מתקני קק"ל וכמובן אנדרטת אנז"ק, ללוחמים האוסטרלים והניו-זילנדים שנהרגו כאן בכיבוש עזה בקרבות של מלחמת העולם הראשונה ועוד. לאורך הקטע המערבי של נחל גרר סידרה הקק"ל מסלול משולט מקסים של מתקני מים עתיקים – חלקם בני מאה וחמישים שנה וחלקם בני 1500 שנים.

    ואחרי ההיסטוריה לדיווש באופניים ולשדות החקלאות.

    מי שלא משך בגזר ולא הריח את האדמה לא מבין טעמה של ארץ ישראל מה היא.

    חוות ירקות שקד – נתיב העשרה

    חוויה חקלאית לכל המשפחה: בגן הירק האורגני שבמושב נתיב העשרה, ניתן לראות איך גדלים הירקות שאתם אוכלים בסלט. תמצאו כאן (ואנחנו מצאנו וקטפנו) סלק, כרפס, חסה, חציל עגול ומיוחד, קטיף ירקות עצמי ופעילות בנושאי חקלאות-זריעה, שתילה, קטיף, קישוט אדניות ועוד.
    אפרת שקד, בעלת המקום, ("פעם חלמתי להיות גננת"..) מדריכה את האנשים והילדים ועושה זאת בחינניות רבה.
    הכניסה לחווה בחינם! תשלום 10 ₪ לקילו מהקטיף העצמי. טלפון: 052-8360646

    סלט של ירקות בחוות שקד

    שקמה בשור

    באזור מגוון מסלולי אופנים לכל המשפחה. במקום אפשרות להשכרת אופניים לכל גיל. מדריכי המרכז מציעים שירותים כגון: מפות מפורטות וייעוץ ליוצאים למסלולי טיולים, מזנון, חנות אופנים ושירותים. במקום נחנכו לאחרונה 3 מסלולי אופניים מסומנים למשפחות.
    ניתן לתאם טיול מודרך אל אתרי תיירות בארי, אל השדות החקלאיים, אתרים היסטוריים וצפייה בציפורים נודדות. הסיור המודרך בתיאום ובהרשמה מראש. לפרטים: לה מדווש- 08-9949374.

    שלושה מסלולי אופניים חדשים לכל המשפחה

    שביל הסלט "הכרפס והירק"

    ב"שביל הסלט" יוצאים עם אורי אלון לחוויה חקלאית מיוחדת. במהלך הסיור מספר תחנות:
    חממת עגבניות – איך העגבנייה מטפסת למעלה ומה עושות שם דבורים ענקיות?
    קטיף עצמי של מלפפונים, חממת תות ביולוגי תלוי, שדה תפוחי אדמה-מי מוציא מהר יותר תפודים מהאדמה? מה אפשר לעשות איתם חוץ מאוכל? ועוד ועוד (קצרה היריעה..).
    הסיור בהרשמה מראש בלבד: 052-8535442, 052-8606265.

    תשתדלו לא לקטוף הכל

    חוות הקקטוסים – מושב תלמי יוסף

    איך שרדו אבותינו לפני 2000 שנה? בסיור תוכלו לפגוש וללמוד על צמח האגבה שממנו מייצרים חבלים להקמת האוהלים, צמחי הצבר ממינים שונים, צמח ההודיה אשר מאפשר תחושת שובע לזמן מה, צמח האלו-ורה בעל תכונות רפואיות לרוב ועוד סיפורים על צמחי המדבר שתמצאו בין האלפים המצויים בחוות הקקטוסים.
    בסיור נהנים המבקרים מטעימות פירות העונה ועלי נאפוליטוס. אפשרות לקניה במשתלה במחירים אטרקטיביים. אפשרות ללינה בחאן המדברי. לתיאום: 050-7549648

    תפוח אדמה – מהשדה ועד לצלחת
    חווית יונה – מושב פדויים
    פינת חי ופינת ליטוף, סיור בבוסתן מרהיב עם עשרות עצי פרי.
    פעילות ייחודית: הוצאת תפוחי אדמה בשדה, הכנת פירה וצ'יפס, הסבר על תהליך הגידול של תפוח האדמה. מיועד למשפחות וקבוצות, בתיאום מראש לפרטים נוספים – יונה מלכי 052-3902577

    עוד תפוחי אדמה, מהקטיף לצלחת

    מו"פ דרום

    סיור מרהיב בפיתוחי הקדמה החקלאית באזור הנגב. בתחנה ניתן לראות חידושים במגוון רחב של נושאים המקדמים ומפתחים את ענף הפרחים והירקות בבתי צמיחה. ראו במו עיניכם את תוצאות הניסויים ששומרים על היתרון היחסי של חקלאי הישראלי.
    הסיור כולל: מצגת, סיור מודרך ומעשיר בין החממות וטעימת ירקות הישר מן הצומח.
    משך הסיור כשעה וחצי, בתיאום והרשמה מראש 052-561-8239.

    והיכן אוכלים?

    כמהין ביער יד מרדכי – כשרה למהדרין
    אחרי הכל, מגזר, תפוח אדמה או סלק לא נהיים שבעים… אז מה עושים? נכנסים לכמהין.
    מסעדה חלבית כשרה למהדרין ביער יד מרדכי.
    צבי מימון החליט שצריך גם ציונות וגם כשרות באזור בו כמעט ואין מסעדות כשרות.
    אז מה עושים? ביער יד מרדכי, באזור מוקף עצי אקליפטוס, בתוך מקום היסטורי, נפתחה מסעדת כמהין.
    מסעדה חלבית ודגים, כשרה למהדרין המציעה תפריט עשיר ומגוון. האוכל, בניצוחו של השף פרנק אזולאי, נפלא.
    ארוחת בוקר עשירה (עכשיו יש מבצע 49 ₪ לזוג !!!), ארוחות עסקיות לצהרים ועוד. כל הפנינה הטעימה הזאת, מוקפת 5 דונמים של עצי חורש טבעי ובנוף כפרי עוצר נשימה. ניתן לקיים במקום אירועים וימי הולדת, עם ציוד לימי הולדת.
    טל' להזמנות (מומלץ): 052-8601558

    כמהין - פנינת חמד עם אוכל מושלם

    פרטים נוספים על סיורים חקלאיים בתיאום מראש באתר הבשור www.habsor.co.il



    0 תגובות